18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

1 z 5
Przewijaj galerię w dół
W tomie "Wielkiej liczbie" poetka ujawniła swój filozoficzny...
fot. Magda Kłodzińska/archiwum Polskapresse

Wielka liczba, 1976

W tomie "Wielkiej liczbie" poetka ujawniła swój filozoficzny sceptycyzm, który sprzymierza się z etycznym maksymalizmem. Szymborska demonstruje ironiczny dystans wobec wszelkich przejawów narzucania komuś swoich własnych przekonań. Poetka w swoich wierszach nie godzi się na dyktat stereotypów, które według niej odbierają życiu spontaniczność i autentyczności. Takie postulaty znajdziemy między innymi w "Uśmiechach", czy "Portret kobiecy".

"Wielka liczba" (fragment)
Cztery miliardy ludzi na tej ziemi,
a moja wyobraźnia jest, jak była.
Źle sobie radzi z wielkimi liczbami.
Ciągle ją jeszcze wzrusza poszczególność.
Fruwa w ciemnościach jak światło latarki,
wyjawia tylko pierwsze z brzegu twarze,
tymczasem reszta w prześlepienie idzie,
w niepomyślenie, w nieodżałowanie.
Ale tego sam Dante nie zatrzymałby.
A cóż dopiero, kiedy nie jest się.
I choćby nawet wszystkie muzy do mnie

2 z 5
W tomiku z 1986 roku, Szymborska rozpoczyna polemiką z...
fot. Andrzej Banaś/Polskapresse

Ludzie na moście, 1986

W tomiku z 1986 roku, Szymborska rozpoczyna polemiką z romantycznymi mitami poezji. Poetka nie przyjmuje jednak postawy paseistycznej, nie opłakuje minionej świetności czasów, choć też nie zachwyca się swoją współczesnością. Za ten tomik Szymborska otrzymała Nagrodę „Solidarności”, którą, jak podaje Stanisław Balbus, literaturoznawca, sama najwyżej ceni sobie.

"Głos w sprawie pornografii" (fragment)
Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie.
Pleni się ta swawola jak wiatropylny chwast
na grządce wytyczonej pod stokrotki.

Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic.
Zuchwałe nazywanie rzeczy po imieniu,
rozwiązłe analizy, wszeteczne syntezy,
pogoń za nagim faktem dzika i hulaszcza,
lubieżne obmacywanie drażliwych tematów,
tarło poglądów - w to im właśnie graj.

3 z 5
"Koniec i początek" to pierwszy zbiór Wisławy Szymborskiej...
fot. Jacek Kozioł/Polskapresse

Koniec i początek, 1993

"Koniec i początek" to pierwszy zbiór Wisławy Szymborskiej wydany po upadku komunizmu w Polsce. Realia polityczne ukryte są w alegorycznym wierszu tytułowym o tym samym tytule co cały zbiór. W idei tomiku pobrzmiewa myśl Kartezjusza, a także Szekspirowski motyw "życia jako opowieści idioty". W ocenie niektórych krytyków uchodzi za najlepszy tomik poetki.

Koniec i początek (fragment)
Po każdej wojnie
ktoś musi posprzątać.
Jaki taki porządek
sam się przecież nie zrobi.

(...)

Ci, co wiedzieli
o co tutaj szło,
muszą ustąpić miejsca tym,
co wiedzą mało.
I mniej niż mało.
I wreszcie tyle co nic.



4 z 5
Debiutancki wiersz Wisławy Szymborskiej, opublikowany w...

Szukam słowa

Debiutancki wiersz Wisławy Szymborskiej, opublikowany w "Dzienniku Polskim"

Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

W jakim stanie jest mężczyzna, który w Krakowie zabarykadował się z bronią?

AKTUALIZACJA
W jakim stanie jest mężczyzna, który w Krakowie zabarykadował się z bronią?

Polacy nie oczarowali w "Kotle Czarownic". Lewandowski na trybunach [GALERIA]

Polacy nie oczarowali w "Kotle Czarownic". Lewandowski na trybunach [GALERIA]

Michał Wiśniewski po koncercie? Zero dystansu i spotkanie z fanami

Michał Wiśniewski po koncercie? Zero dystansu i spotkanie z fanami

Zobacz również

Polacy nie oczarowali w "Kotle Czarownic". Lewandowski na trybunach [GALERIA]

Polacy nie oczarowali w "Kotle Czarownic". Lewandowski na trybunach [GALERIA]

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie