
4. Sens polega na tym, że świadomy słuchacz oddziala środki perswazji, manipulacji odbiorcą od treści wypowiedzi; słuchacz nie ulega manipulacji i odróżnia peswazję od informacji.
5.1. Przykład czasownika: Wiemy, mamy ograniczymy się.
Funkcja w tekście: utożsamienie się autora tekstu z odbiorcą; uogólnienie sądów i przedstawienie opinii typowej dla większości.
5.2. Nazwa części mowy: Zaimek dzieżawczy.
Przykład: Nasza, nasz.

6.1. Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"
6.2 Fakty zostały "stronniczo wyselekcjonowane i jednostronnie zinterpretowane", gdyż Gerwazy chce zachęcić Hrabiego do zerwania układów z Sędzią, dotyczących zamku; alternatywna odpowiedź: Gdyż Gerwazy nie podał informacji o wybaczeniu Jackowi przez Stolnika.

7. Streszczenie: Autor tekstu wyjaśnia, na czym polega tajemnica skutecznego słuchania. Przedstawia cechy krytycznego słuchacza i warunki skutecznego słuchania. Pisarek przedstawia czynniki wpływające na odbiór komunikatu. Zdaniem autora, podstawą jest umiejętność odróżniania faktów, które mogą być selekcjonowane i stronniczo interpretowane, od sposobu ich przedstawiania. Dowodzi ponadto, że ani perswazyjność, ani jednostronność tesktu nie wprowadzi w błąd idealnego krytycznego odbiorcy.

8. Agrument 1. Wokulski cytuje fragmenty utworów Mickiewicza i odnosi je do swojego życia; nazywa własne stany emocjonalne słowami Mickiewicza.
Argument 2. Prus odwołuje się do idei pracy dla ogółu społeczeństwa; Łączy iddeę pracy z solidaryzmem społecznym.