Podatek od posiadania auta spalinowego. Ministerstwo wyjaśnia co dalej z opłatą

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Wprowadzenie podatku od pierwszej rejestracji aut osobowych przewiduje jeden z tzw. kamieni milowych, którego spełnienie warunkuję wypłatę pieniędzy z tzw. Krajowego Planu Odbudowy.
Wprowadzenie podatku od pierwszej rejestracji aut osobowych przewiduje jeden z tzw. kamieni milowych, którego spełnienie warunkuję wypłatę pieniędzy z tzw. Krajowego Planu Odbudowy. KAmil Rogala
Podatek od posiadania auta spalinowego to temat wzbudzający wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy będzie obowiązywać jeszcze w tym roku? Do sprawy odniosło się Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Wprowadzenie podatku od pierwszej rejestracji aut osobowych przewiduje jeden z tzw. kamieni milowych, którego spełnienie warunkuję wypłatę pieniędzy z tzw. Krajowego Planu Odbudowy. Powinien zostać wprowadzony do końca 2024 r.

Jaki podatek od auta spalinowego?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiedziało na interpelację posłów Konfederacji: Kariny Anny Bosak, Krzysztofa Mulawy, Krzysztof Tuduja i Witolda Tumanowicza, w sprawie nowych podatków od samochodów. Deklaracja jest jasna - rząd nie planuje nakładania na zmotoryzowanych kolejnych obciążeń finansowych. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie będzie zmian.

ZOBACZ TAKŻE: Nowy podatek od auta? Nie daj się oszukać!

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach rewizji Krajowego Planu Odbudowy wystąpiło z wnioskiem o usunięcie tej reformy. Obecnie oczekujemy na stanowisko Komisji w zakresie zaproponowanych zmian -wynika z odpowiedzi na interpelację.

ZOBACZ TAKŻE: W czerwcu zmiana przepisów dla kierowców

Jak zapowiadał w marcu wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Bolesta, resort klimatu pracuje razem z ministerstwem finansów, żeby tak zreformować sposób naliczania akcyzy przy pierwszej rejestracji w Polsce auta, aby podatek od rejestracji znalazł się w akcyzie, a efekt dla większości użytkowników był neutralny. „Szukamy formuły, uwzględniającej np. pojemność silnika, emisję itd., która byłaby neutralna dla jak największej liczby użytkowników” - powiedział wiceminister.

Wysokość podatku od auta spalinowego

Według niego, najbardziej neutralną byłyby formuła, w której nowa akcyza wraz z podatkiem pozostałaby na tym co obecnie poziomie, dla aut spełniających normę EURO 4 i wyższą. Byłaby natomiast wyższa dla auto z normą EURO 3 i niższą.

Bolesta przypomniał, że samochody spełniające normę EURO 4 to auta wyprodukowane w latach 2006-2010. Takie i nowsze samochody stanowią ok. 90 proc. rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy aut, dlatego zmiana i wprowadzenie podatku od rejestracji byłoby neutralne właśnie dla 90 proc. kupujących takie samochody.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty