
Łopaty poszły w ruch. Ruszyła budowa S3 do Czech
Symbolicznym wbiciem „pierwszej łopaty” w pobliżu Bolkowa, zainaugurowano dziś budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S3. Chodzi o odcinek ekspresówki, między węzłem Bolków i węzłem Kamienna Góra Północ. Przed wykonawcą nie lada wyzwanie – wydrążenie najdłuższego w Polsce tunelu drogowego. Koszt inwestycji to blisko 1 mld 540 mln złotych.
Dziś S3 kończy w środku pola, tuż za węzłem Bolków. Od okolic Bolkowa do granicy z Czechami trzeba wybudować łącznie około 31 kilometrów trasy ekspresowej. Ten odcinek S3 podzielono na dwa zadania: I od Bolkowa pod Kamienną Górę, którego realizacja dziś ruszyła i II od Kamiennej Góry do Lubawki.
Co powstanie między Bolkowem i Kamienną Górą oraz kiedy ruszą prace przy realizacji odcinka do granicy z Czechami? O szczegółach czytaj na kolejnych slajdach.

S3 między Bolkowem i Kamienną Górą
Odcinek S3 pomiędzy Bolkowem, a Kamienną Górą ma długość ok. 16,1 km, realizowany jest w systemie "projektuj i buduj" przez konsorcjum firm Popr S.A. i Popr Bau GmbH na podstawie umowy zawartej w październiku 2018 roku. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji ok. 16 km drogi ekspresowej S3 o przekroju 2x2x 3,5 m.

MOP-y, kilkanaście mostów i tunele
Plan inwestycji poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej obejmuje:
wykonanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków I (z docelową rozbudową do rodzaju II), po obu stronach drogi.
13 mostów oraz wiaduktów (nad i w ciągu drogi S3) o łącznej długości 2,2 km,
18 przejść ekologicznych (o funkcji dla zwierząt i hydrologicznych).
Niewątpliwe newralgicznym elementem przedmiotowej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych. O tym dalej.

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce
4 kilometry od miejsca rozpoczęcia prac powstanie najdłuższy tunel w Polsce, który będzie miał około 2300 metrów i będzie przebiegał między Sadami Górnymi, i Nowymi Bogaczowicami oraz krótszy tunel w Gostkowie. Dłuższy tunel będzie miał około 2300 m długości. Jego nawy główne, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacką Metodą Tunelowania. Głównym jej założeniem jest wykorzystywanie całego górotworu jako konstrukcji nośnej tunelu, który pełni rolę wstępnej obudowy. Tę później się zabudowuje i wzmacnia.
Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.
Kiedy pojedziemy nowym odcinkiem S3? O tym na kolejnej stronie.