
Ford Focus II (2004-2010)
Następca kultowego już Forda Focusa, który debiutując w 1998 r. przewrócił rynek kompaktów do góry nogami. Druga, produkowana od 2004 r. generacja idzie krok dalej. Choć stylistycznie nie jest już tak rewolucyjna, a w najniższych wersjach wyposażenia razi tandetnymi plastikami, jest samochodem godnym polecenia.
Na uwagę zasługują przede wszystkim Fordy Focusy II z benzynowymi silnikami. Gamę otwiera 80-konna jednostka 1.4. Silniki 1.6 występują w wersjach 100- i 115-konnej. Słabszy jest praktycznie bezawaryjny. Mocniejszy wykorzystuje technologię zmiennych faz rozrządu Ti-VCT. Jest też wyposażony w dwa katalizatory spalin i cztery sondy lambda, których wymiana w razie awarii jest bardzo kosztowna. Pozostałe benzyniaki w gamie to mniej popularne 1.8 o mocy 125 KM i 2.0 oferujący 145 KM. Jednostki wysokoprężne to zbudowany przez Forda 1.8 TDCi o mocy 115 KM oraz silniki 1.6 i 2.0 TDCi, zbudowane we współpracy z francuskim koncernem PSA. Jednostka dwulitrowa jest najmocniejsza, oferuje kierowcy 110-136 KM. Mniejszy silnik, podobnie jak w Citroenie C4 występuje w wersjach 90- i 109-konnej. Poza usterkami układu wtryskowego silniki nie przysparzają większych problemów.
Dość często zdarzają się natomiast wycieki z uszczelniacza półosi oraz awarie przełącznika otwierającego tylną klapę. Korozja pojawia się rzadko, jeśli już wystąpi, to w rejonie łączenia tylnego zderzaka z błotnikami. Przyzwoitego Forda Focusa z lat 2005-2006 można kupić już za ok. 8-10 tys. zł, ale na bogatszą wersję z małym przebiegiem, bogatym wyposażeniem i mocniejszym silnikiem trzeba przygotować nawet 12-15 tys. zł. Samochody w wersji poliftingowej, której produkcja zaczęła się w 2008 roku to wydatek minimum 12-13 tys. zł.

Opel Astra H (2004-2014)
Już 8-10 tys. zł to kwota pozwalająca kupić Opla Astrę III generacji, produkowanego od 2004 r. Przeznaczając na zakup ok. 15 tys. otrzyma się dużą swobodę wyboru, także zadbanych aut z rozsądnymi przebiegami. Samochód cechuje atrakcyjna stylistyka, niezłe wykonanie i bardzo szeroka gama silników. Benzyniaki to kilka odmian jednostek 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Część z nich jest turbodoładowana. Moc silników benzynowych waha się od 75 do 240 KM. Diesle to 1.3, 1.7 i 1.9 CDTI. Auto występuje w pięciu wersjach nadwoziowych – najpopularniejsze to trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki oraz kombi. Kabriolet ze sztywnym dachem, czyli Astra TwinTop, jest rzadko spotykana.
Samochód jest odporny na korozję. Słabe punkty to przede wszystkim drobny osprzęt, na czele z termostatem i nietrwałe zawieszenie. Zdarzają się tez problemy z ogrzewaniem. Poza tym auto nie ma typowych, słabych punktów.

Skoda Octavia I (1996-2010)
Skoda Octavia to samochód dzielący płytę podłogową z Audi A3 i Golfem IV. Jest większy, ale z powodu identycznego rozstawu osi nie rozpieszcza pasażerów drugiego rzędu ilością miejsca na nogi. Atutem Octavii jest natomiast ogromny bagażnik - liftback mieści 528 l, a kombi - 548 l. Kolejnym plusem modelu jest duży wybór silników. Benzyniaki to 11 propozycji zbudowanych na bazie czterech pojemności: 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Najpopularniejsze na rynku to 1.4 o mocy od 75 do 85 KM, 1.6 (75-102 KM), oraz 1.8 (125 KM) i 1.8 Turbo o mocy 150 KM. Najsłabszy ropniak to 1.9 SDI o mocy 68 KM. Silniki turbodoładowane 1.9 TDI oferują od 90 do 130 KM. Najbardziej polecane są wersje o mocy 90-110 KM wyposażone w pompę wtryskową. Typowa usterka w dieslach to blokowanie się kierownicy turbosprężarki, wymagające czyszczenia całego podzespołu.
W benzynowych silnikach 1.8 turbina się zaciera ze względu na stosunkowo częste kłopoty ze smarowaniem. Skodę Octavię z początku produkcji, z silnikiem benzynowym 1.4 lub 1.6 można kupić już za ok. 3-4 tys. zł. Zadbana Octavia z silnikiem Diesla, niewielkim przebiegiem i dobrym wyposażeniem to minimum 8-10 tys. zł. Auto z ostatnich lat produkcji może kosztować nawet 20 tys. zł.

Citroen C4 I (2004-2010)
Chociaż trapią go drobne awarie, głównie elektroniki i zawieszenia, to bardzo udany samochód. Na rynku zadebiutował w 2004 r. i zastąpił wysłużoną Xsarę. Pierwsza generacja Citroena C4 była produkowana do 2010 r. Gama silników benzynowych C4 to jednostki 1.4, 1.6 i 2.0 o mocy od 88 do 177 KM. Diesle są cztery – 1.6 HDI (90 i 109 KM) oraz 2.0 HDI (136 i 140 KM).
Jednostki wysokoprężne uchodzą za trwałe i są bardzo ekonomiczne. W cyklu mieszanym zużywają poniżej 5 l/100 km. Citroen C4 jest dobrze zabezpieczony przed korozją. Minus to trochę zbyt twarde, plastikowe wnętrze. Ceny używanych C4 z silnikami benzynowymi zaczynają się od ok. 7-8 tys. zł. diesle są średnio o 2 tys. zł droższe. Egzemplarz z końca produkcji to wydatek rzędu 20-22 tys. zł.