13 z 19
Ponieważ stacja Chamberí leżała na łuku, a do sąsiednich...
fot. Wikimedia Commons/Museo8bits/CC BY-SA 3.0

Ponieważ stacja Chamberí leżała na łuku, a do sąsiednich stacji było blisko, jej rozbudowę uznano za trudną technicznie i nieopłacalną. Obiekt zamknięto, zamurowując wyjścia – od tej pory pociągi metra mijały stację bez zatrzymywania się. Nowe życie zyskała dopiero w 2006 r., kiedy to zachowaną w oryginalnym stanie stację odrestaurowano i przekształcono w muzeum metra. Dziś można tu za darmo podziwiać m.in. oryginalne bramki wejściowe, kasy biletowe oraz mapy linii, a także odtworzone jako mozaiki reklamy sprzed 100 lat.
<br></br>
<a target="_blank" href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl">Licencja</a>

14 z 19
Otwarta w 1904 r. stacja City Hall była jedną z 28...
fot. Wikimedia Commons/Rhododendrites/CC BY-SA 4.0

Stacja City Hall – Nowy Jork, Stany Zjednoczone

Otwarta w 1904 r. stacja City Hall była jedną z 28 oryginalnych stacji, od których zaczęła się historia nowojorskiego metra. Od początku zachwycała swoim wystrojem – w suficie umieszczono wpuszczające słońce świetliki, łuki sufitowe wyłożono kafelkami, a ozdobne żyrandole wykonano z mosiądzu. Rozwój technologii sprawił jednak, że już w latach 40. XX w. stacja okazała się za krótka dla nowych pociągów.



Licencja

15 z 19
Ponieważ wydłużanie stacji byłoby kosztowne, a korzystało z...
fot. Wikimedia Commons/Rhododendrites/CC BY-SA 4.0

Ponieważ wydłużanie stacji byłoby kosztowne, a korzystało z niej stosunkowo mało pasażerów, w 1945 r. City Hall zamknięto. W latach 80. rozważano otwarcie w obiekcie restauracji, jednak z pomysłu zrezygnowano z przyczyn bezpieczeństwa (tuż nad stacją znajduje się używany do dziś ratusz miejski). Dziś stacja bywa z rzadka otwierana dla zwiedzających. Bilety na ogół wyprzedają się błyskawicznie, ponieważ City Hall wciąż zachwyca oryginalnym wystrojem.



Licencja

16 z 19
Uruchomiona w 1931 r. stacja była przed wojną popularna –...
fot. Wikimedia Commons/jd/CC BY-SA 4.0

Stacja Saint-Martin – Paryż, Francja

Uruchomiona w 1931 r. stacja była przed wojną popularna – korzystało z niej wielu pasażerów linii 8 i 9. Wraz z wybuchem drugiej wojny światowej obiekt jednak zamknięto. Po zakończeniu wojny otwarta ponownie stacja również cieszyła się dużą popularnością, jednak władze Paryża uznały, że trzeba znów ją zamknąć. Tym razem chodziło o oszczędności – od następnej stacji dzieliło Saint-Martin zaledwie 100 m. Na zdjęciu po prawej widać mur zapobiegający wpadnięciu na tory.
<br></br>
<a target="_blank" href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en">Licencja</a>

Pozostały jeszcze 2 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Auto, które wjechało w kibiców w Krośnie, już raz było poważnie uszkodzone

NOWE FAKTY
Auto, które wjechało w kibiców w Krośnie, już raz było poważnie uszkodzone

Dramat na wycieczce szkolnej. 13 osób rannych, lądował śmigłowiec LPR

Z OSTATNIEJ CHWILI
Dramat na wycieczce szkolnej. 13 osób rannych, lądował śmigłowiec LPR

Zobacz również

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Okrutna zbrodnia: oblał żonę i podpalił! Ruszył proces

Okrutna zbrodnia: oblał żonę i podpalił! Ruszył proces