Serwisowanie samochodu poza ASO podczas gwarancji

Regina Skibińska
Archiwum
Rozporządzenie Komisji Europejskiej umożliwia naprawę i serwisowanie samochodu poza siecią ASO bez utraty gwarancji.

Właściciel auta może sam wybrać, czy zdecyduje się na naprawę samochodu w autoryzowanej sieci naprawczej, czy też będzie serwisował pojazd w warsztacie niezależnym. Skorzystanie z tej drugiej opcji nie oznacza, że przy kolejnej naprawie auta ASO nie będzie musiał honorować gwarancji, o ile naprawa czy przegląd nie zostały przeprowadzone wadliwie.

Rozporządzenie Komisji UE nr 461/2010 nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości i stanowi, że niedozwolone jest "uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci (…). To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji".

Zapisy rozporządzenia są więc jasne: nie można uzależniać ważności gwarancji od tego, czy właściciel auta naprawia pojazd i robi przegląd w autoryzowanej sieci naprawczej. Można też samodzielnie zakupić części i zlecić ich montaż, o ile tylko części zamienne są zatwierdzone przez producenta pojazdu. Jednak o ile diler nie może zmuszać nabywcy pojazdu do serwisowania samochodu w sieci ASO, to może go do tego zachęcać dodatkami do umowy, takimi jak przedłużona gwarancja czy korzystniejsze warunki ubezpieczenia, których warunkiem jest korzystanie z autoryzowanego serwisu.

Jeśli nie chcemy utracić gwarancji, to niezależny serwis powinien spełniać kryteria jakościowe określone dla ASO, czyli musi posiadać odpowiednie wyposażenie, części muszą być akceptowane przez producenta pojazdu, a stosowane procedury i technologie muszą być zgodne z tymi, które są używane w ASO.

ASO ma prawo odmówić naprawy pojazdu w ramach gwarancji jeśli wykaże, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki serwisowanie bądź naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta. Możemy żądać, żeby serwis na piśmie potwierdził swoją odmowę, podając jej przyczyny.

Na wszelki wypadek naprawiając pojazd poza ASO właściciel samochodu powinien dopilnować, żeby w książce serwisowej auta zamieszczone zostały wpisy potwierdzone dokumentacją (faktury, rachunki bądź potwierdzenie wykonania usługi, wydruki z komputera diagnostycznego). Dokumentacja służyć będzie udowodnieniu, że naprawa czy przegląd zostały przeprowadzone zgodnie z zaleceniami i z użyciem części zamiennych zatwierdzonych producenta. Musimy przy tym pamiętać, że jeśli jakieś elementy nie spełnią wymagań producenta samochodu, to ASO może uznać naprawę za nieautoryzowaną, musi jednak udowodnić, że naprawa nie została wykonana właściwie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pukmen
A ja samochód serwisuję wciąż w ASO, gwarancja dawno się skończyła, ale jakoś mam zaufanie do serwisu autoryzowanego forda. Mają bardzo dobrą jakość usług i korzystne ceny dla samochodów 4 .
s
słejg
muzykalny, ta cena, o które piszesz za przegląd dotyczy wszystkich modeli forda? Jak to jest?
m
muzykalny
U mnie gwarancja już się skończyła, ale nadal serwisuję swojego Forda w ASO, są rzetelni i przystępni cenowo. Ostatnio robiłem przegląd swojego focusa w ramach serwisu 4+, płaciłem za niego 279 pln. Cena uważam, że jest przystępna, niższa niż w innych miejscach.
T
Toproste
Wymiana klocków to tak prosta rzecz ze każdy zdzisek robi to z zamkniętymi oczami. W dodatku kupisz sobie tańsze klocki i przede wszystkim dużo lepszej jakości, lepiej hamujące, cichsze, dłużej działające niż te które wciśnięto ci w aso.
k
karollo
No nie do końca, to cytat ze strony
"Wysokiej jakości serwis dla 4-letnich i starszych samochodów marki Ford.
Ford Motorcraft Service
sprawdzenie pojazduwymiana oleju silnikowego*wymiana filtra olejuwymiana filtra powietrza"
b
baczny obserwator
W dniu 27.05.2016 o 18:32, Putek napisał:

270zł? To naprawdę atrakcyjna cena. A jakich auto to dotyczy (rocznik) i co jest w tej cenie?

Przeglad gwarancyjny :

- Podniesienie auta na podnosniku,

- Przejscie powoli pod samochodem przyswiecajac sobie latarka tam i siam idac w te i z powrotem aby zadowolic klienta,

- Sprawdzenie swiatel, sygnalu, kierunkowskazow i wycieraczek.

- Podniesienie maski i sprawdzenie poziomu oleju, oraz tabliczki homologacyjnej.

- Odstawienie auta na bok, aby badanie nabralo waznosci w dlugosci serwisu.

- Skasowanie naleznosci od klienta.

P
Putek

270zł? To naprawdę atrakcyjna cena. A jakich auto to dotyczy (rocznik) i co jest w tej cenie?

 

q
qmare

Wacław, to tanio. Ale ciekawe co w taki przegląd wchodzi. 

W
WacławJarząbek

Putek, na przykład w Fordzie za kompletny przegląd płacisz jakieś 270 złotych. 

s
straznik z bramy
W dniu 15.05.2016 o 21:39, Putek napisał:

Ile sobie teraz liczą w ASO za taką usługę?

To żalezy KTO LICZY za usługę.

P
Putek
W dniu 11.05.2016 o 17:14, miksmen napisał:

Ja i tak już poza aso nic nie robię praktycznie. Dwa razy mi tak spie... że musiałem poprawiać i zamiast oszczędzić dopłaciłem. A w aso ostatnio za przegląd w mondeo grosze zapłaciłem.

 

Ile sobie teraz liczą w ASO za taką usługę?

m
miksmen

Ja i tak już poza aso nic nie robię praktycznie. Dwa razy mi tak spie... że musiałem poprawiać i zamiast oszczędzić dopłaciłem. A w aso ostatnio za przegląd w mondeo grosze zapłaciłem.

m
majkelinio
Bardzo dobrze, że jest wolność wyboru, choć ja akurat w swoim fordzie i tak wymieniałem klocki ostatnio w aso. Raz, że była promocja, dwa, że to jednak zbyt ważna rzecz, żeby tak u pierwszego lepszego Zdziśka wymieniać.
Wróć na i.pl Portal i.pl