
Mazda MX-5
Mały, dwuosobowy roadster. Ponadczasowa sylwetka i dobre wykonanie sprawiają, że nawet wśród dzisiejszych samochodów auto prezentuje się całkiem nieźle. Mazda MX-5 była produkowana w latach 1989-1997, a jej druga generacja między 1998 a 2005 rokiem.
Drugie wcielenie japońskiego roadstera oferuje silniki benzynowe 1.6 i 1.8 o mocy 110 i 139-146 KM. Napędzana jest oczywiście tylna oś. Typowe usterki to przeciekający dach i kłopoty z cewkami zapłonowymi. Ceny Mazdy MX-5 drugiej generacji zaczynają się od ok. 10 tys. zł i sięgają nawet 24 tys. zł.

Citroën C3 Pluriel
Samochód charakteryzuje specyficzna konstrukcja dachu, oparta na pałąkach ściąganych przez kierowcę. To mało wygodne rozwiązanie. Bez pałąków można wybierać się w krótsze podróże, bo po ich zdemontowaniu niemożliwe staje się zamknięcie dachu. Na co dzień najwygodniejsze jest otwarcie szyb i rozwinięcie brezentowego zadaszenia. Na polskim rynku Citroen C3 Pluriel jest dość popularny, szczególnie wśród pań. Samochód bazuje na modelu C3 i zabiera na pokład cztery osoby, ale ze względu na ograniczoną ilość miejsca w rzeczywistości wygodnie podróżuje nim tylko dwójka dorosłych. Gama silnikowa to benzynowe jednostki 1.4 (73 KM) i 1.6 (109 KM) oraz sprawdzony diesel 1.4 HDI (68 KM).
Jak w przypadku większości francuskich samochodów, Pluriel boryka się z drobnymi, ale uciążliwymi usterkami, głównie elektroniki. Na szczęście ich naprawa nie jest zbyt droga. Auto było produkowane w latach 2003-2010. Na rynku wtórnym można kupić je już za pięć tysięcy złotych. Dobrze zachowane egzemplarze z udokumentowaną historią kosztują 7 tys. zł i więcej.

Peugeot 206 CC
Jego przewaga nad konkurentami to przede wszystkim sztywny, elektrycznie składany dach. Gama silników to jednostki benzynowe 1.6 (109 KM) i 2.0 (136 KM). Oferowany był także 1,6-litrowy turbodiesel HDI (109 KM). Wszystkie trzy uchodzą za stosunkowo mało awaryjne. Niestety dwulitrówka pali w cyklu miejskim powyżej 10 litrów paliwa, przez co nie polecamy tej wersji do codziennej jazdy.
Teoretycznie samochód jest czteroosobowy, ale symboliczna tylna kanapa raczej nie nadaje się na dłuższe wyjazdy. Bagażnik przy rozłożonym dachu mieści 410 litrów ładunku. Chcąc delektować się słońcem musimy jednak pamiętać, że będzie znacznie mniejszy (175 l). Ceny używanych egzemplarzy wahają się między 6 a 15 tys. zł.

Renault Mégane
Wersja z otwieranym dachem występowała już w pierwszej generacji, ale tu poszycie było wykonane z miękkiego materiału. Dopiero w drugiej generacji Francuzi zastosowali sztywny dach, podobny do tego z Peugeota 206 CC. Chociaż jest praktyczny i pozwala używać auta przez cały rok, niestety i w tym przypadku znacznie zmniejsza pojemność bagażnika, która po jego złożeniu maleje do 190 litrów.
Ze względu na świetny stosunek ceny do jakości, polecamy drugą generację, którą można kupić już za 10-12 tys. zł. Ceny młodszych egzemplarzy są niewiele wyższe, sięgają maksymalnie 20 tys. zł. Renault Megane CC było oferowane z wieloma silnikami - benzynowymi 1.6, 2.0, 2.0 Turbo i turbodieslami 1.5 dCi, 1.9 dCi oraz 2.0 dCi. Słabe punkty to przede wszystkim delikatne zawieszenie.