
Kolejne strony arkusza na następnych slajdach. Proponowane odpowiedzi do zadań znajdziesz w opisach do zdjęć.

ZADANIE 1 i ZADANIE 2 - arkusz CKE i odpowiedzi do matury próbnej z języka polskiego
ZADANIE 1.
Przykładowe odpowiedzi
• Słowo pisane może zmieniać (wzmacniać lub osłabiać) siłę wyrazu, którą ma słowo mówione.
• Słowu pisanemu nie towarzyszą np. gesty (mimika/intonacja/akcent), które wyróżniają (wzmacniają) znaczenie słowa mówionego.
• Słowo pisane (drukowane) nie oddaje emocji zawartych w tekście tak dobrze, jak mowa (która posługuje się np. intonacją/recytacją).
ZADANIE 2.1
Przykładowe odpowiedzi
• Pismo umożliwiło zgromadzenie/zapisanie wiedzy dla kolejnych pokoleń.
• Dzięki pismu możemy poznać starożytne cywilizacje.
• Pismo powoduje, że języki nie giną.
Kolejne rozwiązania na następnych slajdach

ZADANIE 2, 3 i 4 - Odpowiedzi do matury próbnej z języka polskiego
ZADANIE 2.2.
Przykładowe odpowiedzi
• Jan Parandowski uważa podobnie. Według niego dzięki pismu można poznać dzieła dawnych twórców, czasem zapomnianych.
• Tak. Parandowski pisze, że wynalezienie druku pozwoliło przetrwać książkom/utworom literackim.
ZADANIE 3
Przykładowe odpowiedzi:
Tak, oba przykłady odwołujące się do kultury Chin świadczą o tym, że starożytni Chińczycy darzyli pismo wielkim szacunkiem. Diringer pisze o tym, że przypisywali oni pismu boskie pochodzenie, natomiast Parandowski podkreśla, że nadawali mu piękną/wyszukaną formę.
Nie. Dringer odwołuje się do kultury Chin, żeby potwierdzić wagę / (ponadczasową) doniosłość pisma w kulturze. Natomiast Parandowski za pomocą odniesienia do kultury Chin pokazuje kontrast pomiędzy współczesnością, w której pismo/druk jest domeną pospolitości, a przeszłością, w której było przejawem piękna.
ZADANIE 4
1. P
2. P

ZADANIE 5 - notatka syntetyzująca na maturze próbnej z języka polskiego
Przykładowe odpowiedzi ocenione na 3 pkt za treść:
Obaj autorzy zgadzają się, że pismo ma duże znaczenie dla kultury. David Diringer wskazuje przede wszystkim na zalety. Zaznacza, że dzięki pismu można utrwalać wiedzę i przekazywać ją innym ludziom bez względu na ograniczenia, np. czasu i przestrzeni. Natomiast Jan Parandowski nie tylko dostrzega zalety słowa pisanego, które utrwala i zachowuje dla potomności cenne przekazy literackie, ale także zauważa jego wadę. Podkreśla, że pismo zmieniło dynamikę słów, ponieważ słowom w przekazie ustnym towarzyszyły m.in. intonacja czy akcent, które wpływają na sposób odbioru tekstu. [83 wyrazy]
W artykule Davida Diringera słowo pisane odgrywa pierwszorzędną rolę w rozwoju kultury. Pismo jest uznawane za graficzne odbicie języka mówionego, które zachowuje swoją trwałość, dzięki temu historia nie zostaje zapomniana. Natomiast w tekście Jana Parandowskiego słowo pisane zostało przedstawione jako coś potrzebnego, jednakże również negatywnego dla rozwoju kultury. Masowość druku pozbawia literaturę unikalności. Litery na papierze nie są w stanie oddać pełnego sensu poezji. Autorzy – mimo odrębnego zdania na temat wpływu pisma na kulturę – zgadzają się w tym, że jest to kluczowe narzędzie we współczesnym świecie. [86 wyrazów]