
Kto najczęściej płaci mandaty? O której i na jakich drogach jest szczególnie niebezpiecznie? Obalamy największe mity dotyczące kierowców
Którzy kierowcy najczęściej otrzymują mandaty? Kto najwięcej wydaje na paliwo i pokonuje największe odległości. To tylko kilka zjawisk, które zostały zbadane na zlecenie rankomat.pl. Wiele wskazuje na to, że mity, którymi obrosła motoryzacja i to, jak korzystamy z samochodów można łatwo obalić. Dotyczy to także mitów dotyczących bezpieczeństwa na drogach. Z tymi rozprawili się funkcjonariusze z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. W zasadzie tylko część z naszych wyobrażeń pokrywa się z rzeczywistością, a to oznacza, że nie zawsze warto ufać stereotypom.
Na kolejnych stronach pokazujemy wyniki badań i dane dotyczące zachowań polskich kierowców.

Co ma wykształcenie do wydatków na paliwo?
Badanie przeprowadzone dla rankomatu pokazało zależność między wykształceniem, a wydatkami na samochód. Osoby, które mają wykształcenie podstawowe najczęściej zaznaczały, że wydają na paliwo nie więcej niż 200 zł miesięcznie - takiej odpowiedzi udzieliło 39 proc. badanych. Do wydawania takich kwot przyznało się 23 proc. respondentów z wykształceniem wyższym i 20 proc. z wykształceniem średnim ogólnym lub zawodowym, a także osoby z wykształceniem niepełnym wyższym.

Komunikacja publiczna wcale nie oznacza, że mieszkańcy dużych miast, mniej jeżdżą autami
Car-sharing i usługi transportowe (jak Uber czy Bolt) to zazwyczaj domena wielkich miast. Często mieszkając w małej miejscowości jesteśmy zdani na niezbyt gęstą i pewną komunikację miejską lub właśnie prywatny samochód. Czy tak jest w rzeczywistości? Badania pokazują, że nie do końca. To właśnie mieszkańcy dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców) częściej niż ci zamieszkujący małe miejscowości (poniżej 100 tys. mieszkańców) i wsie wskazywali, że pokonali więcej niż 20 tys. kilometrów w 2018 roku – takiej odpowiedzi udzieliło aż 33 proc. respondentów zamieszkujących miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, 20 proc. mieszkańców mniejszych ośrodków miejskich i 22 proc. mieszkańców wsi.

Jak wykształcenie ma się do łamania przepisów?
Badanie pokazało również, że osoby z niższym wykształceniem rzadziej płacą kary za niewłaściwe poruszanie się w ruchu samochodowym – do grzywny przyznało się 5 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym i aż 15 proc. tych z wykształceniem wyższym i 16 proc. z wykształceniem średnim lub zawodowym.