Zadanie 1.
a. Dobra bez ograniczenia jest jedynie dobra wola. Każda inna rzecz jest dobra w sposób ograniczony, gdyż tkwi w niej możliwość przemiany w złą i szkodliwą. Dopiero dobra wola, jako skłonność do działania mającego na celu podporządkowanie się prawu, jest dobra bez ograniczenia.
b. Lojalność – może stanowić wyraz uczciwości i rzetelności w relacjach z ludźmi o ile takie działanie wynika z odniesienia do prawa moralnego, ale jego podstawą może być również strach lub bezwolne podporządkowanie.
Zadanie 2.
Dobra wola to wola zgodna z wymaganiami moralności – jej podstawą jest działanie, które ma na celu podporządkowanie się prawu, a zatem obowiązkowi moralnemu, a nie na przykład osobistej korzyści czy przyjemności.
Zadanie 3.
Podobieństwo:
Kupiec sprzedaje wszystkim towary w tej samej cenie – niezależnie od rodzaju klienta.
Różnica:
Gdy kupiec sprzedaje towary zgodnie z obowiązkiem nie musi się kierować prawem moralnym, a na przykład jedynie własną korzyścią, gdy robi tak z obowiązku pobudkę swego działania odnajduje bezpośrednio w prawie moralnym.
Zadanie 4.
Odpowiedź: nie
Uzasadnienie:
Działalność charytatywna osoby, która ma do niej wrodzoną skłonność nie posiada prawdziwej wartości moralnej, gdyż nie wynika bezpośrednio z prawa moralnego, a jedynie wewnętrznej indywidualnej skłonności. Dopiero wówczas posiadałoby wartość moralną, gdyby jej motywacją nie było dla przykładu wewnętrzne zadowolenie, lecz wewnętrzne przekonanie o słuszności takiego postępowania zgodnie z prawem moralnym – niezależnie od osobistych skłonności czy zamiłowań.
Zadanie 5.
Miłość praktyczna u Kanta odnosi się do czynienia dobra z obowiązku – w odniesieniu do prawa moralnego. U Platona miłość – poczynając od miłości erotycznej – jest wyrazem dążenia człowieka do kolejnych stopni poznania idei piękna poprzez dążenie do dobra. U Kanta miłość jest odniesieniem do zawsze obowiązującego prawa – u Platona drogą poznania dobra.