Tyle wyniosą podwyżki dla kierowców i motorniczych gdańskiej komunikacji. Co na to kierowcy GAiT?

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Tyle wyniosą podwyżki dla kierowców i motorniczych gdańskiej komunikacji. Co na to kierowcy GAiT?
Tyle wyniosą podwyżki dla kierowców i motorniczych gdańskiej komunikacji. Co na to kierowcy GAiT? Przemysław Świderski
Kierowcy autobusów oraz motorniczy Gdańskich Autobusów i Tramwajów żądali podwyżki od zarządu spółki. Niezadowolenie wśród pracowników oraz wzrastające koszty życia powodowały frustrację. Ich wypłata wzrośnie od stycznia 2023 roku. Jak się okazuje, nie jest to "dogadana" forma podwyżki, tylko jak uważają sami pracownicy spółki wynik inflacji.

Od stycznia 2023 roku kierowcy oraz motorniczy w Gdańsku mają otrzymać podwyżki. Czy aby na pewno?

12 września 2022 roku przedstawiciele związków zawodowych złożyli wniosek na ręce prezesa GAiT Macieja Lisickiego:

Składamy wniosek do zarządu GAiT o niezwłoczne spotkanie w sprawach płacowych załogi GAiT. Ze względu na rosnące niezadowolenie wśród pracowników i wzrastające koszty życia i rosnąca inflacja powoduje frustrację wśród pracowników i zaniepokojenie o możliwości utrzymania i zapewnienia minimalnych potrzeb rodzinnych.

Podczas rozmowy z "Dziennikiem Bałtyckim" kierowcy stanowczo reagowali - "jedno widzimy rozwiązanie, albo podwyżka, albo strajk".

5 grudnia 2022 roku rzeczniczka prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Anna Dobrowolska poinformowała, że porozumienie płacowe między zarządem spółki a przedstawicielami związków zawodowych zostało zawarte.

- Zgodnie z porozumieniem o 15,5% zostanie podwyższona stawka wynagrodzenia zasadniczego za godzinę dla kierowców autobusów i motorniczych - przekazała Anna Dobrowolska. - Stawka ta obowiązywać będzie od stycznia 2023 roku. Podniesienie stawki godzinowej oznacza wzrost wynagrodzeń w grupie prowadzących pojazdy średnio o 800 zł brutto na etat.

W podobnym tonie o podwyżkach wypowiadał się jeden z przedstawicieli związków zawodowych, choć już zwracając uwagę na stawkę uzależnioną od poziomu inflacji w Polsce.

- Wszystkie trzy związki zawodowe, które mają podpisane porozumienie przy układzie zbiorowym pracy, podpisały tę podwyżkę. Widocznie wszystkie związki zawodowe uznały, że jest to satysfakcjonujące - powiedział w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" Marian Menczykowski, Przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Tyle ile firma dostała z urzędu, czyli zgodnie z umową 15,4% - taka wyszła inflacja od czerwca roku ubiegłego do czerwca roku obecnego z podniesienia funduszy płac na rok następny. Pieniądze wszystkie są przekazane do funduszy i do pracownika. Pracownicy kierujący dostali 3 zł 30 gr do stawki. Wiem, że są cztery osoby, którym się to nie podoba.

Przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, Marian Menczykowski w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" oznajmił, że jeden ze związków zawodowych nie podpisał porozumienia dotyczącego podwyżek - OPZZ „Konfederacja Pracy” OZ nr 11-024 w GAiT Sp. z o.o. Menczykowski wspomniał również, że rozmowy prowadzili o podwyżkę w wysokości 3 zł.

- Firma dodała jeszcze nam 30 gr, bo stwierdziła, że jednak tyle pieniążków starczy. Związek zawodowy, który nie podpisał układu zbiorowego, stwierdził, że nie chce takich podwyżek. On chciałby 2 zł i zmniejszyć premię motywacyjną o złotówkę - podkreślił Marian Menczykowski.

Przewodniczący ZZPKM w Gdańsku powiedział, że nie przystali na takie warunki, ponieważ wiedzieli, że z góry można mieć 3 zł. Dodatkowo pozostałe warunki nie zmieniły się, czyli premia oraz wszystkie dodatki zostały. Według pozostałych związków zawodowych było to lepsze rozwiązanie.

- Jest to lepsze rozwiązanie, niż to, które ten związek proponował - podkreślił przewodniczący ZZPKM w Gdańsku.

Związek zawodowy OPZZ „Konfederacja Pracy” OZ nr 11-024 w GAiT Sp. z o.o. również odniósł się do zaistniałej sytuacji, dodając, że na spotkaniu, do którego doszło pod koniec listopada 2022 roku nie odbyły się żadne negocjacje.

- Spotkanie odbyło się 25 listopada b.r. i było to spotkanie informacyjne, żadne negocjacje się nie odbyły - przekazała Ewa Kwiecińska, przewodnicząca OPZZ „Konfederacja Pracy” OZ nr 11-024 w GAiT Sp. z o.o. - Żaden z 3 ZZ będących stroną układu zbiorowego nie negocjował na tym spotkaniu. Jakie były ich propozycje? Tego nie wiem, natomiast kilka dni przed spotkaniem zostałam poproszona o podanie propozycji wynagrodzeń. Umowa z miastem mówi, że dostajemy na wzrost pensji budżet wynoszący stopień inflacji od czerwca ub.r. do czerwca br., więc de facto "bić się" nie ma o co. Już w czerwcu, na spotkaniu swoich delegatów Pan Menczykowski został poinformowany, że załoga z tych 15% nie chce podniesienia premii uznaniowej (wynosi ona od 0 do 1500 zł), tylko cala kwota powinna być wrzucona w stawkę.

Ewa Kwiecińska oznajmiła, że taką propozycję otrzymała także Konfederacja Pracy w GAiT.

- Dodatkowo prosiłam o zmniejszenie premii do 1200 zł a w zamian dodatkowe 1,5 zł do stawki - mówiła Ewa Kwiecińska. Nie jest to trudna matematyka, jednak Zarząd nie chce się zgodzić na zmniejszenie premii uznaniowej, która jest problematyczna, ponieważ twierdzą, że "jest to bat na nas". Tej propozycji żaden ze ZZ nie poparł oficjalnie. Jednak głównym powodem, dlaczego Pan Waszczuk, który był w naszym imieniu na spotkaniu, nie podpisał porozumienia, było zawarte słowo "indywidualne" podwyżki dla pozostałych grup zawodowych. Może to oznaczać wszystko i nic. Również kłamstwa wypisywane na temat Konfederacji Pracy w GAiT są dla mnie niezrozumiałe, ponieważ do tej pory w żaden sposób nie mogłam mu zaszkodzić. Jesteśmy najmniejszą i najmłodszą organizacją związkową w GAiT, która zajmuje się walką o poprawę warunków pracy, poza tym wszyscy z naszej organizacji pracujemy na pełnych etatach (jesteśmy kierowcami i motorniczymi) i po prostu nie mamy czasu na oczernianie innych, teoretycznie przecież mamy wspólny cel.

Jak będą wyglądały stawki?

Obecnie stawka godzinowa w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wynosi 21 zł 20 gr.

- Oznacza to, że po podwyżce będzie to 24 zł 50 gr. Przypominam, że minimalna stawka godzinowa wynosi 19 zł 70 gr, a od stycznia zostanie podniesiona o 3 zł 10 gr, by po kolejnych sześciu miesiącach wzrosnąć do 23 zł 50 gr - poinformował redakcję jeden z kierowców GAiT, pan Krystian (z uwagi na zastrzeżenie tożsamości imię zostało zmienione). - De facto rzeczona "podwyżka" jest co najwyżej wyrównaniem do minimalnej stawki godzinowej ustalonej przez rząd. Czyli wzrost wynagrodzenia nie jest efektem zaciekłych negocjacji marionetkowego związku, a wynika z konieczności przestrzegania prawa.

Kierowca GAiT dodał, że zaskakująca jest również informacja przekazana przez rzeczniczkę Dobrowolską, która twierdzi, że podniesienie stawki godzinowej oznacza wzrost wynagrodzeń dla prowadzących pojazdy średnio o 800 zł brutto.

- W oficjalnym komunikacie opublikowanym w wewnętrznej poczcie firmowej mowa jest o kwocie 670 zł brutto - dodał kierowca.

Kolejny pracownik GAiT zaznaczył, że naprawdę bardzo by chcieli dostać 800 zł brutto.

- To nie jest 800 zł brutto, tylko 613 zł brutto. Rachunek jest prosty, 3,30 razy 186 dni pracy daje nam 613,80 zł brutto - podkreślił pracownik.

W ramach spółki GAiT działają cztery organizacje związkowe:

  • Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku
  • KZ NSZZ „Solidarność” Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.
  • Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych Organizacja Zakładowa w Gdańsku
  • OPZZ „Konfederacja Pracy” OZ nr 11-024 w GAiT Sp. z o.o.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl