Andrzej Korpacki z gimnazjum nr 10 we Wrocławiu, wyszedł jako pierwszy z egzaminu. Ocenia, że egzamin był o wiele łatwiejszy niż w ubiegłym roku . - Na prawie wszystkie pytania można było odpowiedzieć czytając teksty źródłowe - mówi.
PYTANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
Charakterystyka bohatera, który słuchał się swoich wartości i dokonał przez nie życiowego wyboru - taki temat wypracowania mieli uczniowie na egzaminie gimnazjalnym z języka polskiego. Uczniowie przyznają, że test z polskiego był bardzo łatwy.
Uczniowie wybierali m.in Zośkę z "Kamieni na Szaniec", Enjolrasa z "Nędzników".
Teksty źródłowe: tekst o godności człowieka, fragment opowiadania „Tygrys i róża”. Pojawiły się pytania: Czy godność i prawość to to samo, czy człowiek pokazany w tekście wyznaje zasady oportunistów. Czy filozof rzymski rozważał o naturze ludzkiej? Czy brodacz interesował się filozofią? Jakie uczucia okazuje dziewczyna w tekście? Jakie spostrzeżenia na temat dziewczyny miał brodacz?
Na egzaminie nie zabrakło też fragmentu tekstu Zbigniewa Brzezińskiego o tym, że ludzie tworzą nowe słowa najczęściej z języka angielskiego, żeby ułatwić komunikację. Uczniowie musieli napisać czy to dobre zjawisko czy złe i uzasadnić swoje zdanie.
Był także wiersz Jonasza Kofty „Wyspa”. Uczniowie musieli odpowiedzieć, co oznaczają cytaty z utworu.
Trzeba było odpowiedzieć na pytanie, w którym ze słów formant ma taką samą funkcję jak w słowie neologista?
Język polski na egzaminie gimnazjalnym 18.04.2018 - kliknij i przeczytaj więcej
JAKIE BYŁY PYTANIA NA EGZAMINIE GIMNAZJALNYM?
Na egzaminie z historii pytano o Stany Zjednoczone i wojnę secesyjną. Gimnazjaliści musieli przeanalizować mapę dotyczącą przemysłu na północy i południu. Pojawiło się również pytanie również o akt supremacji w Wielkiej Brytanii - kto dokonał tego aktu, w którym wieku i jakiego kościoła dotyczył.
HISTORIA EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 - PYTANIA I ODPOWIEDZI
Był tekst źródłowy o św. Wojciechu. Uczniowie musieli umieścić wydarzenia w tekście na ciągu chronologicznym, pomiędzy konkretnymi okresami. W arkuszu pojawiłą się mapa z państwem Łokietka i Krzywoustego. Uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania: czyje państwo było większe i czy Opole znajdowało się w granicach państwa Łokietka. Było również zdjęcie katedry gotyckiej i uczniowie musieli odpowiedzieć, jaki to styl, z jakiego okresu i co go charakteryzuje.
EGZAMIN GIMNAZJALNY CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
Pojawiła się mapka starożytnego Rzymu - na jej podstawie uczniowie musieli wskazać, w których latach poszczególne ziemie zostały przyłączone do mocarstwa. Uczniowie musieli ułożyć w kolejności chronologicznej: misję św Pawła apostoła, prześladowanie przez cesarza Nerona i ogłoszenie wolności wyznawania chrześcijaństwa.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE - PYTANIA, ZADANIA EGZAMIN GIMNAZJALNY
Zadania z wiedzy o społeczeństwie dotyczyły m.in. chęci wybudowania przez samorząd gminny drogi lokalnej. Pojawił się również wykres przedstawiający dochody - podatków VAT, CIT, z akcyzy i PIT-ów.
Gimnazjaliści musieli też odpowiedzieć na pytanie związane z kodeksem wyborczym. Musieli wskazać, że prezydenta Polski można wybrać na dwie 5-letnie kadencje w wyborach tajnych, bezpośrednich i powszechnych. W sumie pojawiły się cztery teksty do pytania o demokrację bezpośrednią i trzeba było wskazać, które teksty ją opisują.