1/22
Ośmiopiętrowy budynek, znany jako Rana Plaza, stał nieopodal...
fot. Wikimedia Commons/rijans/CC BY-SA 2.0

Rana Plaza, Bangladesz, 2013

Ośmiopiętrowy budynek, znany jako Rana Plaza, stał nieopodal miejscowości Dhaka w Bangladeszu. Poza sklepami i bankiem mieściły się tu liczne fabryki odzieży, w których miejscowe szwaczki szyły ubrania dla znanych światowych marek takich, jak Prada, Benetton, Versace, Gucci, Primark czy Walmart. W 2013 r., po jednej z największych katastrof budowlanych w historii, w ruinach budynku znaleziono również metki polskiej spółki LPP, właściciela marek takich, jak Reserved, Cropp, House, Sinsay czy Mohito.

Licencja zdjęcia: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

2/22
24 kwietnia 2013 r. w godzinach porannego szczytu cały...
fot. Wikimedia Commons/Sean Robertson/CC BY-SA 4.0

24 kwietnia 2013 r. w godzinach porannego szczytu cały budynek Rana Plaza runął, zabijając 1134 osoby i raniąc około 2500. Jak wykazało śledztwo, budynek (na zdjęciu przed katastrofą) nie tylko wzniesiono na niestabilnym gruncie z kiepskich materiałów, ale też bez pozwolenia dobudowano do niego trzy piętra. Co więcej, właściciele szwalni zainstalowali w obiekcie wielkie generatory i maszyny tekstylne, których wibracje osłabiły konstrukcję budynku. Właściciele budynku zignorowali też zauważone w przeddzień katastrofy pęknięcia ścian.

Licencja zdjęcia: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

3/22
Wiadukt Morandiego w Genui powstał w latach 1963–1967....
fot. Wikimedia Commons/Bbruno/CC BY-SA 3.0

Ponte Morandi, Włochy, 2018

Wiadukt Morandiego w Genui powstał w latach 1963–1967. Obiekt o długości 1182 m łączył dwie dzielnice miasta, umożliwiając przejazd 45 metrów ponad dnem doliny Polcevera. Od lat 70. zaczęły się jednak kłopoty z konstrukcją wiaduktu, który od tamtej pory wielokrotnie wzmacniano. Mimo to przeciążony ruchem pojazdów obiekt niszczał i wymagał ciągłych, kosztownych remontów. W 2018 r. doszło do katastrofy.

Licencja zdjęcia: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en

4/22


14 sierpnia rano podczas ulewnej burzy kable podtrzymujące wiadukt pękły i jego 210-metrowy odcinek runął do rzeki. Do wody spadło blisko 40 samochodów. W katastrofie zginęły 43 osoby, a rannych zostało 16. Jak dotąd nie udało się stwierdzić, co dokładnie spowodowało zawalenie się wiaduktu, choć część świadków twierdzi, że tuż przed tragedią uderzył w niego piorun. W czerwcu 2019 r. rozpoczęto wyburzanie resztek obiektu, który w 2020 r. ma zastąpić nowy wiadukt.

Pozostało jeszcze 18 zdjęć.

Polecamy

Bagażniki i uchwyty rowerowe. Co warto wiedzieć? Rodzaje, obsługa, ceny

Bagażniki i uchwyty rowerowe. Co warto wiedzieć? Rodzaje, obsługa, ceny

Sikorski zakończył swoje expose. Trwa dyskusja

NA ŻYWO
Sikorski zakończył swoje expose. Trwa dyskusja

Marsjański krajobraz Aten. Zdjęcia zapierają dech!

Marsjański krajobraz Aten. Zdjęcia zapierają dech!

Zobacz również

Wstrząsające zdjęcia World Press Photo 2024

Wstrząsające zdjęcia World Press Photo 2024

Bagażniki i uchwyty rowerowe. Co warto wiedzieć? Rodzaje, obsługa, ceny

Bagażniki i uchwyty rowerowe. Co warto wiedzieć? Rodzaje, obsługa, ceny