17 z 21
MGR ZUZANNA WIŚNICKA-TOMALAK...

MGR ZUZANNA WIŚNICKA-TOMALAK
Uniwersytet Warszawski

| Nauczyciel Akademicki Roku |


Czym jest dla Pani udział w plebiscycie Nauczyciel na Medal?

Nie chcę być pretensjonalna… Ale będę szczera, samo bycie zgłoszonym to spełnienie marzeń. Tego rodzaju wyróżnienie w codziennych trudach i wątpliwościach przywraca poczucie, że praca i życie mają sens, to dodatkowa motywacja do starań. I trochę przerażający kredyt zaufania – bo teraz zawsze się będę zastanawiać, czy na pewno staram się dość, by do tego zgłoszenia dorosnąć?


Czy zaskoczyło Panią, to że została Pani zgłoszona do plebiscytu?

Bardzo. Obserwowałam jak wielu z wykładowców z naszego Wydziału (Artes Liberales UW) dziękuje Studentom za zgłoszenia, byli to zazwyczaj wyjątkowi profesorowie, doświadczeni i niezwykli. Dlatego, kiedy sama dostałam informację, że i ja według Studentów na to zasługuję, poczułam się bardzo wzruszona.


Dlaczego wybrała Pani zawód nauczyciela akademickiego?

Odbieram to trochę jako przeznaczenie. Niemal wszyscy w mojej rodzinie, „z dziada, pradziada i „z babki prababki”, w którymś momencie swojego życia (albo przez całe życie) parali się nauczaniem, zakładaniem szkół czy wykładaniem na uniwersytetach. Ja sama prowadzę zajęcia i warsztaty od około 15 lat, więc właściwie wyszło to naturalnie. Akademia, (a na pewno nasz wydział), jest zaś o tyle wyjątkowa, że daje prowadzącemu sporo swobody ale jest jednocześnie wielkim wyzwaniem intelektualnym, każde zajęcia to spotkanie z dorosłymi ludźmi o żywych umysłach. Na co dzień prowadzę też warsztaty z dziećmi w przedszkolach, szkołach podstawowych czy liceach i każda grupa wiekowa jest wyjątkowa, z każdą pracuje się trochę inaczej, każde spotkanie jest fascynujące.


Co Pani lubi w swojej codziennej pracy?

Właściwie wszystko. Ale powiem tym razem egoistycznie – nigdy nie uczyłam się tak wiele i tak skutecznie, jak teraz. Przygotowanie do zajęć, poprowadzenie ich i słuchanie wypowiedzi Studentów daje mi nie tylko motywację ale też warunki do prawdziwego rozwoju. A ja uwielbiam się uczyć.


Jakie Pani zdaniem cechy powinien posiadać Nauczyciel na Medal?

Nie wiem czy istnieje jakiś przepis na dobrego nauczyciela. Myślę, że najlepiej byśmy byli… różni. To dlatego, że z jednej strony każdy Student czy Uczeń jest inny, i każdemu będzie odpowiadał trochę inny sposób uczenia. Z drugiej strony spotkania z odmiennymi osobami kształtują szacunek do inności i poszerzają horyzonty. Jednak w obrębie tej różnorodności są pewne rzeczy, które powinny być dla nas wspólne: życzliwość - uważne, otwarte podejście do drugiego człowieka; dojrzałość myśli i emocji oraz profesjonalizm czyli rzetelne przygotowanie do każdego spotkania, nie tylko w zakresie treści ale też metod, struktury, sposobu pracy na zajęciach.


Co daje Pani największą satysfakcję w pracy?

Gdy przechodząc korytarzem naszego wydziału usłyszę przypadkiem, że Studenci opowiadają rodzicom przez telefon co robiliśmy na zajęciach albo dyskutują o tym ze znajomymi wiem, że moja praca wpływa na świat. To niezwykłe wrażenie. Satysfakcję daje mi też słuchanie i obserwowanie Studentów. Słuchanie którędy wędrują ich myśli, jak rozmawiają, wspólnie wypracowują wnioski, dokonują własnych odkryć. Obserwowanie tego jak dzięki swojej własnej pracy (przede wszystkim) i doświadczeniom zebranym na różnych zajęciach akademickich zmieniają się, dojrzewają.



