
Czy nauczanie zdalne zdało egzamin wiosną? Ogólnopolski Operator Oświaty przeprowadził badania, które pokazuje, jakie stoją przed nami wyzwania. by poprawić naukę na odległość.
Przejdź do galerii, by zobaczyć wyniki badań o nauczaniu przez internet ------>

- Zdecydowaliśmy się przeprowadzić badania w naszych szkołach po to by wiedzieć jak z perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli poradziliśmy sobie z wyzwaniem jakim jest zdalna edukacja – mówi Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty.
W badaniu wzięło udział sześć publicznych szkół podstawowych zlokalizowanych w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku oraz Nakonowie. Na pytania odpowiedziało 668 uczniów, 284 rodziców oraz kilkudziesięciu nauczycieli. To pierwsza tak duża analiza przeprowadzona po zakończeniu roku szkolnego, która bada perspektywę wszystkich stron biorących udział w procesie zdalnej edukacji.

Perspektywa uczniów – brak kontaktu z rówieśnikami najbardziej dotkliwym problemem
Uczniowie podkreślali, że najbardziej brakuje im kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami. Co więcej, potrzeba ta nie dotyczy tylko bezpośrednich spotkań, ale również przebywania w miejscu, którym jest budynek szkoły. Zdaniem uczniów zajęcia w formie zdalnej są namiastką szkoły, jednak nie są w stanie oddać w pełni doświadczeń związanych ze środowiskiem szkolnym. Istotnym problemem związanym z funkcjonowaniem procesów poznawczych w warunkach zdalnego nauczania jest obniżony poziom motywacji do nauki, a także samodyscypliny. Uczniowie zwracali uwagę na kwestię zakresu materiału nauczania. Znacząca część badanych zadeklarowała, że ich zdaniem zakres materiału proponowany przez nauczycieli był zbyt obszerny.

Perspektywa uczniów – brak kontaktu z rówieśnikami najbardziej dotkliwym problemem
Wśród uczestników badań pojawiły się opinie dotyczące braku indywidualizacji nauczania, co wiąże się z mniej efektywną opieką nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zdecydowana większość badanych uczniów stwierdziła, że w domu realizują raczej więcej materiału, niż w szkole w trakcie nauczania tradycyjnego. Uczniowie docenili tych nauczycieli, którzy aktywizowali uczniów poprzez organizację quizów i gier edukacyjnych on-line.