Trudna branża e-commerce. Większość nowych firma pada, ale giganci notują rekordowe zyski

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Zdaniem analityków wartość sektora e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat się podwoi.
Zdaniem analityków wartość sektora e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat się podwoi. Arkadiusz Dembinski/Polskapressearkadiusz Dembinski/Polskapresse
Coraz więcej przedsiębiorców próbuje swoich sił w sprzedaży internetowej. Ale, jak pokazują badania, aż 60 proc. nowo zakładanych sklepów internetowych jest likwidowanych. Jednak firmy, które przez lata ugruntowany swoją pozycję notują rekordowe zyski. Dla przykładu Allegro poinformowało o największym w historii platformy dziennym wzroście zamówień.

Spis treści

Zdaniem analityków wartość sektora e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat się podwoi. Wpływ na jego dynamiczny rozwój z pewnością miała pandemia koronawirusa, jednak już wcześniej polski e-commerce był jednym z najszybciej rosnących się w Europie.

Duzi gracze radzą sobie dobrze. Allegro z rekordową sprzedażą

Platforma sprzedażowa Allegro poinformowała, że tydzień 12-18 grudnia był dla niej pełen zakupowych rekordów. W tym czasie stronę główną Allegro odwiedzało ponad 720 osób na minutę.

Największy wzrost zamówień odnotowano w poniedziałek (12.12), który okazał się liderem pod względem wartości sprzedaży, nie tylko w tym roku, ale w całej historii platformy.

Z kolei pod koniec września b.r raport za zeszły opublikował Amazon, który w marcu 2021 r. rozpoczął działalność na terenie naszego kraju. W pierwszym miesiącu działalności polski Amazon został odwiedzony przez 3,7 mln realnych użytkowników. W maju było to już 4,2 mln wizyt.

Natomiast z opublikowanego w listopadzie raportu „Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon” wynika, że w 2021 roku znacząco powiększyła się liczba MŚP sprzedających na platformie, notując wzrost o ok. 20 proc. w porównaniu z 2020 r. Aktualnie Amazon współpracuje z ponad 225 tys. MŚP w Europie, w tym 3,5 tys. z Polski. Sprzedawcy zewnętrzni (z których wielu to MŚP) odpowiadają za ok. 50 proc. całkowitej sprzedaży Amazon.

E-commerce to trudna branża. Większość nowych firm upada

Nie wszyscy są jednak w stanie utrzymać się w branży sprzedaży internetowej. 60 proc. nowo zakładanych sklepów internetowych jest likwidowanych.

Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA. wskazuje, że to, co wyróżnia branżę e-commerce, to duża rotacja na rynku.

Z danych KRS wynika, że miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów, a wykreślanych 525, co z jednej strony oznacza, że z każdym miesiącem polski sektor e-commerce rośnie o blisko 350 nowych podmiotów. Z drugiej zaś, że duża część firm nie radzi sobie i zmuszona jest zamknąć działalność. Często z długami – mówi Łącki.

I dodaje, że w ostatnim czasie ludzie chętniej korzystają także z tradycyjnego sposobu kupowania. - W okresie epidemii, kiedy sklepy i galerie były zamknięte, a ludzie bali się wychodzić z domów, przedsiębiorcy z sektora e-commerce mocno zyskali. Teraz po powrocie do zakupów stacjonarnych tempo wzrostu nieco zwolniło. Nie bez znaczenia jest także aktualna sytuacja gospodarcza – tłumaczy.

Przedsiębiorcy przeceniają swoje możliwości?

Jak wynika z badania Dun&Bradstreet przeprowadzonego w połowie 2022 r., spośród ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, w bardzo dobrej sytuacji finansowej znajduje się tylko 8 proc. firm, a w dobrej 41 proc. Sytuację 30 proc. można określić jako złą, a aż 21 proc. jako bardzo złą.

Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy wskazuje, że w przypadku e-klepów obserwujemy podobne zjawisko, jak w handlu stacjonarnym.

Wiele osób zakłada sklep, bo wydaje im się, że to nic prostszego – kupić w hurtowni taniej i drożej sprzedać klientowi. Jednocześnie nie wiedzą, jak się promować w sieci, jak kontrolować koszty, jak obliczać marżę, żeby utrzymać płynność finansową. A gdy zaczyna brakować pieniędzy zapominają o etyce i przestają płacić dostawcom. Dlatego szczególną uwagę trzeba przykładać do tego, z kim podejmujemy współpracę. Oprócz korzystania z usług sprawdzonych od lat na rynku e-sklepów, warto zwracać uwagę na certyfikaty i zaświadczenia o wiarygodności płatniczej, które potwierdzą, na przykład, że firma nie jest zadłużona. Dzięki temu unikniemy ryzyka – radzi ekspertka.

Rośnie zadłużenie branży e-commerce

Od września 2021 r. kwota zaległości branży w bazie danych Krajowego Rejestru Długów sukcesywnie rośnie. Na koniec listopada 2022 r. zadłużenie było już o ponad 18 proc. wyższe. Firmy zajmujące się sprzedażą w sieci mają aktualnie 95,2 mln zł zaległości. Składają się na to nieuregulowane rachunki 4 236 firm, z których każda ma do oddania średnio prawie 22,5 tys. zł.

Więcej niż 2 na 3 zadłużonych firm widniejących w bazie KRD to JDG-i (działalności jednoosobowe) - 69 proc. Podobnie wygląda odsetek łącznej kwoty zaległości. 62,2 mln zł z 95,2 mln zł to długi mikroprzedsiębiorców.

Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że największym wierzycielem branży e-commerce są instytucje finansowe (49,7 mln zł), dalej firmy z sektora handlowego (13,4 mln zł), przedsiębiorstwa transportowe (7,5 mln zł) oraz te zajmujące się oprogramowaniem (6,8 mln zł) i obsługą technologii informatycznych (6,3 mln zł).

Uwaga: Intensywne zakupu w sieci to żniwa dla oszustów

Przedświąteczne zakupy przez internet to czas ogromnych wydatków. Korzystają z tego cyberprzestępcy, którzy żerują na naszej nieuwadze, aby wyłudzić dane i pieniądze. Do najpopularniejszych metod ataków należą oszustwa wysyłkowe, telefoniczne (vishing) oraz kuszenie potencjalnymi korzyściami finansowymi (najczęściej w postaci kart podarunkowych).

Wiele oszustw polega na stworzeniu iluzji nagłości i pilności. Maile najczęściej informują o nieodebranej lub opóźnionej paczce, która zostanie odesłana z powrotem, jeśli nie będziemy działać szybko. Tego typu oszustwa są wyjątkowo skuteczne w okresie przedświątecznym, kiedy wiele rodzin czeka na kilka zamówień jednocześnie.

Inny rodzaj ataków stanowią fałszywe akcje rozdawania kart podarunkowych. Wykorzystują one poczucie ekscytacji niebywałą ofertą. Najczęściej przy wypełnieniu formularza, należy podać dane poufne, takie jak np. informacje o swojej karcie kredytowej, aby wygrać obiecaną nagrodę. Niestety, ten atak jest niezwykle skuteczny w przypadku osób starszych, które rzadziej korzystają z Internetu, a co za tym idzie nie są wyczuleni na cyfrowych oszustów. Jeszcze inaczej działa vishing (voice phishing). Napastnicy telefonicznie próbują przekonać do skorzystania z limitowanej oferty. Jednak prawdziwym celem złodziei jest zdobycie informacji poufnych ofiary, wmawiając jej, że w przeciwnym razie ominie ją niepowtarzalna okazja do zbicia majątku.
Źródło: Strefa Biznesu/Zoom BSC/Cisco

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Trudna branża e-commerce. Większość nowych firma pada, ale giganci notują rekordowe zyski - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl