1/18
Pierwsze metro na świecie wybudowano w Londynie pod koniec...
fot. Wikimedia Commons/Rhododendrites/CC BY-SA 4.0

Pierwsze metro na świecie wybudowano w Londynie pod koniec XIX w. Od tamtej pory budowę podziemnej sieci transportowej podjęło wiele miast, jednak nie wszystkie tunele i stacje są używane do dziś. Zobacz galerię niezwykłych, opuszczonych obiektów metra, które potrafią zachwycić lub wzbudzić dreszcze.



Licencja

2/18
Podczas gdy Warszawa rozbudowuje powoli drugą linię metra, a...
fot. Wikimedia Commons/Jonathan Warren/CC BY-SA 3.0

Cała porzucona sieć metra – Cincinnati, Stany Zjednoczone

Podczas gdy Warszawa rozbudowuje powoli drugą linię metra, a Kraków od lat przymierza się do budowy pierwszej, w amerykańskim Cincinnati od stu lat istnieje cała nieużywana sieć tuneli i stacji. Budowa metra w Cincinnati ruszyła w początkach XX w., jednak zahamowały ją pierwsza wojna światowa i globalny kryzys gospodarczy. Budowę kilkakrotnie próbowano dokończyć, jednak gwałtownie rosnące koszty, spory polityczne oraz rozpowszechnienie się samochodów sprawiły, że w końcu całą sieć porzucono.



Licencja

3/18
Niedokończone metro w Cincinnati mierzy 3,5 km długości i ma...
fot. Wikimedia Commons/Rufff/domena publiczna

Niedokończone metro w Cincinnati mierzy 3,5 km długości i ma 4 podziemne stacje. Pierwotnie stacji było 7, jednak te znajdujące się nad poziomem gruntu wyburzono pod budowę drogi. Wszystkie istniejące obiekty są w dobrym stanie technicznym, ponieważ miasto utrzymuje je z pieniędzy podatników (za ok. 2,6 mln dolarów rocznie). Obecnie nie ma planów dokończenia porzuconego metra, ponieważ koszt modernizacji i rozbudowy byłby ogromny. Dziś w tunelach biegną rury wodociągowe i światłowody.

4/18

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https://www.facebook.com/Powarszawsku/posts/1216558688530901&show_text=true&width=552&height=719&appId" width="552" height="719" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe>
Niewiele osób wie, że obecne metro warszawskie nie jest pierwszym, jakie w stolicy budowano. Krótko po wojnie, w latach 50., z inicjatywy ZSRR ruszyła w Warszawie budowa metra głębokiego, które miało przebiegać od 30 do 50 m pod ziemią i pełnić m.in. funkcje wojskowe. W różnych punktach miasta wykopano pierwsze szyby i tunele dla budowniczych, a na Targówku (Praga) powstał blisko kilometr odcinka testowego. W mediach szumnie zapowiadano, że warszawiacy już wkrótce pomkną metrem. Gospodarka PRL nie była jednak w stanie udźwignąć stale rosnących kosztów budowy, a do tego brakowało dokładnych planów budowy, maszyn budowlanych i wykwalifikowanych robotników.

Metro głębokie z lat 50. – Warszawa, Polska

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Te chwasty można jeść! To bomba witaminowa na wiosnę. Zobacz, które zbierać

Te chwasty można jeść! To bomba witaminowa na wiosnę. Zobacz, które zbierać

Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI 150 KM. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny

Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI 150 KM. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny

Ważne spotkanie. Czego dotyczyły rozmowy rządów Polski i Ukrainy?

AKTUALIZACJA
Ważne spotkanie. Czego dotyczyły rozmowy rządów Polski i Ukrainy?

Zobacz również

Te chwasty można jeść! To bomba witaminowa na wiosnę. Zobacz, które zbierać

Te chwasty można jeść! To bomba witaminowa na wiosnę. Zobacz, które zbierać

Zarobki Biało-Czerwonych w Miami Open. Kto liderem na liście płac? GALERIA

Zarobki Biało-Czerwonych w Miami Open. Kto liderem na liście płac? GALERIA