Te motocykle z PRL-u są nieśmiertelne. Ile dziś kosztują kultowe jednoślady?

Jakub Wróblewski
Cena 13600 zł Rok produkcji 1964
Cena 13600 zł Rok produkcji 1964 olx.pl
Motocykle z czasów PRL-u przeżywają swoją drugą młodość. Kultowe modele, takie jak WSK, SHL czy Jawa, przyciągają dziś uwagę kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji. Dla wielu to sentymentalna podróż do przeszłości i wspomnienie pierwszej maszyny. Sprawdziliśmy, ile trzeba dziś zapłacić za te legendarne jednoślady na portalu aukcyjnym olx.

Motocykle PRL-u – powrót do legendy polskiej motoryzacji

W czasach PRL-u były codziennym środkiem transportu, dziś – symbolem minionej epoki i przedmiotem pożądania kolekcjonerów. Motocykle takie jak WSK, SHL, Junak czy Jawa nie tylko przetrwały próbę czasu, ale zyskały status motoryzacyjnych ikon. Ich popularność rośnie z roku na rok, a ceny na rynku wtórnym potrafią zaskoczyć.

Od środka transportu do kolekcjonerskiej perełki

Motocykle z PRL-u to znacznie więcej niż tylko mechaniczne pojazdy – to nośniki wspomnień i świadkowie historii. W latach 60. Polska była jednym z europejskich liderów pod względem produkcji jednośladów – rocznie z fabryk wyjeżdżało ponad 140 tysięcy maszyn. Na polskich drogach królowały krajowe modele, ale niemałą popularnością cieszyły się też pojazdy z Czechosłowacji i NRD – zwłaszcza legendarne Jawy i MZ-ki.

Kultowe modele, które przeszły do historii

Do najbardziej znanych i pożądanych modeli z czasów PRL-u należą:

  • SHL M06 i M11 – motocykle produkowane w Kielcach, cenione za prostą konstrukcję i trwałość,

  • WSK – jeden z najpopularniejszych jednośladów lat 70., montowany w Świdniku,

  • WFM Osa – nietypowy, bo skuter, ale niezwykle oryginalny i dziś wyjątkowo poszukiwany,

  • Junak M10 – potężny, czterosuwowy motocykl, uważany za dumę polskiej motoryzacji,

  • MZ ETZ 250 i TS 150 – niezawodne maszyny z NRD, o doskonałych osiągach jak na swoje czasy,

  • Jawa TS350 – legenda z Czechosłowacji, wciąż doceniana za dynamiczną jazdę i niepowtarzalny styl.

Ile kosztuje powrót do przeszłości?

Ceny motocykli z PRL-u na portalach aukcyjnych potrafią się znacznie różnić – wszystko zależy od stanu technicznego, kompletności części i dokumentacji.

  • Egzemplarze wymagające renowacji można nabyć już od około 3–5 tysięcy złotych.

  • Częściowo odrestaurowane modele kosztują średnio 10–20 tysięcy złotych.

  • W pełni odnowione, oryginalne i kompletne egzemplarze osiągają ceny sięgające nawet 30–40 tysięcy złotych, a unikatowe sztuki – jeszcze więcej.

Kolekcjonerzy szczególnie cenią modele z pełną historią serwisową, oryginalnymi tablicami rejestracyjnymi i kompletem fabrycznych akcesoriów. Nie bez znaczenia jest też sentyment – wielu nabywców to osoby, które właśnie na takim motocyklu stawiali pierwsze kroki w świecie jednośladów.

Moda na retro trwa

Mimo upływu dekad, wiele kultowych motocykli z PRL-u nadal dumnie porusza się po polskich drogach. Zloty pojazdów zabytkowych, grupy pasjonatów, fora internetowe i wyspecjalizowane warsztaty – to wszystko pokazuje, że moda na klasykę ma się świetnie. Motocykle z PRL-u to nie tylko hobby – to pasja, styl życia i hołd dla polskiej historii techniki.

Motoryzacja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wulgarne „Na ch...” Sabalenki. Stoicki spokój Gauff. Czy „Świątek zgarnęłaby trofeum”

Wulgarne „Na ch...” Sabalenki. Stoicki spokój Gauff. Czy „Świątek zgarnęłaby trofeum”

Kandydat na prezydenta postrzelony przez zamachowca

Kandydat na prezydenta postrzelony przez zamachowca

Wróć na i.pl Portal i.pl