
MIT: NAJCZĘŚCIEJ DO WYPADKÓW DOCHODZI WCZESNYM RANKIEM I WIECZOREM?
Przykładem mitu, który funkcjonuje w społeczeństwie jest przeświadczenie, że do wypadków drogowych dochodzi najczęściej wczesnym rankiem i wieczorem. W oparciu o dane statystyczne z ubiegłorocznych wakacji obalimy ten mit.
Przekonanie społeczne o tym, że o wypadek najłatwiej po zmierzchu, kiedy jest gorsza widoczność bądź wczesnym rankiem, bo kierowca jest niewyspany nie znajduje potwierdzenia w statystyce. Okazuje się, że najwięcej wypadków drogowych, do których doszło podczas wakacji 2018 roku miało miejsce w godzinach 15 – 16. Natomiast najwięcej ofiar śmiertelnych na drogach w trakcie ubiegłych wakacji pochłonęły zdarzenia, które wystąpiły w godzinach 16:00 – 17:00.
Należy zaznaczyć, że nieprawdziwe przeświadczenie o godzinach występowania wypadków zazwyczaj idzie w parze z obalonymi już mitami, że do największej liczby wypadków dochodzi najczęściej podczas złych warunków drogowych i na krętych drogach.

Mity i fakty dotyczące wypadków drogowych. Kilka z nich jest zaskakujących. Jednak statystyki nie kłamią
FAKT: WŚRÓD SKRZYŻOWAŃ NAJBARDZIEJ NIEBEZPIECZNE SĄ TE Z DROGĄ PODPORZĄDKOWANĄ
Skrzyżowania, jakie spotykamy na drogach różnią się pod względem konstrukcji i sposobu organizacji ruchu. Wśród trzech podstawowych rodzajów wyróżniamy skrzyżowania o ruchu okrężnym, równorzędne oraz z drogą podporządkowaną. Przy czym te ostatnie są najmniej bezpiecznymi, jakie mogą spotkać użytkownicy dróg.
Na skrzyżowaniach obowiązują normy wskazujące prawidłowy sposób zachowania, a także reguły pierwszeństwa przejazdu. Jednak w praktyce kierujący oraz piesi nie zawsze stosują się do ustalonych zasad.
Ponad 95% wszystkich wypadków drogowych, do których doszło na skrzyżowaniach podczas wakacji 2018 roku wydarzyło się na typowym połączeniu drogi z pierwszeństwem z drogą podporządkowaną. To właśnie ten typ skrzyżowań, na których zasady pierwszeństwa określają znaki bądź sygnały drogowe, cechuje największe prawdopodobieństwo śmierci w wyniku wypadku drogowego. Dla porównania na tzw. rondach doszło do 1,2% a na połączeniu dróg gdzie pierwszeństwo określa reguła „prawej strony” 3,5% ogólnej liczby wypadków na skrzyżowaniach.
Aby zmniejszyć ryzyko wypadku kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania powinien zachować szczególną ostrożność bez względu na posiadane pierwszeństwo.