91 lat temu rozpoczęła się budowa autostrady A4 pod Wrocławiem. To była wielka inwestycja III Rzeszy

Jerzy Wójcik
Tak budowano podwrocławski odcinek autostrady A4. Wkrótce minie 90 lat od rozpoczęcia tych prac!
Tak budowano podwrocławski odcinek autostrady A4. Wkrótce minie 90 lat od rozpoczęcia tych prac! Fotopolska.eu
To działo się 91 lat temu. Wiosną 1934 roku rozpoczęły się prace przy wielkiej inwestycji drogowej. Nie my ją budowaliśmy, ale do dziś korzystamy, a teraz planujemy historyczną przebudowę mocno nadwyrężonej drogi. Budowa podwrocławskiego odcinka autostrady A4 - wówczas Reichsautobahn była realizowana przez hitlerowskie Niemcy. Prace wystartowały w marcu 1934 roku, a powstanie tej drogi miało m.in. pomóc w realizacji planu czteroletniego (1936 - 1939) zapowiedzianego przez Hitlera, po dojściu do władzy.

Na archiwalnych zdjęciach można zobaczyć jak powstawała, ta jedna z najważniejszych dróg w naszym regionie i - przez lata - jedyna autostrada. Dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku zaczęły powstawać kolejne drogi klasy autostrady i trasy ekspresowe. Między innymi autostradowa obwodnica Wrocławia, droga S5 czy S8.

Autostrada A4 budowana w latach 1934 - 1936 zdecydowanie nie radzi już sobie ze wzmożonym ruchem samochodów pod Wrocławiem. Od wielu lat trwają przymiarki do jej gruntownej przebudowy. Jest ona konieczna, choćby ze względu na:

  • fatalny stan wiaduktów nad drogą
  • nienormatywne węzły drogowe
  • brak pasa awaryjnego na wielu odcinkach

Niestety do dziś nie zapadły jeszcze konkretne decyzje dotyczące szczegółów przyszłej przebudowy. Trwa dyskusja o tym czy robić ją w obecnym śladzie czy budować - przynajmniej w okolicach Wrocławia - zupełnie nowy przebieg tej drogi. Oba warianty mają swoich zwolenników i zagorzałych przeciwników. Nic nie wskazuje na to, by prace udało się zakończyć przed 2030 rokiem.

Tymczasem ponad 90 lat temu to ówczesny wódz hitlerowskich Niemiec wbił symbolicznie pierwszą łopatę na budowie pierwszego odcinka autostrady Rzeszy. Do 1939 roku w hitlerowskich Niemczech oddano do użytku około 4000 km autostrad, w tym właśnie - we wrześniu 1936 roku odcinek Legnica - Wrocław. Niestety, na tej drodze, poza doraźnymi remontami, wymianą dylatacji czy łataniem ubytków nawierzchni, niewiele zmieniło się przez lata. Droga pilnie potrzebuje przebudowy, jednak postęp przygotowań jest na tyle powolny, że już praktycznie wiadomo, że tych prac nie uda się zakończyć szybciej niż w 2030 roku.

Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak powstawała ta droga w latach 1934 - 1936.

Tak budowano podwrocławski odcinek autostrady A4. Wkrótce minie 90 lat od rozpoczęcia tych prac!

91 lat temu rozpoczęła się budowa autostrady A4 pod Wrocławi...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 100

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aagaj
15 listopada, 18:29, Adolf:

Autostrada jak i Wrocław , Opole i cały zachód jest niemiecki. Wy Polaczki miecie swoje zapyziałe wschodnie miasta w których nic nie ma tak jak w waszych pustych łbach!

od ok.1760 do 1845r.

g
gapcio
Dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku zaczęły powstawać kolejne drogi klasy autostrady i trasy ekspresowej. ale dziennikarz pierd....oli!!
P
Piotr
Autostradę budowali więźniowie Przymusowego Obozu Pracy Annaberg (Góra Św. Anny). Obecnie nie ma po nim śladu.
M
Marian Lewicki SB KKT
...nie jest prawdą, że byłem współpracownikiem wywiadu PRL razem z mom nieformalnym mężem ANDRZEJEM ROLOFEM...unia europejska to kraj wolności seksualanej...każdy może ye-bać...kogo chce...OK...?
W
WRNYHORA SZWECJA
...powstaje WIELKIE PAŃSTWO - unia europejska - POLSKA zostanie przymusowo, ale i zasłużenie, chętnie, włączona w rodzinę europejską...to prawię...ja WRNYHORA...😎
w
wyślij bez chejtu
Te zdjęcia są dowodem, że Polak, Słowianin potrafi.
W
Wojciech Pacyński mgr inż.
...nie jestem współpracownikim Wywiadu Rosyjskiego..GRU ani FSB .mimo, że brałem tam wielkie PIENIĄDZE...tam w tej w MOSKWIE...🎚️💵
M
Marek Skorulski SB PRL
Problem z żydami PO - lega na tym, że są oni w istocie rasistami i faszystami - mając zapisane w ich piśmie religijnym, że żydzi są PONAD WSZYSTKIMI...To jest RASIZM Igloryfikacja RASY ŻYDOWSKIEJ nad innymi wszystkimi...dlatego zostaną ZUTYLIZOWANI…🥊
M
Marek Waligórski żyd
...moja matka się je bała i NAPASTOWAŁA kogokolwiek ... w najbliższym otoczeniu przy al .Jaworowej 33 we Wrocławiu...chciala się je bać...i srała w gacie...Teraz trzymam w domu trzy psy...SUKI...na PAMIIĄTKĘ...PIES JEJ MOR DE LIZAŁ…
T
Tadeusz Kuczyński prof.
...aktualnie NIEMCY nie wypłacą żadnego odszkodowania Polsce za II WOJNĘ ŚWIATOWĄ bo to kraj ŻYDOSKI był w 1939 roku - i dalej jest w 2023 roku...😎
A
Adolf
Autostrada jak i Wrocław , Opole i cały zachód jest niemiecki. Wy Polaczki miecie swoje zapyziałe wschodnie miasta w których nic nie ma tak jak w waszych pustych łbach!
G
Gość
28 marca 2019, 17:39, slonzok1:

mieli rozmach. teraz zalali wszystko asfaltem i zniszczyli takie dzielo. zobaczmy jak polski asfalt topnieje na. ulicach miast a niemiecka kostka dalej se lezy pod spodem w dobrym stanie. :)

Nigdy asfalt z kostką nie trzyma sztamy

.....
Pisowcy zrozumcie wreszcie że większość społeczeństwa ma was serdecznie dosyć i dosyć psucia naszej Ojczyzny.

Suweren wysłał was na bocznice bo nikt nie chce żyć w kraju zarzadzanym przez karła który ma fobie i schizy nt Niemiec i UE.

Pora to zrozumieć bo żadnych REAMPSUCJI WYBORÓW nie będzie
G
Gość
26 marca 2019, 17:43, Igma:

Tu już nie są szczęśliwi.

To są słowa piosenki robotników zatrudnionych przy budowie autostrady.

Brande, to dzisiejsze Pądy. (Opole Zachód)

Unser Lager steht am Waldesrande,

an dem finstern Wald, an dem finstern Wald,

unser Lager trägt den Namen Brande,

und der Name ist so stolz wie der Wald.

Frühmorgens marschieren die Jungs zum Bau,

und der Wind pfeift ihnen ein Lied, pfeift ein Lied,

und alles steht in hellem Morgentau,

wenn die Jungs marschieren zum Bau.

Firma Hoffmann, Firma Brauckmann, Firma Wohle,

sei es trocken oder nass, ob es Sand ist oder Gras,

nicht zu gaffen, nur zu schaffen, die Parole,

ist es Firma Hoffmann oder Wohle.

Nach der Arbeit meldet man,

So und so viel von dem Bau,

wir gaben uns die Mühe,

alles stimmt, Herr Lagerführer.

In der Nacht, in der Nacht,

steht SA-Mann auf der Wacht,

und der Wald im Schneegewande

singt das Lied vom Lager Brande.

Nasz obóz leży na skraju lasu,

w ciemnym lesie, w ciemnym lesie,

nasz obóz nazywa się Brande,

a imię jest dumne jak las.

Wczesnym rankiem chłopcy maszerują do budynku

a wiatr śpiewa im pieśń, śpiewa pieśń,

i wszystko jest w jasnej porannej rosie,

kiedy chłopcy maszerują na budowę.

Hoffmann Company, Brauckmann Company, Wohle Company,

czy to sucho czy mokro, czy to piasek czy trawa,

nie gapić się, tylko stworzyć hasło,

czy to Hoffmann czy Wohle.

Po pracy zgłoś się

Tak i tak dużo budynku

podjęliśmy trud

wszystko się zgadza, Herr Lagerführer.

W nocy, w nocy

jest pracownikiem SA na warcie,

i las w śniegu

śpiewa piosenkę o obozie Brande.

G
Gość
31 marca 2019, 19:22, Taki jeden :

Tylko proszę sobie wziąść pod uwagę to że w tamtych czasach takie drogi nie były tak eksploatowane tak jak teraz i to przez tak ciężkie pojazdy. Pozdrawian

7 lutego 2020, 8:29, Gość:

Dzisiejsze TIR'y nie są cięższe od czołgów Rzeszy.

Podstawowy czołg niemiecki okresu II wojny światowej PzKpfw IV został opracowany w 1936 roku. Miał on masę od 18 ton w przypadku pierwszych wersji do 32 ton dla wersji budowanych pod koniec działań wojennych.

TIRy : masa całkowita pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r. może wynosić 42 tony.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl