5 z 9
Wariant mieszany nauki...
fot. Naszemiasto.pl/archiwum

Wariant mieszany nauki
Ten wariant pracy szkół wywołuje dziś najwięcej pytań. Trudno przewidzieć wszystkie ryzyka i określić efektywne sposoby ich minimalizowania. MEN określa obecną sytuację jako konieczność stosowania przez dyrektorów szkół i placówek „elastycznych rozwiązań”. Uzasadnienie do projektu dokumentu wskazuje możliwości rozwoju wydarzeń (…)

Sytuacja epidemiologiczna nie została uszczegółowiona ze względu na konieczność uwzględnienia zarówno pojedynczych podejrzeń zakażeń lub samych zakażeń, jak i nagłego przyrostu liczby zakażeń nie tylko w szkole lub placówce, ale i na danym obszarze (w gminie, regionie). Wydana przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego pozytywna opinia wobec inicjatywy zawieszenia zajęć w szkole lub placówce będzie uwzględniała kwestie skali zagrożenia epidemiologicznego dla danej społeczności szkolnej. Zatem także w przypadku np. grupy uczniów przewlekle chorych (na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem) lub grupy uczniów, którzy posiadają wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dyrektor będzie mógł wystąpić o zawieszenie dla nich zajęć w formie stacjonarnej.

Zaczynając pracę nad organizacją pracy szkoły w wariancie mieszanym musisz wziąć pod uwagę kilka istotnych przesłanek: strukturę i liczebność klas, warunki lokalowe, zasoby kadrowe, możliwości techniczne. Ważne też będzie, czy informacja o możliwym zagrożeniu zachorowaniem dotyczyć
będzie kontaktu z uczniem, nauczycielem czy pracownikiem administracji lub obsługi. W organizacji pracy szkoły w trybie mieszanym zaleca się, by:


- uczniowie najmłodszych klas szkół podstawowych jak najdłużej pozostawali w szkole (problem z przebywaniem w domu bez opieki, brak możliwości samodzielnego uczenia się, potrzeba bliskiego kontaktu z rówieśnikami);
- uczniowie klas starszych klasach, od klasy IV, pracowali w trybie mieszanym tygodniowej wymiany klas – część oddziałów pracuje zdalnie, część w szkole;
- uczniowie szkół ponadpodstawowych w trybie mieszanym, z uwzględnieniem organizacji nauki przedmiotów zawodowych w szkole i tworzeniem bloków przedmiotów teoretycznych w nauczaniu zdalnym;
- nauczyciele, którzy mają kłopoty techniczne ze sprzętem prowadzili lekcje online na terenie szkoły lub mieli wypożyczany sprzęt szkolny.
[/lista]

6 z 9
Wariant zdalny...
fot. Naszemiasto.pl/archiwum

Wariant zdalny

Pracy w wariancie zdalnym uczyliśmy się w minionym roku szkolnym. Podjęcie nauki zdalnej w pandemii można potraktować jako szansę na tworzenie nowego modelu edukacji, rozumnie czerpiącego z osiągnięć naukowych. Być może przekonanie o budowaniu nowej edukacji pomoże Twoim nauczycielom w poszukiwaniu wartościowych rozwiązań? Szkoła, która wspólnie podjęła wyzwanie nowego sposobu nauczania, wyniosła doświadczenie zespołowej satysfakcji i twórczych rozwiązań.


Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego w warunkach edukacji domowej jest utrudniona. Z rozmów z rodzicami wiemy, że w sytuacji kiedy cała rodzina musi korzystać ze sprzętu komputerowego (rodzice - praca zdalna, starsze rodzeństwo - lekcje on-line) potrzeby przedszkolaków schodzą na dalszy plan. Największym problemem jest brak samodzielności małych dzieci związanej z obsługą sprzętu - zawsze potrzebna jest pomoc osoby dorosłej.

W niektórych przedszkolach nauczyciele wykorzystali czas pandemii na przeniesienie edukacji z sal na zewnątrz budynku. Ten przedszkolny nurt „outdoor education” połączony z nagrywaniem zadań dla dzieci do odtwarzania w domu cieszył się wiosną powodzeniem wśród rodziców. Możesz zachęcać nauczycieli do nagrywania krótkich filmów z zajęciami edukacyjnymi i umieszczania ich na założonym kanale YouTube, albo polecania rodzicom ciekawych źródeł w sieci, z których można korzystać. Wielu rodziców sygnalizowało też, że dla dzieci ważne były nawet kilku minutowe, bezpośrednie rozmowy ze swoimi nauczycielkami, w czasie których mogły opowiadać o swoich przeżyciach. Pamiętajcie o takich kontaktach.

