RODO 2018. Wciąż wielu przedsiębiorców nie wie, czym jest RODO. Nowe przepisy wchodzą w życie już jutro

AIP
Pixabay
Niemal co piąty przedsiębiorca z Polski w ogóle nie słyszał o RODO, które lada dzień wchodzi w życie – 25 maja, a kary związane z jego nieprzestrzeganiem jeżą niejeden włos na głowie. Najmniejszą wiedzę na temat nowych przepisów wykazali jednak przedsiębiorcy z Grecji, Bośni i Hercegowiny, Słowenii oraz Norwegii. W tych krajach ponad 50 proc. ankietowanych firm przyznało, że nigdy wcześniej nie słyszało o rozporządzeniu Unii Europejskiej w sprawie ochrony danych osobowych – wynika z najnowszego Europejskiego Raportu Płatności 2018, przygotowanego przez Intrum Justitia.

Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie ochrony danych osobowych (RODO) jest bez wątpienia ostatnio jedną z najważniejszych zmian, która ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w całej Europie. Co na ten temat sądzą polscy przedsiębiorcy? Jedynie 6 proc. rodzimych firm dostrzega pozytywny wpływ wprowadzenia nowych przepisów.

RODO problemem dla przedsiębiorców

Respondenci dość łatwo wymieniają listę trudności, z jakimi będą musieli zmierzyć się podczas wdrażania unijnego rozporządzenia. Na jakie niedogodności muszą przygotować się przedsiębiorcy? – Podstawowymi problemami z jakimi będą musieli zmierzyć się właściciele firm to przede wszystkim zwiększona biurokracja czy zatrudnienie nowego, wykwalifikowanego pracownika. Ankietowani zwracają także uwagę, że RODO może utrudnić dochodzenie należności z tytułu sprzedanego towaru lub wykonanej usługi – komentuje Krzysztof Krauze, prezes Intrum Justitia. Wprowadzenie nowych unijnych przepisów wiąże się także z poniesieniem przez właścicieli firm dodatkowych kosztów.

– Analizując wyniki przeprowadzonego przez nas badania szacujemy, że średni koszt wprowadzenia RODO w europejskich firmach z sektora MŚP to 8 tys. EUR, a w dużych korporacjach to 65 tys. EUR. Trudniej jest oszacować koszty dla polskich przedsiębiorstw, ponieważ ponad połowa (59 proc) respondentów nie jest w stanie przewidzieć, jakie koszty będzie musiała ponieść w związku z wdrożeniem nowych przepisów w firmie – dodaje Krzysztof Krauze.

Optymiści w mniejszości

Polscy przedsiębiorcy dość sceptycznie podchodzą do nowych przepisów - jedynie 1 proc. ankietowanych uważa, że wprowadzenie unijnego rozporządzenia wpłynie bardzo pozytywnie na prowadzoną przez nich działalność. Niewiele więcej, bo 5 proc. respondentów zaznacza, że będzie mogło w pewnym stopniu zauważyć w swojej firmie pozytywne skutki wprowadzenia RODO.

– Wśród zalet płynących z wprowadzenia RODO nasi ankietowi wymieniają: uporządkowanie procedur, jeszcze lepsze zabezpieczenie danych osobowych oraz zmniejszenie liczby ofert wpływających na nasze adresy mailowe. Niepokojące jest jednak to, że pozytywne strony wprowadzania tego unijnego rozporządzenia zauważa jedynie 6 proc. ankietowanych. Jest to jednak wynik zbliżony do średniej europejskiej, która wynosi 8 proc. Wyniki te pokazują, że przedsiębiorcy potrzebują czasu, aby zaznajomić się z nowymi przepisami i poddać je weryfikacji – zauważa Krzysztof Krauze.

Polscy przedsiębiorcy sceptycznie podchodzą do nowych przepisów z zakresu ochrony danych osobowych. Może to być spowodowane trudnościami w określeniu, jaki dokładnie wpływ na działalność firmy będzie miało unijne rozporządzenie. Nie bez znaczenia jest również fakt, że w porównaniu do Danii, Czech, Szwecji, Portugalii czy Austrii rodzime firmy częściej przyznają, że nie wiedzą czym jest RODO.

Sprawdź nasze inne informacje i porady

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl