
Zadanie 6
[zdj 28776270 p s]
Odpowiedź:
C
Zadanie 7
[zdj 28776272 p s]
Odpowiedź:
Tłumacz w języku polskim wyjaśniałby, co autor tekstu, wiersza miał na myśli, tłumaczyłby sens tekstu i intencje autora.
Zadanie 8
[zdj 28776274 p s]
Odpowiedź:
1 - Fałsz
2 - Fałsz
3 - Prawda
Zadanie 9
[zdj 28776276 p s]
Odpowiedź:
Np:
a)
- profesja stulecia - ironiczny tytuł symbolizuje problem niemożności skutecznej komunikacji, profesja tłumacza w języku miałaby ją usprawnić
- zawód tłumacza jest bardzo ważny, jak pisze o nim Kapuściński, dzięki tłumaczom ludzie mogą poznać i zrozumieć inne narody i kultury, w skłóconym świecie przydaliby się również tłumacze - mediatorzy łagodzący spory wewnątrz jednego narodu
b)
mediatorzy - ludzie bezstronnie łagodzący spory, uśmierzający konflikty wewnątrz społeczeństwa.

Zadanie 10
[zdj 28776278 p s]
Odpowiedź:
Np:
- manipulowanie - wybieranie fragmentów z cudzej wypowiedzi i bezmyślnie powtarzanie
- anonimy - mają na celu ośmieszyć, wystraszyć, zagrozić
Zadanie 11
[zdj 28776280 p s]
Odpowiedź:
a)
Słownictwo potoczne służy:
- upraszcza przekaz, przykład jest bardziej obrazowy,
- przybliża zjawisko do rzeczywistości bliskiej czytelnikowi
- przykład jest łatwiejszy do zrozumienia
b)
Wielu ludzi powtarza bezmyślnie. Więcej: przyswajają jakieś słowo czy sformułowanie, łączą z innym przypadkowym słowem...
Zadanie 12
Streszczenie - na przykład:
Autor mówi o współczesnych problemach w komunikacji międzyludzkiej. Wybiera ironiczny sposób, by zaznaczyć problem, powołuje instytucję tłumacza wewnątrzjęzykowego. Przyczyn zjawiska upatruje w braku chęci wzajemnego słuchania, w bezmyślnym powtarzaniu cudzych opinii, w anonimowości komunikatów. Dostrzega potrzebę istnienia mediatorów w sporach wewnętrznych. Autor zachęca do dyskusji nad zjawiskiem braku komunikacji, bo często sami nie rozumiemy tego, co napisaliśmy.

Zadanie 13
Temat 1.
Tęsknota - siła niszcząca czy budująca ludzkie życie?
Temat daje możliwość sformułowania różnych tez:
1. Tęsknota jako siła niszcząca, bo odbiera radość życia.
2. Tęsknota jako siła budująca – napędza i motywuje do działania.
3. Tęsknota duchowo niszczy, ale motywuje do podejmowania działań i decyzji, do budowania systemu wartości.
Fragment „Lalki”:
- tęsknota źródłem cierpienia, samotności,
- przyczyna zagubienia, wyobcowania bohatera
- człowiek pod wpływem tęsknoty odczuwa smutek niemal „kosmiczny” – Wokulski sam pod gwiazdami
- poczucie, że nikomu nie jest potrzebny, nikt o nim nie pamięta
- ciężka praca, którą wykonuje, ma uśmierzyć wspomnienie o kraju
- tęsknota źródłem niepokoju wewnętrznego, jest jak drażniące w sercu ziarnko piasku
- tęsknota bliżej nieokreślona - „za krajem, za wszystkim”, każda drobna rzecz wywołuje napływ uczuć, tęsknoty
- Wokulski tęskni za ludźmi i paradoksalnie przed nimi ucieka
- tęsknota jako siła motywująca do powrotu
- Wokulski przedstawiony w sytuacji po powrocie do Polski, opisuje przeszłość z perspektywy czasu.
Całość „Lalki”:
- tęsknota Wokulskiego za idealną miłością – wiersze Mickiewicza, rozmowa o miłości z Izabelą w zamku w Zasławku – legenda o uśpionej królewnie, zdobywanie Izabeli,
- tęsknota Stawskiej za małżeństwem, miłością, za wyjaśnieniem swojej sytuacji rodzinnej,
- tęsknota Rzeckiego za ideałem – Napoleonem, odwrócenie od współczesności, od świata.
Inne utwory literackie możliwe do wykorzystania w różnych tezach:
„Latarnik” Sienkiewicza
„Sonety krymskie”, „Konrad Wallenrod”, „Pan Tadeusz” Mickiewicza
„Ludzie bezdomni”, „Przedwiośnie” Żeromskiego
Kochanowski – „Treny”
„Granica” – Nałkowskiej
„Rok 1984” Orwella
„Ferdydurke” Gombrowicza
„Jądro ciemności” Conrada

Zadanie 13
Temat 2.
Tęsknota - siła niszcząca czy budująca ludzkie życie?
Temat 2.
Zinterpretuj utwór – Ernest Bryll „Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielą”
Teza:
1. Wiersz o bliskości, o potrzebie doświadczenia drugiego człowieka.
2. Wiersz porusza problem egzystencjalny – poszukiwanie wspólnoty, braterstwa, solidarności
Analiza wiersza:
- liryka apelu, zwrotu do adresata
- apel o zachowanie bliskości, solidarności mimo sił zewnętrznych próbujących ludzi od siebie oddzielić, skłócić ich
- wartością jest wspólnota w człowieczeństwie
- bliskość daje człowiekowi poczucie stabilizacji
- rozdzielenie, zerwanie więzi rodzi w ludziach strach
- rozdzielenie niszczy człowieka, samotne jednostki giną w starciu ze złem
- bliskość drugiego człowieka nie pozwala na alienację
- powtórzone zdanie – bądźmy dla siebie bliscy – stawia nacisk na budowanie wspólnoty, tylko wspólnota pozwala na bunt przeciwko systemowi (rok powstania utworu 1985 – czasy PRL – u)
Konteksty, na przykład:
„List do ludożerców” – Różewicz
„Tango” – Mrożek
„Kordian” – Słowacki
„Demon” – Weiss
Abakanowicz – Tłumy
„Rok 1984” - Orwell