Czytaj więcej o plebiscycie:NAUCZYCIEL NA MEDAL 2018 | Głosuj na najlepszych nauczycieli w Warszawie

18 z 21
MAREK SKÓRSKI...

MAREK SKÓRSKI
LIX Liceum Ogólnokształcące, Bielany

| Nauczyciel Szkoły Ponadpodstawowej (ponadgimnazjalnej) |


Czym jest dla Pana udział w plebiscycie Nauczyciel na Medal?

Pełnym zaskoczeniem . To zauważenie i docenienie mojej pracy i sposobu przekazywania informacji z zakresu podstawy programowej.


Czy zaskoczyło Pana, to że został pan zgłoszony do plebiscytu?

Zdecydowanie tak , nie spodziewałem się takiego wyróżnienia.


Dlaczego wybrał Pan zawód nauczyciela?

Każdy rodząc się ma swoje miejsce na ziemi i swoją robotę do wykonania.


Co Pan lubi najbardziej w swojej codziennej pracy?

możliwość otwierania umysłów młodzieży na nowe kierunki i zdobywanie nowych doświadczeń. Kosmos czeka na odważnych.


Jakimi cechami powinien się charakteryzować Nauczyciel na Medal?

By pamiętał że kiedyś też był uczniem i nie popełniał błędów swoich nauczycieli.


Co daje Panu największą satysfakcję w pracy?

Jeśli po lekcji lub w dowolnym miejscu na ziemi , a takich przypadkami spotykam się bardzo często. Podchodzi uczeń i mówi dziękuję że spotkałem Pana na swojej drodze , tak wiele to dla mnie znawczy. To największe wyróżnienie jakie można dostać o drugiego człowieka



Czytaj więcej o plebiscycie:NAUCZYCIEL NA MEDAL 2018 | Głosuj na najlepszych nauczycieli w Warszawie

19 z 21
MARZENA FAŁDZIŃSKA...

MARZENA FAŁDZIŃSKA
Szkoła Podstawowa nr 10, Ochota

| Nauczyciel Edukacji Wczesnoszkolnej (zerówka i klasy I-III) |


Czym jest dla Pani udział w plebiscycie Nauczyciel na Medal?

Udział w plebiscycie Nauczyciel na Medal jest dla mnie niewątpliwie zaskoczeniem, ale też ogromnym wyróżnieniem i wzruszeniem.


Czy zaskoczyło Panią, to że została Pani zgłoszona do plebiscytu?

Zaskoczyło mnie, że zostałam zgłoszona do plebiscytu, ponieważ usłyszałam o nim pierwszy raz. Plebiscyt spowodował, że otrzymuję wiele pozdrowień od swoich byłych wychowanków i ich rodziców.


Dlaczego wybrała Pani zawód nauczyciela?

Wybrałam ten zawód, ponieważ jest moją pasją, motywacją do działania i rozwijaniem swoich umiejętności a nie codziennym obowiązkiem.


Co Pani lubi w swojej codziennej pracy?

W swojej codziennej pracy lubię pracę z dziećmi, ich aktywność, pomysły i widoczne efekty. Lubię cieszyć się z uczniami ich nawet najmniejszymi sukcesami, lubię też wspólne wycieczki, które łączą i integrują.


Jakimi cechami powinien się charakteryzować Nauczyciel na Medal?

Nauczyciel na Medal powinien być: odpowiedzialny, kompetentny, tolerancyjny, cierpliwy, rzetelny , wyrozumiały i wesoły.


Co daje Pani największą satysfakcję w pracy?

W zawodzie nauczycielskim jestem ponad 30 lat i nadal odczuwam ogromną satysfakcję ,realizuję własne projekty, czuję się nauczycielką spełnioną i ta praca mnie "uskrzydla". Największą satysfakcję sprawiają mi dobre relacje z uczniami i ich rodzicami. Także ufność i otwartość moich wychowanków, tych małych i tych trochę większych.



Czytaj więcej o plebiscycie:NAUCZYCIEL NA MEDAL 2018 | Głosuj na najlepszych nauczycieli w Warszawie

20 z 21
MGR JAN PODNIESIŃSKI...

MGR JAN PODNIESIŃSKI
Uniwersytet Warszawski

| Nauczyciel Akademicki Roku |


Czym jest dla Pana udział w plebiscycie Nauczyciel na Medal?

Nominację traktuję jako wyraz zaufania i sympatii do całego miejsca, w którym pracuję: Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. W rozmowach między sobą zdarza nam się nazywać nasz wydział „Wspólnotą Profesów i Studentów”. Pracownicy AL traktują tę formułę naprawdę poważnie, a ich całkiem szeroka obecność w Państwa Plebiscycie zdaje się sugerować, że…wybraliśmy dobry punkt wyjścia.


Czy zaskoczyło Pana, to że został pan zgłoszony do plebiscytu?

Zaskoczyło, ale Studenci na szczęście zadbali, by tę emocję osłabić, i poinformowali mnie o wpisaniu na listę. Jestem Im głęboko wdzięczny za każdą z tych czynności.


Dlaczego wybrał Pan zawód nauczyciela akademickiego?

Przede wszystkim, uważam odpowiedzialną i szeroko dostępną dydaktykę za jedno z największych wyzwań stojących przed Akademią, i całym światem, w XXI wieku. Oczywiście, lista tych wyzwań liczy sobie prawdopodobnie kilka milionów pozycji. Ale nauczanie stoi wysoko.
Po drugie, cały czas nie dostrzegam w sobie tyle mądrości, na ile żywię nadzieję, a od Studentek i Studentów można się uczyć wspaniałych rzeczy.
Myślę, że nie bez znaczenia był także fakt, że moja Mama pracowała jako polonistka w szkole podstawowej. Czasami, kiedy udawało się zrobić z pięciolatkiem niczego innego, zabierała mnie ze sobą na lekcje. Może po prostu ten rodzaj przygody mi się podobał, i podświadomie chciałem go eksplorować?


Co Pan lubi najbardziej w swojej codziennej pracy?

Planowanie seminarium albo warsztatu, którego nigdy wcześniej nie prowadziłem. To jak stwarzanie świata, do pewnego stopnia. I jeszcze obserwowanie, jak bardzo można „urosnąć” między pierwszym a trzecim rokiem studiów – jako człowiek i umysł. Rozkwit ludzkiego potencjału mnie zachwyca.


Jakie Pana zdaniem cechy powinien posiadać Nauczyciel na Medal?

Wierzę, że każdy zestaw cech osobowościowych jest, jak by to ująć, możliwy. Poza tym, ludzie się uczą od siebie nawzajem: dzieci od rodziców, mężowie od żon, aktorzy od publiczności… W pewnym sensie każdy czasami zostaje Nauczycielem na Medal, kiedy udaje się zbudować relację, dzięki której dwie osoby mogą coś sobie przekazać.
A więc: najważniejszą cechą jest, moim zdaniem, umiejętność głębokiej i twórczej komunikacji.


Co daje Panu największą satysfakcję w pracy?

Obejrzenie meczu piłkarskiego po poprowadzeniu udanych zajęć. Siadam przed telewizorem i myślę: „ja już dzisiaj wygrałem, teraz Panowie”.




Czytaj więcej o plebiscycie:NAUCZYCIEL NA MEDAL 2018 | Głosuj na najlepszych nauczycieli w Warszawie

Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Wielkie nawałnice nad Małopolską. Burze, gradobicie, podtopienia i pożary od piorunów

AKTUALIZACJA
Wielkie nawałnice nad Małopolską. Burze, gradobicie, podtopienia i pożary od piorunów

Woda wdarła się do wsi na Raciborszczyźnie. To była koszmarna noc na Śląsku

NOWE FAKTY
Woda wdarła się do wsi na Raciborszczyźnie. To była koszmarna noc na Śląsku

"Staramy się być fair stosunku do uczelni publicznych i tego samego oczekujemy"

"Staramy się być fair stosunku do uczelni publicznych i tego samego oczekujemy"

Zobacz również

Szarpanina w Chojnicach podczas wiecu wyborczego Karola Nawrockiego

Szarpanina w Chojnicach podczas wiecu wyborczego Karola Nawrockiego

Woda wdarła się do wsi na Raciborszczyźnie. To była koszmarna noc na Śląsku

NOWE FAKTY
Woda wdarła się do wsi na Raciborszczyźnie. To była koszmarna noc na Śląsku