9 z 16
Następca kultowego już Forda Focusa, który debiutując w 1998...

Ford Focus II (2004-2010)

Następca kultowego już Forda Focusa, który debiutując w 1998 r. przewrócił rynek kompaktów do góry nogami. Druga, produkowana od 2004 r. generacja idzie krok dalej. Choć stylistycznie nie jest już tak rewolucyjna, a w najniższych wersjach wyposażenia razi tandetnymi plastikami, jest samochodem godnym polecenia.

Na uwagę zasługują przede wszystkim Fordy Focusy II z benzynowymi silnikami. Gamę otwiera 80-konna jednostka 1.4. Silniki 1.6 występują w wersjach 100- i 115-konnej. Słabszy jest praktycznie bezawaryjny. Mocniejszy wykorzystuje technologię zmiennych faz rozrządu Ti-VCT. Jest też wyposażony w dwa katalizatory spalin i cztery sondy lambda, których wymiana w razie awarii jest bardzo kosztowna. Pozostałe benzyniaki w gamie to mniej popularne 1.8 o mocy 125 KM i 2.0 oferujący 145 KM. Jednostki wysokoprężne to zbudowany przez Forda 1.8 TDCi o mocy 115 KM oraz silniki 1.6 i 2.0 TDCi, zbudowane we współpracy z francuskim koncernem PSA. Jednostka dwulitrowa jest najmocniejsza, oferuje kierowcy 110-136 KM. Mniejszy silnik, podobnie jak w Citroenie C4 występuje w wersjach 90- i 109-konnej. Poza usterkami układu wtryskowego silniki nie przysparzają większych problemów.

Dość często zdarzają się natomiast wycieki z uszczelniacza półosi oraz awarie przełącznika otwierającego tylną klapę. Korozja pojawia się rzadko, jeśli już wystąpi, to w rejonie łączenia tylnego zderzaka z błotnikami. Przyzwoitego Forda Focusa z lat 2005-2006 można kupić już za ok. 8-10 tys. zł, ale na bogatszą wersję z małym przebiegiem, bogatym wyposażeniem i mocniejszym silnikiem trzeba przygotować nawet 12-15 tys. zł. Samochody w wersji poliftingowej, której produkcja zaczęła się w 2008 roku to wydatek minimum 12-13 tys. zł.

10 z 16
Już 8-10 tys. zł to kwota pozwalająca kupić Opla Astrę III...

Opel Astra H (2004-2014)

Już 8-10 tys. zł to kwota pozwalająca kupić Opla Astrę III generacji, produkowanego od 2004 r. Przeznaczając na zakup ok. 15 tys. otrzyma się dużą swobodę wyboru, także zadbanych aut z rozsądnymi przebiegami. Samochód cechuje atrakcyjna stylistyka, niezłe wykonanie i bardzo szeroka gama silników. Benzyniaki to kilka odmian jednostek 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Część z nich jest turbodoładowana. Moc silników benzynowych waha się od 75 do 240 KM. Diesle to 1.3, 1.7 i 1.9 CDTI. Auto występuje w pięciu wersjach nadwoziowych – najpopularniejsze to trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki oraz kombi. Kabriolet ze sztywnym dachem, czyli Astra TwinTop, jest rzadko spotykana.

Samochód jest odporny na korozję. Słabe punkty to przede wszystkim drobny osprzęt, na czele z termostatem i nietrwałe zawieszenie. Zdarzają się tez problemy z ogrzewaniem. Poza tym auto nie ma typowych, słabych punktów.

11 z 16
Skoda Octavia to samochód dzielący płytę podłogową z Audi A3...

Skoda Octavia I (1996-2010)

Skoda Octavia to samochód dzielący płytę podłogową z Audi A3 i Golfem IV. Jest większy, ale z powodu identycznego rozstawu osi nie rozpieszcza pasażerów drugiego rzędu ilością miejsca na nogi. Atutem Octavii jest natomiast ogromny bagażnik - liftback mieści 528 l, a kombi - 548 l. Kolejnym plusem modelu jest duży wybór silników. Benzyniaki to 11 propozycji zbudowanych na bazie czterech pojemności: 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Najpopularniejsze na rynku to 1.4 o mocy od 75 do 85 KM, 1.6 (75-102 KM), oraz 1.8 (125 KM) i 1.8 Turbo o mocy 150 KM. Najsłabszy ropniak to 1.9 SDI o mocy 68 KM. Silniki turbodoładowane 1.9 TDI oferują od 90 do 130 KM. Najbardziej polecane są wersje o mocy 90-110 KM wyposażone w pompę wtryskową. Typowa usterka w dieslach to blokowanie się kierownicy turbosprężarki, wymagające czyszczenia całego podzespołu.

W benzynowych silnikach 1.8 turbina się zaciera ze względu na stosunkowo częste kłopoty ze smarowaniem. Skodę Octavię z początku produkcji, z silnikiem benzynowym 1.4 lub 1.6 można kupić już za ok. 3-4 tys. zł. Zadbana Octavia z silnikiem Diesla, niewielkim przebiegiem i dobrym wyposażeniem to minimum 8-10 tys. zł. Auto z ostatnich lat produkcji może kosztować nawet 20 tys. zł.

12 z 16
Chociaż trapią go drobne awarie, głównie elektroniki i...

Citroen C4 I (2004-2010)

Chociaż trapią go drobne awarie, głównie elektroniki i zawieszenia, to bardzo udany samochód. Na rynku zadebiutował w 2004 r. i zastąpił wysłużoną Xsarę. Pierwsza generacja Citroena C4 była produkowana do 2010 r. Gama silników benzynowych C4 to jednostki 1.4, 1.6 i 2.0 o mocy od 88 do 177 KM. Diesle są cztery – 1.6 HDI (90 i 109 KM) oraz 2.0 HDI (136 i 140 KM).

Jednostki wysokoprężne uchodzą za trwałe i są bardzo ekonomiczne. W cyklu mieszanym zużywają poniżej 5 l/100 km. Citroen C4 jest dobrze zabezpieczony przed korozją. Minus to trochę zbyt twarde, plastikowe wnętrze. Ceny używanych C4 z silnikami benzynowymi zaczynają się od ok. 7-8 tys. zł. diesle są średnio o 2 tys. zł droższe. Egzemplarz z końca produkcji to wydatek rzędu 20-22 tys. zł.

Pozostały jeszcze 3 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Tak wygląda polski elektryczny mikrodostawczak. Zadebiutował w Katowicach

Tak wygląda polski elektryczny mikrodostawczak. Zadebiutował w Katowicach

Iga Świątek w trudnym momencie kariery. Na horyzoncie znaczny spadek w rankingu

O TYM SIĘ MÓWI
Iga Świątek w trudnym momencie kariery. Na horyzoncie znaczny spadek w rankingu

Nowy dodatek do PTCG Pocket zachwyci fanów. Do gry wkraczają potężne karty

Nowy dodatek do PTCG Pocket zachwyci fanów. Do gry wkraczają potężne karty

Zobacz również

Poznaliśmy Menedżerów Roku 2024 Województwa Śląskiego. Oni budują przyszłość regionu

TYLKO U NAS
Poznaliśmy Menedżerów Roku 2024 Województwa Śląskiego. Oni budują przyszłość regionu

Polscy projektanci znowu zachwycili pomysłami. O tym hotelu mówią wszyscy

Polscy projektanci znowu zachwycili pomysłami. O tym hotelu mówią wszyscy