
Architekci, dźwiękowcy oraz specjaliści zajmujący się wideo, to ci freelancerzy, których wysokość stawek najmniej uległa zmianie w ciągu ostatniego roku.

Z kolei freelancerzy specjalizujący się w SEO oraz social mediach (m.in. ustawianiu reklam czy prowadzeniu profili) podnieśli stawki o nieco ponad 27 proc.

Jedną z najpopularniejszych branż wśród wolnych strzelców – wg badania Useme z 2021 roku - jest szeroko rozumiany copywriting, czyli tworzenie artykułów, treści na strony internetowe, przygotowywanie opisów produktów lub kategorii do sklepów internetowych, a także tworzenie haseł reklamowych. Zajmuje się tym 26,4 proc. ankietowanych. Tutaj freelancerzy również podnieśli stawki, lecz w porównaniu do pozostałych profesji wzrosty były zdecydowanie niższe - 12 proc.

W kategorii programowanie i IT możemy zaobserwować znaczną zmianę – o ponad 57 proc. w porównaniu do 2021 roku, podobnie duże wzrosty dotyczą freelancerów podejmujących zlecenia w kategorii “Strony i sklepy internetowe”. Wolni strzelcy tworzący platformy e-commerce obecnie zarabiają o 43 proc. więcej, z kolei ci zajmujący się budowaniem stron, a także ich modernizacją – o ponad 42 proc.