
Nowy system poboru opłat na państwowych odcinkach autostrad rozgrzewa wyobraźnię kierowców. Czy znikną bramki, czy tylko szlabany będą tam podniesione? Jak będziemy płacić za przejazd i czy aby państwo nie będzie nas zbytnio inwigilowało przy pomocy nowej aplikacji z GPS do płacenia za przejazd.
Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR uważa, że nowy system oznacza dalszy brak spójności w poborze opłat, bo na rynku już funkcjonują dwa inne, elektroniczne systemy, wprowadzone przez prywatnych koncesjonariuszy. Tymczasem korki z polskich autostrad i tak nie znikną.

Na A4 w Sośnicy po nowemu od grudnia
Na bramkach autostrady A4 w Gliwicach Sośnicy, Wrocławiu czy na A2 między Łodzią i Koninem od 1 grudnia 2021 roku zacznie działać nowy system poboru opłat za autostrady. Oczywiście będzie on dotyczył wspomnianych odcinków płatnych autostrad zarządzanych przez państwo.
Obecnie na wjeździe na A4 czy A2 w tych miejscach stoją bramki i są szlabany. Można kupić bilet u obsługi lub skorzystać z aplikacji sytemu viaTOLL (możemy przedpłacać i doładowywać konto z którego pobierane są płatności za przejazd).
Czytaj dalej i zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
![[sc]Kierowcy mają wiele pytań. Mamy odpowiedzi[/sc]...](https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/b8/bb/6037c7374275b_o_xlarge.jpg)
[sc]Kierowcy mają wiele pytań. Mamy odpowiedzi[/sc]
Jak zapłacimy za przejazd państwową autostradą po zmianach, czy znikną szlabany, czy także infrastruktura służąca poborowi opłat? Zadaliśmy te pytania urzędnikom Krajowej Administracji Skarbowej.
Pracownicy KAS potwierdzają, że szlabany w miejscach poboru opłat na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica zostaną zlikwidowane 1 grudnia 2021 r. Infrastruktura towarzysząca pozostanie w miejscach poboru opłat, zaś docelowo miejsca poboru opłat zostaną zlikwidowane.
- Z uwagi na szeroki zakres prac związanych z przebudową miejsc poboru opłat i koniecznością minimalizowania utrudnień w ruchu, prace te będą przebiegać etapami – powiedziała nam Anita Wielanek, rzeczniczka KAS.
Czytaj dalej i zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Zarządcą państwowych autostrad jest obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy to oznacza, że za przystosowanie infrastruktury do nowego sposobu opłat także odpowiada GDDKiA?
- Oczywiście współpracujemy z KAS i jesteśmy z nimi na bieżąco w kontakcie. Stacje i place poboru opłat pozostają w gestii KAS, więc np. termin likwidacji szlabanów, kiosków itd. pozostaje właśnie w ich gestii – powiedział nam Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
- Na ten moment nie przewidujemy potrzeby inwestowania w nowe urządzenia (system poboru opłat leży w gestii KAS, więc wydatki z tym związane są również po ich stronie) czy infrastrukturę.
Z czasem zapewne zostanie zlikwidowana cała infrastruktura w miejscu obecnych punktów poboru opłat, np. barierki i krawężniki rozdzielające pasy czy zadaszenie. Wtedy też będzie trzeba dostosować nawierzchnię drogi, tak jak to miało miejsce po likwidacji punktu Poboru Opłat Pruszków – kończy Szymon Piechowiak.
Czytaj dalej i zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE