
Orlen wchodzi na rynek austriacki
Polski koncern obejmie w Austrii 14 proc. rynku hurtowego paliw

Strategia: Orlen2030
Orlen coraz śmielej wdraża swą Strategię dla transformacji energetycznej Polski i Europy Środkowej.
Zapewnienie stabilnych dostaw energii, paliw i gazu z przyjaznych środowisku źródeł to główny cel połączonej Grupy ORLEN do 2030 r. – przypomniał podczas konferencji prezes Daniel Obajtek. Spółka w ramach przyjętej strategii planuje inwestycje w energetykę odnawialną, wydobycie oraz rozwój projektów napędzających zielony kierunek Grupy, m.in. w obszarze biogazu i biopaliw. Koncern będzie także rozwijać technologie wodorowe, nowoczesną petrochemię i bezpieczną energetykę jądrową. Na realizację strategicznych projektów przeznaczy około 320 mld zł do końca tej dekady.

Jaką część rynku austriackich paliw przejmie polska spółka?
Prezes Daniel Obajtek zapowiedział przejęcie 14 proc. rynku hurtowego Austrii. Orlen podpisał umowę z Doppler Beteiligungs GmbH w sprawie zakupu 100 proc. udziałów w spółce Doppler Energie GmbH, która jest operatorem austriackiej sieci stacji paliw działających pod marką Turmöl. Tym samym polski koncern przejmie 266 stacji paliw.

Przejęcia Orlenu i synergia działania
Na zdj. partner w PwC Polska, Wojciech Słowiński
Ekspert PwC mówił podczas konferencji o strategii polskiego koncernu, w tym o polityce przejęć i fuzji. Przypomniał m.in. o tym, że pod koniec zeszłego roku kalendarzowego PKN Orlen rozpoczął dwa duże projekty strategiczne. Oba powiązane z przejęciem Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa oraz Grupy LOTOS. Podkreślił wagę pierwszego projektu Aktualizacji Strategii oraz PMI (Programu Transformacji i Integracji), który zidentyfikował korzyści płynące z połączenia trzech podmiotów.