Nieśmiertelne motocykle z PRL-u. Ile kosztują obecnie kultowe jednoślady?

Jakub Wróblewski
Cena 7900 zł Rok produkcji 1980
Cena 7900 zł Rok produkcji 1980 olx.pl
Motocykle z czasów PRL-u przeżywają swoją drugą młodość. Kultowe modele, takie jak WSK, SHL czy Jawa, przyciągają dziś uwagę kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji. Dla wielu to sentymentalna podróż do przeszłości i wspomnienie pierwszej maszyny. Sprawdziliśmy, ile trzeba dziś zapłacić za te legendarne jednoślady na portalu aukcyjnym olx.

Motocykle PRL-u – powrót do legendy polskiej motoryzacji

W czasach PRL-u były codziennym środkiem transportu, dziś – symbolem minionej epoki i przedmiotem pożądania kolekcjonerów. Motocykle takie jak WSK, SHL, Junak czy Jawa nie tylko przetrwały próbę czasu, ale zyskały status motoryzacyjnych ikon. Ich popularność rośnie z roku na rok, a ceny na rynku wtórnym potrafią zaskoczyć.

Od środka transportu do kolekcjonerskiej perełki

Motocykle z PRL-u to znacznie więcej niż tylko mechaniczne pojazdy – to nośniki wspomnień i świadkowie historii. W latach 60. Polska była jednym z europejskich liderów pod względem produkcji jednośladów – rocznie z fabryk wyjeżdżało ponad 140 tysięcy maszyn. Na polskich drogach królowały krajowe modele, ale niemałą popularnością cieszyły się też pojazdy z Czechosłowacji i NRD – zwłaszcza legendarne Jawy i MZ-ki.

Kultowe modele, które przeszły do historii

Do najbardziej znanych i pożądanych modeli z czasów PRL-u należą:

  • SHL M06 i M11 – motocykle produkowane w Kielcach, cenione za prostą konstrukcję i trwałość,

  • WSK – jeden z najpopularniejszych jednośladów lat 70., montowany w Świdniku,

  • WFM Osa – nietypowy, bo skuter, ale niezwykle oryginalny i dziś wyjątkowo poszukiwany,

  • Junak M10 – potężny, czterosuwowy motocykl, uważany za dumę polskiej motoryzacji,

  • MZ ETZ 250 i TS 150 – niezawodne maszyny z NRD, o doskonałych osiągach jak na swoje czasy,

  • Jawa TS350 – legenda z Czechosłowacji, wciąż doceniana za dynamiczną jazdę i niepowtarzalny styl.

Ile kosztuje powrót do przeszłości?

Ceny motocykli z PRL-u na portalach aukcyjnych potrafią się znacznie różnić – wszystko zależy od stanu technicznego, kompletności części i dokumentacji.

  • Egzemplarze wymagające renowacji można nabyć już od około 3–5 tysięcy złotych.

  • Częściowo odrestaurowane modele kosztują średnio 10–20 tysięcy złotych.

  • W pełni odnowione, oryginalne i kompletne egzemplarze osiągają ceny sięgające nawet 30–40 tysięcy złotych, a unikatowe sztuki – jeszcze więcej.

Kolekcjonerzy szczególnie cenią modele z pełną historią serwisową, oryginalnymi tablicami rejestracyjnymi i kompletem fabrycznych akcesoriów. Nie bez znaczenia jest też sentyment – wielu nabywców to osoby, które właśnie na takim motocyklu stawiali pierwsze kroki w świecie jednośladów.

Moda na retro trwa

Mimo upływu dekad, wiele kultowych motocykli z PRL-u nadal dumnie porusza się po polskich drogach. Zloty pojazdów zabytkowych, grupy pasjonatów, fora internetowe i wyspecjalizowane warsztaty – to wszystko pokazuje, że moda na klasykę ma się świetnie. Motocykle z PRL-u to nie tylko hobby – to pasja, styl życia i hołd dla polskiej historii techniki.

Motoryzacja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Mrozu porwał Zieloną Górę! Energetyczny koncert na Bachanaliach

Mrozu porwał Zieloną Górę! Energetyczny koncert na Bachanaliach

Nauczycielka uprawniała seks z 15-letnim uczniem. Odpowie za to przed sądem

Nauczycielka uprawniała seks z 15-letnim uczniem. Odpowie za to przed sądem

Wróć na i.pl Portal i.pl