
Pomysł na Kościerzynę
- To nie musi być tak wysoki standard, w jakim powstała obwodnica - dodaje burmistrz. - Droga do Żukowa jest bardzo dobrej jakości i taka też byłaby wystarczająca dla odcinaka łączącego obwodnicę z 214.
Od 2019 roku miasto i gmina wiejska Kościerzyna otrzymały w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 10 047 351 zł. To prawie 13 kilometrów nowych dróg. Kolejne kilometry i infrastruktura są remontowane także z programu Polski Ład. To np. ul. Paderewskiego, połączona z realizacją skrzyżowania z ul. Norwida i Piechowskiego. Prace mają się zakończyć do sierpnia. Inwestycja warta 6 526 712,56 otrzymała dofinansowanie z Polskiego Ładu w wysokości 4 927 354 zł.

Człuchów czeka na obwodnicę
Obwodnica Człuchowa znalazła się w rządowym planie budowy 100 obwodnic. Wyczekiwana od lat przez mieszkańców droga w ciągu dróg krajowych 22 i 25 w końcu ma realną szansę na powstanie. Kością niezgody jest jednak wybór wariantu przebiegu trasy.
Jak na razie, jako najlepszy rozpatrywany jest wariant W1, zwany jasnoniebieskim. Samorządowcy są z takiej decyzji zadowoleni, natomiast wyraźnie rozczarowani są mieszkańcy Sieroczyna w gminie Człuchów. Rekomendowany wariant obwodnicy biegnie przez ich wieś. Klamka jeszcze jednak nie zapadła, a ostateczna decyzja będzie do końca roku - sieroczynianie będą walczyć o wariant W4 (fioletowy), który omija ich miejscowość.

Człuchów czeka na obwodnicę
Od 2021 roku w toku rozmów samorządowców z mieszkańcami proponowane warianty mieniły się rozmaitymi kolorami, którymi zaznaczano linie na mapie. Najpierw były warianty jasno- i ciemnoniebieski, jasno- i ciemnozielony oraz pomarańczowy. W późniejszym czasie, po protestach mieszkańców Sieroczyna, pojawił się dodatkowo wariant fioletowy - najdłuższy (29 km), ale za to szerokim łukiem omijający tę wieś.
Dziś brane są pod uwagę warianty: W1 (jasnoniebieski) - 19,1 km, W1A (ciemnoniebieski) - 21 km, W2A (ciemnozielony) - 23,7 km oraz W4 (fioletowy) - 29 km. Rekomendację gdańskiej GDDKiA otrzymał wariant W1.

Człuchów czeka na obwodnicę
Przez samo miasto Człuchów faktycznie przebiegać będzie zaledwie około 10 procent planowanej obwodnicy (w zależności od wariantu). Większość drogi znajdować się będzie na terenie gminy wiejskiej Człuchów - dlatego też w tej kwestii bardzo ważne jest stanowisko wójta Pawła Gibczyńskiego.
- Skoro żaden z wariantów nie spełnia w stu procentach oczekiwań wszystkich mieszkańców - bo każdy wariant miał swoje uwagi, w każdym wariancie było coś, co trzeba było poprawić - to ja się po prostu zdałem na opinię ekspertów i taką naprawdę szczegółową analizę. Przekonuje analiza, którą przedstawili projektanci - mówi wójt gminy Człuchów Paweł Gibczyński.