
Jakie masz prawa w restauracji? UOKiK i Inspekcja Handlowa przypominają o tym przy okazji publikowania wyników kontroli w lokalach gastronomicznych. Sprawdź, na co powinieneś zwrócić uwagę, stołując się na mieście!

Warto zwrócić uwagę na czystość w lokalu. Jeśli podłoga, toalety czy elementy wystroju nie są w najlepszym stanie, to tam, gdzie nie sięga oko klienta, może być jeszcze gorzej.
Na szczęście dla konsumentów, w skontrolowanych lokalach Inspekcja Handlowa nie miała zastrzeżeń do stanu sanitarno-porządkowego oraz warunków przechowywania środków spożywczych objętych kontrolą.

W ogólnodostępnym miejscu wewnątrz lub na zewnątrz lokalu powinien być umieszczony cennik, tak, by klient mógł zapoznać się z cenami przed złożeniem zamówienia, a nie płacąc rachunek.
Ponadto cenniki powinny być tak skonstruowane, by możliwa była identyfikacja ceny z potrawą. Oznacza to, że powinna się tam znaleźć nazwa potrawy, pod którą jest ona sprzedawana oraz określenie ilości potrawy, do której odnosi się cena.

W 15 lokalach skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w menu zabrakło informacji o ilości potraw i napojów oferowanych do sprzedaży, do których odnosi się cena. Klient z menu nie mógł zatem dowiedzieć się, jaka jest objętość napoju czy waga potrawy, którą chce zamówić, a to jest wbrew przepisom o uwidacznianiu cen.
Ponadto w 5 placówkach nie uwidoczniono cen jednostkowych napojów oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki.
W 3 placówkach zaniżano pojemność napojów alkoholowych, a co za tym idzie – pobierano od klientów wyższą opłatę: od 0,70 zł do 13,20 zł.
3 placówki oszukiwały także na wadze oferowanych potraw, przez co klienci przepłacali od 1,03 zł do 5,40 zł.