Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został proklamowany na 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17 listopada 1999 roku dla podkreślenia bogactwa różnorodności językowej świata i promocji wielojęzyczności, a także w celu zwrócenia uwagi na liczbę języków zagrożonych i ginących, do których zalicza się 43 % wszystkich aktualnie używanych.
Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace (obecnej stolicy Bangladeszu) zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu (bangla) statusu języka urzędowego. Według wikipedii, niemal połowa z 6000 języków świata, jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń. Od 1950 roku zanikło 250 języków.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
W Polsce promocją języka ojczystego zajmuje się Narodowe Centrum Kultury.
27 stycznia 2015 roku NCK opublikowało nowy spot promujący kampanię "Ojczysty - dodaj do ulubionych", w którym wystąpił raper ELDO.
Wcześniej w ogólnopolskiej telewizji , widzowie mogli zobaczyć spoty pt. "Masakra", "ZOO" i "Ogarniać":
W spocie "Biuro" słyszymy głos Krystyny Czubówny, znany przede wszystkim z programów przyrodniczych.