
Zadanie 12.
Ryszard Koziołek rozważa relację między historią a sposobem jej przedstawiania w literaturze. Podaje przyczyny popularności powieści historycznej w XIX wieku w Europie. Szczególnie zwraca uwagę na wpływ doświadczeń historycznych na losy polski oraz terapeutyczną rolę twórczości Henryka Sienkiewicza, która polegała na krzepieniu serc rodaków w czasach niewoli.

WYPRACOWANIE:
TEMAT 1:
Wprowadzenie: Wolność rozumiana w różnych aspektach. Na przykład wolność ojczyzny, wolność jednostki, możliwość dokonywania wyborów i brania odpowiedzialności za swoje czyny, wolność tworzenia, wartość do której dążymy i kształtujemy przez całe życie.
Rozwinięcie: Więzień w samotności rozważa swoje położenie, a nad nim czuwają aniołowie; Znajduje się w momencie wyboru między tym, co jednostkowe, a tym, co zbiorowe (scena prologu tuż przed przemianą Gustawa w Konrada); odniesienia do całości dramatu: scena więzienna z przedstawieniem solidaryzmu młodzieży wobec niewoli, poświęcenia się w imię wolności ojczyzny; w salonie warszawskim ukazanie podziału na patriotów i kolaborantów - wybór - Konrad, jako przywódca narodu, który domaga się władzy od Boga, ma poczucie wielkiej sił, a zarazem wolności tworzenia (jest poetą); tajemnicza postać wyzwoliciela z widzenia księdza Piotra. Przykłady innych tekstów kultury: historia Cezarego Baryki w "Przedwiośniu" (poszukiwanie prawdy o sobie i drogi do wolności), "Tango" Możka - wolność źle rozumiana prowadząca do anarchii, "Granica" Nałkowskiej - uzależnianie się Zenona Ziembiewicza od określonych sytuacji, brak wolności, przekraczanie granic moralnych, "Ferdydurke", Gombrowicza - przykład Józia, jako zaprzeczenie tezy o wolności jednostki (pojęcie formy).
TEMAT 2:
Samotność jest cechą człowieka, która pozwala na filozoficzne poznanie samego siebie; samotność jest potwierdzeniem wolności jednostki i możliwości kształtowania własnego życia.

Matura 2018 język polski. Strona tytułowa arkusza. Odpowiedzi na następnych stronach.

Tekst do zadań 1-5.