Więcej elektroniki

Maciej Pobocha
Murano to luksusowy SUV, czyli samochód rekreacyjno-terenowy. Ma napęd na cztery koła, a przy tym bogate wyposażenie.

W niezbyt trudnym terenie powinien sobie poradzić, ale w gruncie rzeczy bardziej nadaje się do jazdy po bulwarach. W ramach modernizacji w aucie zastosowano nową płytę podłogową wspólną z nieoferowanym w Polsce Nissanem Altimą. Jej użycie nie wpłynęło istotnie na rozmiary auta - szerokość, wysokość i rozstaw osi pozostały bez zmian. Wzrosła jedynie długość (o 6,4 cm).
Zmiany zewnętrzne obejmują nieco przeprojektowane zderzaki, reflektory i tylne światła. We wnętrzu zastosowano nowe materiały tapicerskie, inaczej wyglądają zegary. Zmodyfikowano także układ zawieszenia.

Benzynowy silnik V6 o pojemności 3,5 l rozwija teraz moc 256 KM - o 22 KM więcej niż w poprzedniku. Z jednostką napędową współpracuje bezstopniowa skrzynia biegów, mająca praktycznie nieskończoną liczbę przełożeń. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy skrzyni: automatyczny i manualny z elektronicznie zaprogramowanymi biegami.

Po raz pierwszy w Murano zastosowano przycisk stop/start. Współpracuje z nim tzw. inteligentny kluczyk. Jeżeli tylko kluczyk znajduje się gdziekolwiek w kabinie, do uruchomienia lub zatrzymania silnika wystarczy naciśnięcie tego przycisku. Przy okazji kluczyk zdalnie otwiera drzwi i nie potrzeba w tym celu nic wciskać. Wystarczy podejść do samochodu mając kluczyk w ręku albo w kieszeni, pociągnąć za klamkę i drzwi stają przed nami otworem.

Na suchej nawierzchni napęd w Murano przekazywany jest prawie w całości na przednią oś. Dzięki temu mniejsze jest zużycie paliwa. W przypadku wykrycia poślizgu, elektroniczny system dołącza napęd tylnej osi.

System może pracować w dwóch trybach - Auto oraz Lock - wybieranych za pomocą przełącznika na tablicy przyrządów. W ustawieniu Auto elektroniczny system sam decyduje, czy napędzać obie osie, czy tylko jedną. Jeśli warunki drogowe pogarszają się, lub Murano porusza się w terenie, system można przełączy w tryb Lock, w którym napęd obu osi zostaje zablokowany na stałe.

W skład wyposażenia wchodzą m.in. kamery cofania. Jedną zamontowano z tyłu, a drugą w lusterku zewnętrznym na drzwiach pasażera. Obraz trafia na ekran na desce rozdzielczej. Manewrując na parkingu można więc zamiast patrzeć w lusterka obserwować monitor. Ma to tę zaletę, że kierowca widzi wszystko, nawet to co, znajduje się poniżej krawędzi tylnej szyby i w tzw. martwym polu.
W zeszłym roku sprzedano w Polsce 57 sztuk Murano. Najbardziej popularną w segmencie SUV-ów Toyotę RAV4 kupiło 3 140 klientów, drugiego w rankingach Suzuki Grand Vitarę - 2 179, a trzecią Hondę CR-V sprzedano w ilości 1 942 sztuk.

Wybrane dla Ciebie

Atak nożowniczki w Jastrzębiu-Zdroju: zaatakowała dwie osoby podczas imprezy

Atak nożowniczki w Jastrzębiu-Zdroju: zaatakowała dwie osoby podczas imprezy

Polityka miesza na rynku ropy. Od tych rozmów zależą ceny na stacjach

Polityka miesza na rynku ropy. Od tych rozmów zależą ceny na stacjach

Wróć na i.pl Portal i.pl