
Plany wykopania drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią ogłosiła właśnie spółka Centralny Port Komunikacyjny, która ma wybudować port lotniczy w gminie Baranów. Główne lotnisko kraju ma być połączone z Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź koleją dużych prędkości. Pod Łodzią pędzące z prędkością 250 km/godz. pociągi mają pojechać tunelem.
Odcinek w łódzkim tunelu będzie miał około 7 km. Zacznie się przed stacją Łódź Fabryczna i będzie poprowadzony pod miastem i wyprowadzony w okolicach linii kolejowej nr 14 łączącej Łódź Kaliską z Ostrowem Wielkopolskim. Samą stację Łódź Kaliska tunel ominie. Pociągi zatrzymają się w Łodzi tylko raz, na stacji Łódź Fabryczna.
CZYTAJ DALEJ >>>>

Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK wyjaśnia, że oba tunele służyć będą innym pociągom. Budowany obecnie tunel, zwany "łódzkim metrem" będzie służył bardziej ruchowi lokalnemu, a na jego trasie znajdą się dodatkowe przystanki. Nowy tunel, z jedną stacją Łódź Fabryczna przyspieszy przejazd.
- Tunel dalekobieżny CPK jest potrzebny z trzech powodów - wyjaśnia Konrad Majszyk. - Po pierwsze, dla separacji ruchu aglomeracyjnego i regionalnego od dalekobieżnego, czyli dla wygody pasażerów. Po drugie dla zapewnienie atrakcyjnych czasów przejazdu. Po trzecie, dla zapewnienia standardu kolei dużych prędkości - wylicza.
Co to oznacza? Że po wybudowaniu tunelu czas przejazdu z Łodzi Fabrycznej do Warszawy wyniesie 45 minut, z Wrocławia do Warszawy 1 godz. 55 minut.
CZYTAJ DALEJ >>>>

Jak podkreśla Majszyk dworzec Łódź Fabryczna jest dostosowany do obsługi drugiego tunelu i dzięki niemu lepiej wykorzystane będą jego możliwości.
Pomysł nie jest zupełnie nowy. Opiera się na przygotowanej przez PKP PLK koncepcji tzw. igreka, czyli szybkiej linii łączącej Warszawę, Łódź oraz Poznań i Wrocław. Prace nad igrekiem zawieszone zostały w 2012 r., ale powstała część dokumentacji, którą chce wykorzystać i zaktualizować PLK.
- To będzie oszczędność czasu i pieniędzy - podkreśla Konrad Majszyk. - Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli PKP PLK wskazują, że nasza współpraca idzie w dobrym kierunku i że jesteśmy coraz bliżej podpisania porozumienia w tej sprawie - dodaje.
CZYTAJ DALEJ >>>>

Według obecnych harmonogramów CPK termin budowy tunelu wyznaczono na lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt budowy kolejowego odcinka Warszawa-CPK-Łódź wynosi ponad 8 mld zł. Jest to jednak koszt całego odcinka razem z tunelem. Kosztów samego tunelu nie da się wyodrębnić.
W czerwcu CPK ogłosiło, że wybiera tzw. południowy wariant kolei dużych prędkości omijający Konstantynów Łódzki. W zamian włączy do finansowania w ramach tzw. inwestycji komplementarnych CPK tramwaju do Lutomierska.