Spis treści
FlixTrain nie połączy Warszawy z Berlinem
Sensacyjna wiadomość o tym, że PKP Intercity będzie miało konkurencję na popularnej trasie Warszawa - Poznań - Berlin, obiegła polski Internet w listopadzie 2024 r. Niemiecki przewoźnik FlixTrain uzyskał zgodę (tzw. otwarty dostęp) do trasy łączącej stolice Polski i Niemiec i zapowiedział wprowadzenie dwóch par połączeń w komunikacji międzynarodowej.
Więcej o planowanych pociągach FlixTrain przeczytasz tu:
FlixTrain znany jest z oferowania bardzo niskich cen na dalekobieżnych trasach kolejowych w Niemczech - bilety z Berlina do Hamburga, na trasie liczącej ponad 300 km, można z wyprzedzeniem kupić z niecałe 8 euro. Pasażerowie podróżujący z Warszawy czy Poznania do Berlina mogli więc liczyć na tanią konkurencję dla PKP Intercity.
Niestety, zielone pociągi nie wyjadą w grudniu na polskie tory.
- Niedawno ogłoszone przez niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej plany modernizacyjne na 2026 rok znacząco wpływają na możliwość uruchomienia regularnych połączeń. Prace będą prowadzone m.in. na odcinku Frankfurt nad Odrą-Berlin, który stanowi kluczowy fragment trasy pomiędzy Polską a Niemcami. Zgodnie z obecnymi zapowiedziami, normalny ruch kolejowy na tym odcinku będzie możliwy jedynie przez około 11 tygodni w ciągu całego roku. Przez pozostały czas podróże będą wymagały korzystania z komunikacji zastępczej, co niekorzystnie wpłynie na czas i komfort przejazdu - odpowiedziała na nasze pytania Julia Grzegorczyk z biura prasowego Flixa.
Jak tłumaczy, w takich warunkach infrastrukturalnych przewoźnik nie jest w stanie zapewnić pasażerom wysokiego standardu podróży, punktualności, możliwości przesiadek i atrakcyjnych cen. Z tego powodu start połączeń został więc odsunięty na nieokreśloną przyszłość.
Problem także dla pasażerów PKP Intercity
Planowane przez stronę niemiecką prace wpłyną też bardzo na pasażerów pociągów, które już teraz łączą polskie miasta - Kraków, Katowice, Wrocław, Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawę i Poznań - z Berlinem. Należy spodziewać się, że przez większą cześć 2026 r. pociągi z Polski kończyć będą bieg we Frankfurcie nad Odrą, skąd podróżni będą musieli przesiąść się do autobusów bądź niemieckich pociągów regionalnych.
Obecnie do stolicy Niemiec kursuje 6 par połączeń z Warszawy, 1 z Trójmiasta oraz 2 z Krakowa. PKP Intercity zapowiada na grudzień 2025 r. uruchomienie kolejnej pary połączeń Berlin Warszawa Express, tym razem pociągu nocnego - jadącego z Chełma przez Warszawę, Łódź, Kalisz, Poznań do Berlina.
Czym jest FlixTrain?
Niemiecki prywatny przewoźnik, który jest w grupie kapitałowej Flix Busa, pojawił się na niemieckich torach w 2018 r. Obecnie pociągi Flixa docierają m.in. do Akwizgranu przy granicy z Belgią i Holandią, Bazylei w Szwajcarii, Drezna, Lipska, Stuttgartu, Fryburga, Frankfurtu nad Menem, Kolonii, Duesseldorfu, Hanoweru, Bremy i Hamburga.
W latach 2019-2024 woził też pasażerów w Szwecji. Z początkiem roku firma zawiesiła połączenia w Skandynawii tłumacząc to chęcią wzmocnienia rozwoju na rynku niemieckim. W grudniu 2024 r. nie ruszyły też zapowiadane przez Flixa pociągi z Niemiec do Holandii.
W ostatnich dniach firma podpisała ogromny, warto 2,4 miliarda euro kontrakt na dostawę 65 nowych, poruszających się z prędkością 230 km/h hiszpańskich składów Talgo.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]. Dołącz do naszego kanału na Facebooku!
