Spis treści
Czas przed ekranem, dieta i aktywność fizyczna wpływają na zachowanie dziecka
Naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Urbanie i Champaign (USA) chcieli sprawdzić, jak zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii (American Academy of Pediatrics) w zakresie diety i aktywności fizycznej wpływają na funkcje wykonawcze u dzieci w wieku 2 lat. Zalecenia te są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Funkcje wykonawcze odpowiadają za regulację zachowań, które ułatwiają osiągnięcie zamierzonego celu. Należą do nich:
- zapamiętywanie,
- planowanie,
- skupianie uwagi,
- przełączania się między zadaniami,
- regulowania własnych myśli i zachowań.
– Funkcje wykonawcze leżą u podstaw twojej zdolności do angażowania się w zachowania ukierunkowane na cel. Obejmują one zdolności, takie jak kontrola hamująca, która pozwala regulować swoje myśli, emocje i zachowanie; pamięć robocza, dzięki której jesteś w stanie utrzymać informacje w umyśle wystarczająco długo, aby wykonać zadanie; oraz elastyczność poznawcza, z jaką przełączasz swoją uwagę między zadaniami – powiedział profesor kinezjologii i zdrowia społecznego Naiman Khan z University of Illinois Urbana-Champaign, który prowadził badanie z doktorantką Arden McMath oraz profesor nauk o żywności i żywieniu człowieka Sharon Donovan.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii dzieci powinny:
- spędzać mniej niż 60 minut dziennie przed ekranem (TV, smartfon, tablet),
- angażować się w codzienną aktywność fizyczną,
- spożywać pięć lub więcej porcji owoców i warzyw,
- zmniejszyć do minimum spożycie produktów i napojów słodzonych cukrem.
Wcześniejsze badanie dotyczące tych samych aspektów obejmowało dzieci w wieku szkolnym i dorastające. Tym razem naukowcy chcieli sprawdzić, jak zalecenia dotyczące diety, aktywności fizycznej i ilości czasu spędzanego przed ekranem wpływają na zdolności wykonawcze u dzieci w wieku 24 miesięcy.
– Skupiliśmy się na wcześniejszym okresie rozwoju dziecka, aby zobaczyć, czy i jak wcześnie zaczynają się te relacje – powiedziała McMath.
Ile czasu dziecko może spędzić przed ekranem smartfona, tabletu czy telewizora?
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie The Journal of Pediatrics wzięło udział 356 rodzin z małymi dziećmi. Dzieci były badane pod kątem kształtowania się nawyków, w tym również żywieniowych od urodzenia do 5 lat. W tym czasie rodzice wypełniali ankiety, w których byli pytani m.in. o codzienne nawyki dziecka, w tym ile czasu spędza przed ekranem, jakie formy aktywności fizycznej podejmuje, czy spożywa każdego dnia co najmniej pięć porcji owoców i warzyw oraz czy powstrzymuje się od picia słodzonych napojów.
Zobacz również: Zasada 9-5-2-1-0 ochroni przed otyłością dzieci i całą rodzinę. Na czym polega? Zmień wasze nawyki i wypróbuj proste sposoby na zdrowie
Druga ankieta dotyczyła odpowiedzi na pytania na temat funkcji wykonawczych dziecka. W tych pytaniach poproszono rodziców o ocenę zdolności dziecka do planowania i organizowania myśli, regulowania emocji i swoich reakcji na nie, hamowania impulsów, zapamiętywania informacji i przenoszenia uwagi między zadaniami.
– Odkryliśmy, że małe dzieci, które spędzają mniej niż 60 minut dziennie przed ekranem, mają znacznie większą zdolność do aktywnego kontrolowania własnego poznania niż te, które spędzają więcej czasu wpatrując się w telefony, tablety, telewizory i komputery. Miały one większą kontrolę nad emocjami i zachowaniem, lepszą pamięć roboczą i ogólną funkcję wykonawczą – powiedziała McMath.
O zdrowe nawyki dziecka dbaj od najmłodszych lat
Badanie ujawniło również, że dwuletnie dzieci, które były aktywne fizycznie przez co najmniej 60 minut dziennie, radziły sobie znacznie lepiej w testach pamięci roboczej niż te, które tego nie robiły.
W badaniu nie znaleziono natomiast związku między wagą dwuletnich dzieci a funkcjami wykonawczymi, jednak były one widoczne w badaniu przeprowadzonym na starszych dzieciach. Autorzy badania sugerują, że rozwijanie nieprawidłowych nawyków dotyczących diety, aktywności fizycznej i czasu przed ekranem u małych dzieci wpływa nie tylko na zaburzenia funkcji wykonawczych, ale również na widoczną u starszych dzieci nadmierną masę ciała.
– Wpływ codziennych nawyków na zdolności poznawcze ujawnia się już we wczesnym dzieciństwie, szczególnie jeśli chodzi o zachowania związane z aktywnością fizyczną i siedzącym trybem życia – powiedział Khan.
- Adherence to screen time and physical activity guidelines is associated with executive function in US toddlers participating in the STRONG Kids 2 birth cohort study The Journal of Pediatrics
- Less screen time and more physical activity may improve executive function in toddlers News Medical
- Zalecenia dotyczące żywienia dzieci zdrowych w wieku 1-3 lata (13 – 36 miesięcy), opracowane przez Zespół Ekspertów powołany przez Konsultanta Krajowego ds. Pediatrii Polskie Towarzystwo Pediatryczne
Uzupełnij domową apteczkę
Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?