7 z 9
Dostęp przedszkolaków do internetu...
fot. Naszemiasto.pl/archiwum

Dostęp przedszkolaków do internetu

Jeśli masz obawy o dostęp maluchów do Internetu, przypominaj rodzicom, że małe dzieci najlepiej uczą się poprzez codzienne doświadczenia i interakcje ze znajomymi osobami – czas spędzony w domu można przeznaczyć na wzmocnienie relacji. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że możecie inspirować rodziców do podejmowania z dziećmi prostych czynności i działań, które będą miały walor edukacyjny. Dla maluchów to może być np.:

- dbanie o porządek w swoim pokoju,
- samodzielne ubieranie i rozbieranie, traktowane jako ćwiczenia w zakresie samoobsługi,
- prowadzenie rozmów na różne tematy np. dotyczące danej pory roku, zjawisk atmosferycznych itp.,
- wspólne przygotowywanie posiłków,
- czytanie i opowiadanie, a przy tym rozwijanie i poszerzanie słownictwa, organizowanie wspólnych zabaw.

Zachęć rodziców do zbierania prac plastycznych, które dzieci wykonywały podczas zajęć ,,domowego przedszkola”. Po powrocie do placówki będzie można je wspólnie obejrzeć i omówić. Porozmawiaj o kwestiach związanych ze skuteczną pomocą psychologiczno – pedagogiczną. To jeden z większych problemów z czasu wiosennego zamknięcia przedszkoli. Część zadań logopedzi i pedagodzy specjalni realizowali z pomocą nagrywania krótkich filmów i przygotowywania pakietów zadań do realizacji z rodzicami. Próbowali też terapii prowadzonej na różnych platformach. Ten obszar wsparcia harmonijnego rozwoju dzieci ciągle wymaga udoskonalania.

8 z 9
Elastyczne plany lekcji...
fot. Naszemiasto.pl/archiwum

Elastyczne plany lekcji

Dotychczasowe doświadczenie nauczania zdalnego nie ujednoliciło trybu prowadzenia lekcji. W części szkół zajęcia były nagrywane, tak aby uczeń miał szansę, jeżeli tylko potrzebuje, wrócić do interesującego go zagadnienia. Były też szkoły, w których oczekiwano od uczniów bieżącej obecności online. Wprowadzaj zasady, które będą przejrzyste dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Pamiętaj o:

- elastycznych planach lekcji, dostosowanych do psychofizycznych możliwości uczniów, przyjmij jako zasadę w pracy dydaktycznej, aby lekcje zaplanowane były na 30 – 45 minut;
- wprowadzaniu ograniczeń w liczbie zajęć każdego dnia (zwiększając w zależności od wieku i potrzeb) np. 6 zajęć w klasach starszych i 4 zajęcia w klasach młodszych;
- zaangażowaniu wychowawców do monitorowania przebiegu zajęć i dbania o bezpieczeństwo psychiczne uczniów, częstego kontaktu z uczniami (to może być nawet 15 min. rano przed lekcjami lub popołudniu, po ich zakończeniu);
- angażowaniu mniej obciążonych nauczycieli do współorganizacji zajęć (np. wsparcia innych nauczycieli w kontaktowaniu się z uczniami lub rodzicami, tworzenia materiałów dydaktycznych lub wychowawczych itp.);
- pilnowaniu regularności spotykań zespołów przedmiotowych (online) i wymiany doświadczeń;
- wdrożeniu zasady, by nauczyciele krótko przypominali na zajęciach treści przekazywane na poprzedniej lekcji;
- wprowadzeniu przez nauczycieli przedmiotowych krótkich przerw pomiędzy zajęciami online, podczas których uczniowie będą mieli możliwość wykonywania prostych ćwiczeń ruchowych;
- zadbaniu o równomierne zadawanie prac domowych i wyznaczanie sprawdzianów - zorganizujcie wymianę informacji pomiędzy nauczycielami, a za taką koordynację mogą być odpowiedzialni wychowawcy klas lub nauczyciele ich wspomagający;
- ustaleniu sposobów oceniania uczniów (na stronie 15 znajdziesz przydatne linki), pamiętając o konieczności systematycznego przekazywania informacji zwrotnej i wykorzystywaniu różnego rodzaju metod oraz nowych wskaźników aktywności i efektywności ich pracy;
- zorganizowaniu przestrzeni wirtualnej dla uczniów, czyli możliwości swobodnej rozmowy między uczniami (np. moderowanej przez nauczyciela);
- zaproszeniu przedstawicieli samorządu uczniowskiego do rozmowy o doświadczeniach uczniów z waszej szkoły.

Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Takich krakusów już nie ma. Nie żyje "Makino". Bard, andrus, kibic Cracovii

Takich krakusów już nie ma. Nie żyje "Makino". Bard, andrus, kibic Cracovii

Matura rozszerzona informatyka 2025. Mamy arkusz CKE

Matura rozszerzona informatyka 2025. Mamy arkusz CKE

Grzegorz Braun w Łodzi, były też gaśnice po 80 złotych

Grzegorz Braun w Łodzi, były też gaśnice po 80 złotych

Zobacz również

Znęcała się nad dzieckiem, bo za dużo płakało? Rusza głośny proces sądowy

O TYM SIĘ MÓWI
Znęcała się nad dzieckiem, bo za dużo płakało? Rusza głośny proces sądowy

Matura rozszerzona informatyka 2025. Mamy arkusz CKE

Matura rozszerzona informatyka 2025. Mamy arkusz CKE