
Arkusz i odpowiedzi do matury z języka polskiego 2023
Tekst 2 do zadania 14.
Tak, przedstawione na plakacie nogi symbolizują chłopstwo (noga ubrana w ludowe spodnie charakterystyczne dla krakowskiego, chłopskiego stroju) i inteligencję (noga ubrana w spodnie od garnituru i eleganckie buty). Ułożenie nóg może symbolizować dominację i poczucie wyższości inteligencji nad chłopstwem, co widać także w przedstawionym fragmencie „Wesela” oraz całym dramacie Wyspiańskiego.
Taką postawę widzimy również w rozmowie Czepca z Dziennikarzem. Przedstawiciel inteligencji patrzy na chłopa w sposób lekceważący, stereotypowy i nie dostrzega w Czepcu partnera do rozmowy na tematy polityczne. między tymi dwiema warstwami społecznymi.

Arkusz z języka polskiego, poziom podstawowy. Zadanie 15
Zadanie 15
Tytuł części: Szklane domy
Wyjaśnienie sensu tytułu części: Szklane domy to idea i wyobrażenie Seweryna Baryki o Polsce. Baryka mówi o niej swojemu synowi Cezaremu, decydują się razem pojechać do rodzinnego kraju, jednak w trakcie tej podróży Seweryn umiera, a Cezary po dotarciu do Polski jest zawiedziony tym, co widzi.
Idea szklanych domów (symbol dostatku, dobrobytu i sprawiedliwości społecznej) przedstawiona mu przez ojca okazała się być złudna. Kraj pełen jest bowiem nierówności, biedy i nędzy.
![[b]Zadanie 16[/b]...](https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/44/ef/6453a05544195_o_xlarge.jpg)
Odpowiedzi do matury 2023 z języka polskiego. Zadanie 16
[b]Zadanie 16[/b]
[b]16. 1[/b]
B
[b]16.2[b]
Nowomowę stworzono po to, by wykreować rzeczywistość totalitarną, w której ludzie nie tylko będą zachowywać się tak, jak chcą rządzący, ale także będą używać języka, który jest spójny z wizją rządzących. W ten sposób społeczeństwo będzie myślało tak, jak chce tego „Wielki Brat”.

Odpowiedzi do matury 2023 z języka polskiego. Zadanie 17
Zadanie 17
Artur w powyższym fragmencie przejawia postawę buntu. Bohater buntuje się przeciwko swoim rodzicom i zastanym normom społecznym, czuje się większy i ważniejszy, nazywa siebie „odkupicielem”, z pychą mówi o swojej sile i możliwości tworzenia tego, co zechce.
Jego postawa przypomina zachowanie Konrada z III cz. „Dziadów” Mickiewicza, który w Wielkiej Improwizacji buntuje się przeciwko Bogu, stawia się na równi z Nim, buntuje się przeciwko rzeczywistości, czuje w sobie siłę i ma poczucie, że może zmienić sytuację kraju.