17 z 28
Zadanie 6...

Zadanie 6
[zdj 28776270 p s]
Odpowiedź:
C


Zadanie 7
[zdj 28776272 p s]
Odpowiedź:
Tłumacz w języku polskim wyjaśniałby, co autor tekstu, wiersza miał na myśli, tłumaczyłby sens tekstu i intencje autora.



Zadanie 8
[zdj 28776274 p s]
Odpowiedź:
1 - Fałsz
2 - Fałsz
3 - Prawda



Zadanie 9
[zdj 28776276 p s]
Odpowiedź:
Np:
a)
- profesja stulecia - ironiczny tytuł symbolizuje problem niemożności skutecznej komunikacji, profesja tłumacza w języku miałaby ją usprawnić
- zawód tłumacza jest bardzo ważny, jak pisze o nim Kapuściński, dzięki tłumaczom ludzie mogą poznać i zrozumieć inne narody i kultury, w skłóconym świecie przydaliby się również tłumacze - mediatorzy łagodzący spory wewnątrz jednego narodu
b)
mediatorzy - ludzie bezstronnie łagodzący spory, uśmierzający konflikty wewnątrz społeczeństwa.


18 z 28
Zadanie 10...

Zadanie 10
[zdj 28776278 p s]
Odpowiedź:
Np:
- manipulowanie - wybieranie fragmentów z cudzej wypowiedzi i bezmyślnie powtarzanie
- anonimy - mają na celu ośmieszyć, wystraszyć, zagrozić


Zadanie 11
[zdj 28776280 p s]
Odpowiedź:
a)
Słownictwo potoczne służy:
- upraszcza przekaz, przykład jest bardziej obrazowy,
- przybliża zjawisko do rzeczywistości bliskiej czytelnikowi
- przykład jest łatwiejszy do zrozumienia
b)
Wielu ludzi powtarza bezmyślnie. Więcej: przyswajają jakieś słowo czy sformułowanie, łączą z innym przypadkowym słowem...


Zadanie 12
Streszczenie - na przykład:
Autor mówi o współczesnych problemach w komunikacji międzyludzkiej. Wybiera ironiczny sposób, by zaznaczyć problem, powołuje instytucję tłumacza wewnątrzjęzykowego. Przyczyn zjawiska upatruje w braku chęci wzajemnego słuchania, w bezmyślnym powtarzaniu cudzych opinii, w anonimowości komunikatów. Dostrzega potrzebę istnienia mediatorów w sporach wewnętrznych. Autor zachęca do dyskusji nad zjawiskiem braku komunikacji, bo często sami nie rozumiemy tego, co napisaliśmy.

19 z 28
Zadanie 13...

Zadanie 13

Temat 1.

Tęsknota - siła niszcząca czy budująca ludzkie życie?

Temat daje możliwość sformułowania różnych tez:

1. Tęsknota jako siła niszcząca, bo odbiera radość życia.

2. Tęsknota jako siła budująca – napędza i motywuje do działania.

3. Tęsknota duchowo niszczy, ale motywuje do podejmowania działań i decyzji, do budowania systemu wartości.

Fragment „Lalki”:

- tęsknota źródłem cierpienia, samotności,

- przyczyna zagubienia, wyobcowania bohatera

- człowiek pod wpływem tęsknoty odczuwa smutek niemal „kosmiczny” – Wokulski sam pod gwiazdami

- poczucie, że nikomu nie jest potrzebny, nikt o nim nie pamięta

- ciężka praca, którą wykonuje, ma uśmierzyć wspomnienie o kraju

- tęsknota źródłem niepokoju wewnętrznego, jest jak drażniące w sercu ziarnko piasku

- tęsknota bliżej nieokreślona - „za krajem, za wszystkim”, każda drobna rzecz wywołuje napływ uczuć, tęsknoty

- Wokulski tęskni za ludźmi i paradoksalnie przed nimi ucieka

- tęsknota jako siła motywująca do powrotu

- Wokulski przedstawiony w sytuacji po powrocie do Polski, opisuje przeszłość z perspektywy czasu.


Całość „Lalki”:

- tęsknota Wokulskiego za idealną miłością – wiersze Mickiewicza, rozmowa o miłości z Izabelą w zamku w Zasławku – legenda o uśpionej królewnie, zdobywanie Izabeli,

- tęsknota Stawskiej za małżeństwem, miłością, za wyjaśnieniem swojej sytuacji rodzinnej,

- tęsknota Rzeckiego za ideałem – Napoleonem, odwrócenie od współczesności, od świata.

Inne utwory literackie możliwe do wykorzystania w różnych tezach:

„Latarnik” Sienkiewicza

„Sonety krymskie”, „Konrad Wallenrod”, „Pan Tadeusz” Mickiewicza

„Ludzie bezdomni”, „Przedwiośnie” Żeromskiego

Kochanowski – „Treny”

„Granica” – Nałkowskiej

„Rok 1984” Orwella

„Ferdydurke” Gombrowicza

„Jądro ciemności” Conrada


20 z 28
Zadanie 13...

Zadanie 13



Temat 2.

Tęsknota - siła niszcząca czy budująca ludzkie życie?

Temat 2.

Zinterpretuj utwór – Ernest Bryll „Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielą”

Teza:

1. Wiersz o bliskości, o potrzebie doświadczenia drugiego człowieka.

2. Wiersz porusza problem egzystencjalny – poszukiwanie wspólnoty, braterstwa, solidarności

Analiza wiersza:

- liryka apelu, zwrotu do adresata

- apel o zachowanie bliskości, solidarności mimo sił zewnętrznych próbujących ludzi od siebie oddzielić, skłócić ich

- wartością jest wspólnota w człowieczeństwie

- bliskość daje człowiekowi poczucie stabilizacji

- rozdzielenie, zerwanie więzi rodzi w ludziach strach

- rozdzielenie niszczy człowieka, samotne jednostki giną w starciu ze złem

- bliskość drugiego człowieka nie pozwala na alienację

- powtórzone zdanie – bądźmy dla siebie bliscy – stawia nacisk na budowanie wspólnoty, tylko wspólnota pozwala na bunt przeciwko systemowi (rok powstania utworu 1985 – czasy PRL – u)

Konteksty, na przykład:

„List do ludożerców” – Różewicz

„Tango” – Mrożek

„Kordian” – Słowacki

„Demon” – Weiss

Abakanowicz – Tłumy

„Rok 1984” - Orwell

Pozostało jeszcze 7 zdjęć.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Ostatnia debata kandydatów na prezydenta w TVP. Trwała aż 3 godz. 45 minut!

AKTUALIZACJA
Ostatnia debata kandydatów na prezydenta w TVP. Trwała aż 3 godz. 45 minut!

Premier potwierdza: pożar hali przy Marywilskiej na zlecenie rosyjskich służb

Premier potwierdza: pożar hali przy Marywilskiej na zlecenie rosyjskich służb

Zabrze bez prezydenta. Agnieszka Rupniewska odwołana w referendum

Zabrze bez prezydenta. Agnieszka Rupniewska odwołana w referendum

Zobacz również

To miejsce robi wrażenie. Nowoczesna strefa relaksu w twoim ogrodzie

To miejsce robi wrażenie. Nowoczesna strefa relaksu w twoim ogrodzie

Marek H. zabił cztery miesiące po wyjściu z więzienia

GORĄCY TEMAT
Marek H. zabił cztery miesiące po wyjściu z więzienia