
Na wprowadzenie zmian w kodeksie, zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, miał wpływ przede wszystkim proceder nakłaniania osób starszych do nabywania rzeczy ruchomych codziennego użytku (m.in. garnków, patelni, pościeli). Stosowane przez sprzedawców techniki marketingowe, niejednokrotnie mające charakter manipulacji, miały utrudniać rozważenie oferty, co z kolei skutkowało zawarciem umowy sprzedaży pod wpływem sugestii, bez potrzebnego namysłu.

To nie koniec zmian mających chronić przed oszustami. Dalej idących gwarancji bezpieczeństwa dla konsumentów dopatrywać się można w rządowym projekcie ustawy nowelizującej ustawy konsumenckie, który przyjęty został na posiedzeniu Rady Ministrów w czerwcu br. Choć projekt czeka jeszcze cały proces legislacyjny, to jego założenia przewidują m. in. zakaz sprzedaży usług finansowych podczas pokazu sprzedażowego czy zakaz przyjmowania przez przedsiębiorcę zapłaty za zakupiony towar przed terminem do odstąpienia od umowy w przypadku, gdy sprzedaż następuje podczas pokazu, wycieczki czy niezapowiedzianej wizyty w miejscu zamieszkania konsumenta.