II Rzeczpospolita trwała zaledwie 20 lat, ale wciąż budzi fascynację. Nic dziwnego – w historii Polski niewiele było okresów tak wielkiej kreatywności i mobilizacji we wszystkich możliwych dziedzinach. Pozbawiony państwa naród po 123 latach musiał wymyślić je na nowo. I zrobił to, począwszy od państwowej symboliki, publicznych gmachów, szkolnych podręczników i masowych organizacji poprzez mundury i broń dla wojska aż po najdrobniejsze przedmioty codziennego użytku.
- Koziołek Matołek i inne polskie komiksy
- Reklamy; „Cukier krzepi”, Polskiego Fiata 508 i Olla Gum
- Wieżowiec Prudential i obrotowy parkiet restauracji Adria
- Port w Gdyni i transatlantyk Batory
- Podkładka pod kufel z reklamą piwa Haberbusch i Schiele, opakowanie papierosów Egipskie
- Sławojka – toi-toika wszechczasów
- Luxtorpeda – polskie pendolino lat 30.
- Meble w stylu art déco i naczynia z cukierni Ziemiańska
- Dworzec Główny w Warszawie i Sala Sejmu Śląskiego
Każdy z nich opowiada historię, którą trudno zrozumieć bez właściwego kontekstu. Dlatego książka ta nie jest zwykłym albumem ze zdjęciami. To nowy sposób opowiedzenia dziejów społecznych, politycznych, wojskowych, technicznych i kulturalnych II Rzeczypospolitej poprzez przedmioty, które identyfikują ją jako odrodzone, niepodległe i pełne młodzieńczej energii państwo.
Jak wziąć udział w konkursie – krok po kroku:
1. Zarejestrować się w serwisie polskatimes.pl oraz – po zarejestrowaniu się – uzupełnić swoje dane osobowe w profilu, podając imię i nazwisko (tylko do wiadomości redakcji)
2. Zapoznać się z regulaminem konkursu
3. Odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego właśnie Ty powinieneś wygrać książkę?
4. Przesłać odpowiedź na adres [email protected] za pośrednictwem maila powiązanego z kontem w serwisie
5. Nagrodę należy odebrać w siedzibie naszej redakcji w Warszawie
Nagrody otrzymają osoby, które udzielą najciekawszej odpowiedzi do niedzieli 10 listopada 2019 r., do godziny 12.00. Zgłoszenia osób niezarejestrowanych nie będą brane pod uwagę.
Polscy projektanci z czasów dwudziestolecia przebojem wdarli się do światowej elity. Jak nikt potrafili łączyć modne wówczas trendy modernizmu czy art deco z motywami oddającymi wielokulturowy charakter młodego państwa. Dlatego przedstawione w tej książce przedmioty są nie tylko „kamieniami milowymi” historii II Rzeczypospolitej – potrafią zachwycać do dziś.
POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:
