9 z 20
Tadeusz Aziewicz, PO:...
fot. Archiwum Polskapress

Pomorscy posłowie ws. fuzji Lotosu i PKN Orlen

Tadeusz Aziewicz, PO:
Lotos jest jednym z dwóch fundamentów kapitałowych rozwoju pomorskiej gospodarki, poważnym dostarczycielem wpływów podatkowych dla samorządu, sponsorem kultury, sportu, miejscem, gdzie mogą realizować się marzenia, w którym młodzi, zdolni ludzie mogą robić duże kariery, nie wyjeżdżając do Warszawy czy Londynu. Z punktu widzenia Pomorza to najważniejsze, to wielka strata. Zwracam uwagę na to, że ewentualna fuzja Orlenu i Lotosu, przejęcie przez Orlen Lotosu kłóci się z ideą wzrostu zrównoważonego, wielokrotnie eksponowaną w różnych programach przez PiS; kłóci się z interesami lokalnych społeczności.

10 z 20
Kazimierz Smoliński, PiS:...
fot. Archiwum Polskapress

Pomorscy posłowie ws. fuzji Lotosu i PKN Orlen

Kazimierz Smoliński, PiS:
Jeżeli giełda, na wieść o wykupie przez Orlen od Skarbu Państwa pakietu kontrolnego spółki Lotos, reaguje pozytywnie w postaci kilkuprocentowego wzrostu wartości akcji obu spółek, to znaczy, że akcjonariusze prywatni oczekują takiego kroku, widząc korzyści w zmianie struktury właścicielskiej Lotosu, chociażby w postaci wyższej dywidendy. W większości krajów Europy jest jeden narodowy koncern paliwowy. Podobna koncentracja w tej branży następuje również w innych krajach, bo tylko duży gracz może konkurować z innymi dużymi graczami. Po przejęciu Lotosu Orlen stanie się, według szacunków analityków, piątym lub szóstym graczem w branży paliwowej na kontynencie. Nie rozumiem sprzeciwu lokalnych samorządowców. Wyższe dochody spółki będą przecież oznaczać wyższe wpływy podatkowe do budżetów samorządów, a przecież np. podatek od nieruchomości będzie nadal trafiał tam, gdzie trafia teraz. Eksperci mówią wręcz o korzyściach dla samorządów w postaci kolejnych inwestycji, bo większy kapitał spółki pozwoli na dynamiczniejszy rozwój.

11 z 20
Tadeusz Cymański, Solidarna Polska:...
fot. Archiwum Polskapress

Pomorscy posłowie ws. fuzji Lotosu i PKN Orlen

Tadeusz Cymański, Solidarna Polska:
Pomysł nie jest nowy, powraca jak bumerang. Tym razem wydaje mi się, że Rada Ministrów jest mocno przekonana do jego realizacji. Natomiast dla nas, posłów z Pomorza, ważne są gwarancje i zabezpieczenie miejsca i roli Lotosu w w gospodarce Pomorza. Rozmawiałem z panem ministrem (energii - dop. red.) i przekonał mnie do koncepcji fuzji. Przede wszystkim nie będzie strat podatkowych dla regionu, bo Lotos będzie wyodrębniony jako osobny zakład w ramach megafirmy, która powstanie. Już obecnie Orlen jest największą firmą w Europie Środkowej, a teraz będzie bardzo poważnym graczem w swojej branży w całej Europie. Wracając do Pomorza, to oczywiście oprócz podatków, których jest kilka, jest też kwestia zatrudnienia, bo zawsze w przypadku fuzji są obawy o zwolnienia. Ale jest zamysł, żeby i w tym zakresie nie stracić. Pojawiają się też zarzuty, że Orlen będzie monopolistą, ale przecież na polskim rynku paliwowym są obecne też inne koncerny. Konkludując, to nie są proste sprawy i w większej perspektywie czasowej empirycznie poznamy efekty, ale myślę, że państwo zyska, a Pomorze nie straci. Podzieliłem się z panem ministrem swoimi obawami, ale ta rozmowa utwierdziła mnie, że miejsce, w którym Lotos ma siedzibę, zostanie utrzymane, a Gdańsk i Pomorze nie stracą gospodarczo.

12 z 20
Małgorzata Chmiel, PO:...
fot. Archiwum Polskapress

Pomorscy posłowie ws. fuzji Lotosu i PKN Orlen

Małgorzata Chmiel, PO:
To przejęcie jest bardzo dla nas niekorzystne. Grupa Lotos ma duże znaczenia dla gospodarki całego Pomorza. Przejęcie to może doprowadzić do marginalizacji Pomorza. Nie możemy pozwolić, żeby siedziba największej pomorskiej firmy i największego płatnika podatków na Pomorzu została przeniesiona z Gdańska. Będziemy protestować i zabiegać o zmianę decyzji. Oczywiście jestem przeciw przejęciu Lotosu przez Orlen. Musimy się stanowczo sprzeciwiać działaniom rządu PiS związanym z tą fuzją. Zabrali S6 (Trasa Kaszubska do Lęborka), zabrali pieniądze zarezerwowane od lat na obwodnicę metropolitalną, teraz zabierają Lotos (największy pracodawca i płatnik podatków na Pomorzu). To kolejne działanie PiS wymierzone w Gdańsk i Pomorze za niskie poparcie PiS. Lotos co roku jest jednym z największych płatników podatków na Pomorzu. Przejęcie go przez Orlen będzie oznaczało, że podatki dochodowe nie będą trafiały do samorządów z naszego województwa. To duża strata dla mieszkańców. Takie tempo prawdopodobnie spowodowane jest chęcią szybkiego przejęcia zysków Lotosu. Spieszą się, żeby pieniądze Pomorza trafiły w ręce urzędników w Warszawie. Wszystkie rządy odstępowały od fuzji, ponieważ posłowie z Pomorza zawsze bronili Lotosu i mieli przez te lata wpływ na decyzję rządu. Mam nadzieję, że i tym razem rząd odstąpi od tego pomysłu. 

Pozostało jeszcze 7 zdjęć.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Gwałtowne burze w województwie śląskim. Zerwane dachy, podtopienia i powalone drzewa

NOWE FAKTY
Gwałtowne burze w województwie śląskim. Zerwane dachy, podtopienia i powalone drzewa

Strzelanina na parkingu. Policjant ranny po próbie zatrzymania złodzieja WIDEO

AKTUALIZACJA
Strzelanina na parkingu. Policjant ranny po próbie zatrzymania złodzieja WIDEO

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Zobacz również

Strzelanina na parkingu. Policjant ranny po próbie zatrzymania złodzieja WIDEO

AKTUALIZACJA
Strzelanina na parkingu. Policjant ranny po próbie zatrzymania złodzieja WIDEO

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita

Świątek traci koronę królowej Paryża. Sabalenka nie zostawiła złudzeń. Iga rozbita