
Zawód listonosza był prestiżowy
Początek Poczty Polskiej sięga XVI w., kiedy to Zygmunt August zainicjował stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją. Na trasie biegnącej przez Wiedeń regularnie transportowano królewską korespondencję. W latach 30. i 40. XX w. zawód listonosza nadal cieszył się dużym prestiżem.
Na zdjęciu: listonosz z Poczty Peronowej
Miejsce i data nieznane

Pracę listonosza wykonywało się w mundurze
Powszechnym środkiem lokomocji listonosza był rower, ale wielu przedstawicieli zawodu roznosiło korespondencję pieszo. Z uwagi na ciężar pracy zawód wykonywali głównie mężczyźni.
Na zdjęciu: listonosz z torbą
Miejsce i data nieznane

W większych miastach odbudowano torowiska
W latach 40. i 50. w USA przeprowadzono demontaż linii tramwajowych. Miało to m.in. związek ze wzrostem zamożności Amerykanów oraz zmniejszonym zapotrzebowaniem na transport publiczny. Sieci tramwajowe zastępowano liniami autobusowymi.
Tymczasem w powojennej Polsce większe miasta inwestowały w budowę i modernizację sieci tramwajowych. Systemy tramwajowe zostały natomiast zlikwidowane w wielu mniejszych miejscowościach.
Na zdjęciu: robotnicy podczas pracy przy torowisku tramwajowym w Warszawie
1947 r.

Tramwaj był popularnym środkiem komunikacji
W latach 40. w zawodzie kontrolera pracowało wiele kobiet. Tramwaje wchodziły w skład transportu publicznego.
Na zdjęciu: tramwaj przed Kościołem Mariackim w Krakowie
1944 r.