Prawie na każdą drogę

Audi A4 Allroad to kombi segmentu Premium przystosowane do poruszania się po nieutwardzonych drogach. W Polsce można je będzie kupić od maja
Audi A4 Allroad to kombi segmentu Premium przystosowane do poruszania się po nieutwardzonych drogach. W Polsce można je będzie kupić od maja Audi
"Allroad" oznacza "na każdą drogę". Prawda jest jednak taka, że A4 Allroad lepiej nie zapuszczać się w teren, bo nie jest terenówką.

Pod przednią i tylną częścią nadwozia zamontowano stalową osłonę, chroniącą przed uszkodzeniami. Rozszerzone nadkola mają plastikowe nakładki, a w opcji znajdują się stalowe listwy na progi. W wersji 2.0 TDI dwie końcówki rur wydechowych umieszczone są obok siebie, w wersji 2.0 TFSI i 3.0 TDI - z prawej i lewej strony. Prześwit przy nieobciążonym samochodzie wynosi 18 cm.

Bagażnik ma pojemność 490 l, a po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy (na życzenie może mieć otwór z wyjmowanym workiem na narty) - 1430 l. Osłona przestrzeni bagażowej i siatka oddzielająca umieszczone są w oddzielnych kasetach. Osłona wysuwa się automatycznie w górę po lekkim dotknięciu. Do seryjnego wyposażenia należą zaczepy i haczyki na torby oraz boczny schowek z przesuwaną siatką. Seryjnie montowana jest dwustronna podłoga bagażnika, której spód tworzy "wanienkę".

Standardem jest elektromechaniczny hamulec postojowy, który pozwolił zastąpić dźwignię na konsoli środkowej przyciskiem oraz centralny monitor pokładowy.

Początkowo Audi będzie oferowało dla A4 Allroad trzy silniki - jeden benzynowy i dwa wysokoprężne, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Zastosowano w nich systemem odzysku energii, który przy hamowaniu zamienia energię mechaniczną w elektryczną.

Benzynowa jednostka 2.0 TFSI osiąga moc 211 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 230 km/h. Silnik wysokoprężny 2.0 TDI generuje 350 Nm i 170 KM. A4 allroad quattro z tą jednostką na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 8,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. Najmocniejszym silnikiem w ofercie jest 3.0 TDI. Ten diesel V6 uzyskuje moc 240 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Rozpędzenie do setki trwa 6,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 236 km/h.

Słabszy diesel współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. W wersjach 3.0 TDI i 2.0 TFSI montowana jest 7-stopniowa przekładnia S tronic z opcją automatycznej zmiany biegów i ręcznego wybierania przełożeń.

A4 Allroad ma stały napęd na cztery koła (quatro), który rozdziela siły na przednią i tylną oś w stosunku 40:60, czyli z podkreśleniem tyłu. W razie potrzeby 65 proc. mocy może być przekazywane na przód i nawet 85 proc. na tył.

W trudniejszym terenie jedna z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy samodzielnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę ESP. Przy dodawaniu gazu wzmacnia siłę ciągu tolerując większy poślizg, jeżeli jest to konieczne.

Na asfaltowych drogach elektroniczny system ingeruje w reakcję silnika na pedał gazu, we wspomaganie układu kierowniczego oraz punkty zmiany przełożenia skrzyni S tronic w trybie automatycznym. Kierowca może wybrać komfortową, spokojną lub sportową charakterystykę pracy systemu. Może z nim współpracować system zmieniający przełożenie układu kierowniczego i wspomaganie. Przy niewielkiej prędkości wspomaganie kierownicy jest mocniejsze, a przy wyższej - słabsze, co pozwala lepiej kontrolować samochód.

Wróć na i.pl Portal i.pl