Polskie Koleje Państwowe z pomocą Ukrainie

Materiał informacyjny PKP S.A.
Grupa PKP pomaga Ukrainie – specjalny pociąg medyczny, Fot. Materiały PKP S.A.
Grupa PKP pomaga Ukrainie – specjalny pociąg medyczny, Fot. Materiały PKP S.A.
Udostępnij:
Duże polskie przedsiębiorstwa, w szczególności spółki Skarbu Państwa, na różne sposoby wspierają dotkniętą wojną Ukrainę oraz jej obywateli przyjeżdżających do naszego kraju. Jedną z grup zawodowych, które jako pierwsze włączyły się do pomocy, byli kolejarze. Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. opowiada o tym, jakie działania zostały podjęte przez Grupę PKP.

Wiele dużych polskich firm swoje działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu ukierunkowało na pomoc objętej wojną Ukrainie oraz ukraińskim uchodźcom w Polsce. Czy Polskie Koleje Państwowe również?

Oczywiście. Nie wyobrażam sobie, aby skuteczna pomoc obywatelom zaatakowanej przez Rosję Ukrainie była możliwa bez udziału polskiej kolei. Już w pierwszych dniach wojny PKP S.A. oraz spółki Grupy PKP aktywnie włączyły się do działań pomocowych. Utrzymaliśmy, we współpracy z Kolejami Ukraińskimi, połączenia kolejowe m. in. z Kijowem, Odessą, Lwowem i innymi miastami. Umożliwiliśmy wjazd wielu pociągom ewakuacyjnym z całej Ukrainy.

Wprowadziliśmy ponadto darmowe przejazdy dla uchodźców pociągami naszych przewoźników. Od końca lutego do 30 czerwca z takich przejazdów pociągami PKP Intercity skorzystało ponad 2,3 mln osób. Także spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa uruchomiła specjalne połączenie na swojej linii, aby odciążyć inne przejścia graniczne z Ukrainą.

Poza tym na należących do PKP S.A. dworcach kolejowych udostępniliśmy powierzchnie pod działalność punktów informacyjnych i recepcyjnych dla uchodźców. Powstały one m. in na dworcach w przygranicznym Przemyślu oraz Chełmie, a także w Warszawie i innych większych miastach. Niekiedy, w razie potrzeby, również w mniejszych miejscowościach. W szczytowym momencie napływu uchodźców działało 26 takich punktów w całej Polsce. Obywatele Ukrainy znaleźli także schronienie w ośrodkach CS Natura Tour, jednej ze spółek Grupy PKP.

Czy PKP włączyły się również do pomocy obywatelom Ukrainy, którzy zostali w kraju? Jeśli tak, to w jakim zakresie?

Grupa PKP podjęła się również organizacji transportów, które trafiły do miast, szpitali, żłobków czy przedszkoli po stronie ukraińskiej. Na przykład wspomniana już spółka PKP LHS, we współpracy z Rządową Agencją Rezerw Strategicznych, uruchomiła transporty towarowe z pomocą humanitarną, w ramach której dostarczono między innymi wozy strażackie, karetki, koparko-ładowarki, żywność, a także materiały do odbudowy infrastruktury elektroenergetycznej.

Jakie obecnie najważniejsze wyzwania stoją przez polskimi i ukraińskimi kolejami. Ta współpraca trwa i będzie kontynuowana także po zakończeniu wojny, prawda?

Aktualnie największy problem i zarazem wyzwanie to udrożnienie transportu towarów z Ukrainy. Tu chcemy odgrywać również szczególną rolę. Stoimy przed koniecznością modernizacji i rozbudowy niezbędnej infrastruktury, w tym terminali przeładunkowych. Zamierzamy również pozyskać większą niż ta, którą dysponujemy aktualnie, liczbę wagonów przystosowanych do przewozu towarów sypkich, czyli na przykład zboża. Usprawnienie tego rodzaju transportu ma znaczenie nie tylko dla Ukrainy czy Polski, jako jej bezpośredniego sąsiada, ale także dla całej europejskiej i światowej gospodarki. Dlatego wraz z Kolejami Ukraińskimi przygotowujemy się do powołania spółki spedycyjnej w formule joint venture. Jej zadaniem będzie ustalanie całego łańcucha dostaw i dowóz towarów do docelowych odbiorców.

Niedawno, z inicjatywy Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), wraz z szefami kolei z 30 krajów europejskich, zadeklarowaliśmy solidarność z Kolejami Ukraińskimi. Wszyscy prezesi kolei wyraźnie wskazali, że należy współpracować, aby po wojnie odbudować kolej w Ukrainie i jej infrastrukturę. Europejskie koleje mogą się do tego przyczynić, dostarczając potrzebne materiały oraz wiedzę techniczną.

Ta współpraca ma jednak wymiar nie tylko gospodarczy?

Oczywiście. Dotyczy ona w ogromnym stopniu także aspektu politycznego i społecznego. Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała, że znaleźliśmy się w zupełnie nowej rzeczywistości. Obecnie wyjątkowo wyraźnie musimy podkreślać, co znaczą dla nas takie wartości jak wolność, niepodległość czy prawa człowieka. Jest to zadanie także dla polskich firm, zwłaszcza dużych, w tym spółek Skarbu Państwa, do których należą Polskie Koleje Państwowe. Pomoc Ukrainie to dla nas wszystkich bardzo ważny egzamin, podczas którego możemy pokazać siłę polskich przedsiębiorstw.

Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Związany z koleją od ponad 40 lat. Absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego na kierunku europejski model zarządzania. Pracę na kolei rozpoczął w 1980 r., w Ośrodku Informatyki CDOKP w Warszawie. Od 1990 r. był członkiem Komisji Krajowej „Solidarności”, pełnił m.in. funkcję przewodniczącego Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” i przewodniczącego Sekretariatu Transportowców związku. W latach 1998-2002 zasiadał w zarządzie Polskich Kolei Państwowych, odpowiadając za restrukturyzację i sprawy pracownicze. Od 2001 do 2012 roku był prezesem Związku Pracodawców Kolejowych, a od 2002 do 2012 spółki zależnej PKP – Natura Tour sp. z o.o. W latach 2012-2013 był pełnomocnikiem zarządu PKP S.A. ds. Dialogu Społecznego w Grupie PKP, a przez następne trzy lata – prezesem przedsiębiorstwa z Grupy PKP CS Szkolenie i Doradztwo sp. z o.o. Następnie, od kwietnia 2016r., pełnił funkcję prezesa zarządu Przewozów Regionalnych sp. z o.o. W marcu 2017 r. objął stanowisko prezesa zarządu PKP S.A. W lipcu 2021 r. Krzysztof Mamiński został przewodniczącym Międzynarodowego Związku Kolei (Union Internationale des Chemins), największej organizacji kolejowej na świecie. We wrześniu tego samego roku objął także funkcję wiceprzewodniczącego Wspólnoty Europejskich Kolei i Zarządców Infrastruktury (CER).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polskie Koleje Państwowe z pomocą Ukrainie - Tygodnik Ostrołęcki

Więcej informacji na stronie głównej Portal i.pl