Gdy w 1851 roku dwóch przedsiębiorców z Hamburga założyło w Szczecinie stocznię nie wiedzieli, że będą to podwaliny pod jedną z najbardziej znanych w Niemczech i na świecie stoczni.
Zobacz także: Wzruszająca historia ze Starego Czarnowa. Mieli tylko obejrzeć, dzisiaj kładą nowy dach
Inżynierowie którzy projektowali stocznię pochodzili z Hamburga, ale kapitał był szczeciński, co szczególnie widać przy pierwszych akcjonariuszach z 1856 roku.
W 1906 roku otwarto filię w Hamburgu, gdzie co prawda 5 lat później przeniesiono zarząd, ale to Szczecin był pierwszą siedzibą "Vulcana".
W 1851 roku przy dzisiejszej ul. Ludowej założono warsztat o stocznię Vulcan (Vulcan-Werft), według projektu hamburskich inżynierów D. Brocka i D. Früchtenichta.
W 1852 roku wyprodukowano pierwszy statek- pasażerski bocznokołowiec "Die Dievenow", o wyporności 104 ton i prędkości 9 węzłów, dla szczecińskiego armatora Brauenlicha.
Do najbardziej znanych statków zbudowanych w "Vulcanie" należało 9 wielkich statków pasażerskich: SS "Augusta Victoria" (1889), SS "Kaiser Wilhelm der Grosse" (1897), SS "Deutschland" (1900), SS "Kronprinz Wilhelm" (1901), SS "Kaiser Wilhelm II" (1903), SS "Kaiserin Augusta Victoria" (1906), SS "Kronprinzessin Cecilie" (1907), SS "George Washington" (1909) i SS "Tirpitz" (1914).