
Człuchów czeka na obwodnicę
Wójt dodaje, że dużym plusem jest pojawienie się w dokumentach kolejnego elementu - obwodnicy Jaromierza, która ma być wykonana jako osobny projekt. Jaromierz to miejscowość położona wzdłuż drogi krajowej 22 - często dochodzi tam do wypadków. Włodarza nieco martwi jednak koszt dodatkowego odcinka 4-kilometrowa obwodnica Jaromierza ma kosztować 47 mln złotych, a nie do końca wiadomo, czy gmina nie będzie musiała wyłożyć części kwoty z własnych środków.
Koszt obwodnicy to - w najkrótszym wariancie ok. 591 mln zł, a najdłuższym - 804 mln zł.

Człuchów czeka na obwodnicę
Budowa obwodnicy ma ruszyć w 2026 r., a zakończy się prawdopodobnie w roku 2029. Nie istnieje wariant, który zadowoli wszystkich - włodarzy, mieszkańców miasta i gminy. Pozostaje mieć nadzieję, że cokolwiek zadecyduje DDKiA w Warszawie - na lokalnym gruncie będą wypracowane rozwiązania jak najlepsze dla każdego.

Druga nitka w Słupsku
Natomiast na obwodnicy Słupska rozpoczęte zostały prace ziemne przy budowie drugiej nitki tej drogi. Obwodnica jest drogą dwujezdniową tylko w obrębie węzłów, stąd konieczność jej rozbudowy w ramach kompleksowej realizacji drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim. Zakres robót na obwodnicy obejmuje nie tylko budowę drugiej jezdni na trzech odcinkach międzywęzłowych. W ramach zamówienia zrealizowane ma być też poszerzenie jezdni południowej do wymaganej szerokości dziesięciu metrów i poprawa jej odwodnienia. Co kluczowe, wybudowane zostaną cztery obiekty mostowe. Największy i najważniejszy z nich to drugi most przez Słupię, który ma mieć ok. 147 m długości. Ponadto przybędzie ekranów akustycznych - wzdłuż trasy stanie ich dodatkowe 640 metrów.

Druga nitka w Słupsku
Koszt poszerzenia i rozbudowy obwodnicy to 128,4 mln zł. Przypomnijmy, że oferta firmy Strabag na te prace była nie tylko najbardziej konkurencyjna spośród pozostałych dwóch oferentów, ale też dużo niższa niż kwota, którą na ten cel chciała przeznaczyć inwestor. Kalkulacje GDDKiA wskazywały na budżet rzędu 238 mln zł.