
Wariant mieszany nauki
Ten wariant pracy szkół wywołuje dziś najwięcej pytań. Trudno przewidzieć wszystkie ryzyka i określić efektywne sposoby ich minimalizowania. MEN określa obecną sytuację jako konieczność stosowania przez dyrektorów szkół i placówek „elastycznych rozwiązań”. Uzasadnienie do projektu dokumentu wskazuje możliwości rozwoju wydarzeń (…)
Sytuacja epidemiologiczna nie została uszczegółowiona ze względu na konieczność uwzględnienia zarówno pojedynczych podejrzeń zakażeń lub samych zakażeń, jak i nagłego przyrostu liczby zakażeń nie tylko w szkole lub placówce, ale i na danym obszarze (w gminie, regionie). Wydana przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego pozytywna opinia wobec inicjatywy zawieszenia zajęć w szkole lub placówce będzie uwzględniała kwestie skali zagrożenia epidemiologicznego dla danej społeczności szkolnej. Zatem także w przypadku np. grupy uczniów przewlekle chorych (na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem) lub grupy uczniów, którzy posiadają wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dyrektor będzie mógł wystąpić o zawieszenie dla nich zajęć w formie stacjonarnej.
Zaczynając pracę nad organizacją pracy szkoły w wariancie mieszanym musisz wziąć pod uwagę kilka istotnych przesłanek: strukturę i liczebność klas, warunki lokalowe, zasoby kadrowe, możliwości techniczne. Ważne też będzie, czy informacja o możliwym zagrożeniu zachorowaniem dotyczyć
będzie kontaktu z uczniem, nauczycielem czy pracownikiem administracji lub obsługi. W organizacji pracy szkoły w trybie mieszanym zaleca się, by:
- uczniowie najmłodszych klas szkół podstawowych jak najdłużej pozostawali w szkole (problem z przebywaniem w domu bez opieki, brak możliwości samodzielnego uczenia się, potrzeba bliskiego kontaktu z rówieśnikami);
- uczniowie klas starszych klasach, od klasy IV, pracowali w trybie mieszanym tygodniowej wymiany klas – część oddziałów pracuje zdalnie, część w szkole;
- uczniowie szkół ponadpodstawowych w trybie mieszanym, z uwzględnieniem organizacji nauki przedmiotów zawodowych w szkole i tworzeniem bloków przedmiotów teoretycznych w nauczaniu zdalnym;
- nauczyciele, którzy mają kłopoty techniczne ze sprzętem prowadzili lekcje online na terenie szkoły lub mieli wypożyczany sprzęt szkolny.
[/lista]

Wariant zdalny
Pracy w wariancie zdalnym uczyliśmy się w minionym roku szkolnym. Podjęcie nauki zdalnej w pandemii można potraktować jako szansę na tworzenie nowego modelu edukacji, rozumnie czerpiącego z osiągnięć naukowych. Być może przekonanie o budowaniu nowej edukacji pomoże Twoim nauczycielom w poszukiwaniu wartościowych rozwiązań? Szkoła, która wspólnie podjęła wyzwanie nowego sposobu nauczania, wyniosła doświadczenie zespołowej satysfakcji i twórczych rozwiązań.
Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego w warunkach edukacji domowej jest utrudniona. Z rozmów z rodzicami wiemy, że w sytuacji kiedy cała rodzina musi korzystać ze sprzętu komputerowego (rodzice - praca zdalna, starsze rodzeństwo - lekcje on-line) potrzeby przedszkolaków schodzą na dalszy plan. Największym problemem jest brak samodzielności małych dzieci związanej z obsługą sprzętu - zawsze potrzebna jest pomoc osoby dorosłej.
W niektórych przedszkolach nauczyciele wykorzystali czas pandemii na przeniesienie edukacji z sal na zewnątrz budynku. Ten przedszkolny nurt „outdoor education” połączony z nagrywaniem zadań dla dzieci do odtwarzania w domu cieszył się wiosną powodzeniem wśród rodziców. Możesz zachęcać nauczycieli do nagrywania krótkich filmów z zajęciami edukacyjnymi i umieszczania ich na założonym kanale YouTube, albo polecania rodzicom ciekawych źródeł w sieci, z których można korzystać. Wielu rodziców sygnalizowało też, że dla dzieci ważne były nawet kilku minutowe, bezpośrednie rozmowy ze swoimi nauczycielkami, w czasie których mogły opowiadać o swoich przeżyciach. Pamiętajcie o takich kontaktach.

Dostęp przedszkolaków do internetu
Jeśli masz obawy o dostęp maluchów do Internetu, przypominaj rodzicom, że małe dzieci najlepiej uczą się poprzez codzienne doświadczenia i interakcje ze znajomymi osobami – czas spędzony w domu można przeznaczyć na wzmocnienie relacji. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że możecie inspirować rodziców do podejmowania z dziećmi prostych czynności i działań, które będą miały walor edukacyjny. Dla maluchów to może być np.:
- dbanie o porządek w swoim pokoju,
- samodzielne ubieranie i rozbieranie, traktowane jako ćwiczenia w zakresie samoobsługi,
- prowadzenie rozmów na różne tematy np. dotyczące danej pory roku, zjawisk atmosferycznych itp.,
- wspólne przygotowywanie posiłków,
- czytanie i opowiadanie, a przy tym rozwijanie i poszerzanie słownictwa, organizowanie wspólnych zabaw.
Zachęć rodziców do zbierania prac plastycznych, które dzieci wykonywały podczas zajęć ,,domowego przedszkola”. Po powrocie do placówki będzie można je wspólnie obejrzeć i omówić. Porozmawiaj o kwestiach związanych ze skuteczną pomocą psychologiczno – pedagogiczną. To jeden z większych problemów z czasu wiosennego zamknięcia przedszkoli. Część zadań logopedzi i pedagodzy specjalni realizowali z pomocą nagrywania krótkich filmów i przygotowywania pakietów zadań do realizacji z rodzicami. Próbowali też terapii prowadzonej na różnych platformach. Ten obszar wsparcia harmonijnego rozwoju dzieci ciągle wymaga udoskonalania.

Elastyczne plany lekcji
Dotychczasowe doświadczenie nauczania zdalnego nie ujednoliciło trybu prowadzenia lekcji. W części szkół zajęcia były nagrywane, tak aby uczeń miał szansę, jeżeli tylko potrzebuje, wrócić do interesującego go zagadnienia. Były też szkoły, w których oczekiwano od uczniów bieżącej obecności online. Wprowadzaj zasady, które będą przejrzyste dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Pamiętaj o:
- elastycznych planach lekcji, dostosowanych do psychofizycznych możliwości uczniów, przyjmij jako zasadę w pracy dydaktycznej, aby lekcje zaplanowane były na 30 – 45 minut;
- wprowadzaniu ograniczeń w liczbie zajęć każdego dnia (zwiększając w zależności od wieku i potrzeb) np. 6 zajęć w klasach starszych i 4 zajęcia w klasach młodszych;
- zaangażowaniu wychowawców do monitorowania przebiegu zajęć i dbania o bezpieczeństwo psychiczne uczniów, częstego kontaktu z uczniami (to może być nawet 15 min. rano przed lekcjami lub popołudniu, po ich zakończeniu);
- angażowaniu mniej obciążonych nauczycieli do współorganizacji zajęć (np. wsparcia innych nauczycieli w kontaktowaniu się z uczniami lub rodzicami, tworzenia materiałów dydaktycznych lub wychowawczych itp.);
- pilnowaniu regularności spotykań zespołów przedmiotowych (online) i wymiany doświadczeń;
- wdrożeniu zasady, by nauczyciele krótko przypominali na zajęciach treści przekazywane na poprzedniej lekcji;
- wprowadzeniu przez nauczycieli przedmiotowych krótkich przerw pomiędzy zajęciami online, podczas których uczniowie będą mieli możliwość wykonywania prostych ćwiczeń ruchowych;
- zadbaniu o równomierne zadawanie prac domowych i wyznaczanie sprawdzianów - zorganizujcie wymianę informacji pomiędzy nauczycielami, a za taką koordynację mogą być odpowiedzialni wychowawcy klas lub nauczyciele ich wspomagający;
- ustaleniu sposobów oceniania uczniów (na stronie 15 znajdziesz przydatne linki), pamiętając o konieczności systematycznego przekazywania informacji zwrotnej i wykorzystywaniu różnego rodzaju metod oraz nowych wskaźników aktywności i efektywności ich pracy;
- zorganizowaniu przestrzeni wirtualnej dla uczniów, czyli możliwości swobodnej rozmowy między uczniami (np. moderowanej przez nauczyciela);
- zaproszeniu przedstawicieli samorządu uczniowskiego do rozmowy o doświadczeniach uczniów z waszej szkoły.