1/13
Niedostateczne upewnianie się przed manewrami wyprzedania,...
fot. Pawel Miecznik

Niedostateczne upewnianie się przed manewrami

Niedostateczne upewnianie się przed manewrami wyprzedania, zmiany pasa lub włączania się do ruchu, co do możliwości ich bezpiecznego wykonania. Przykład – wjeżdżając na drogę z parkingu lub wyjazdu (włączanie się do ruchu) i skręcając w prawo, rzadko który kierowca patrzy w prawą stronę na pas ruchu i upewnia się, że pas na którym za chwilę się znajdzie jest wolny. Robi to przeważnie dopiero, gdy przód pojazdu już znajduje się już na tym pasie. Wystarczy sobie wyobrazić, że w tym samym momencie inny kierowca nadjeżdżający z prawej strony zmienia pas z zamiarem wyprzedzania.

2/13
Takie zachowanie bardzo skraca czas na odpowiednio wczesne i...
fot. Ludwik Kostus

Sygnalizowanie momentu wykonania manewru, a nie zamiaru jego wykonania

Takie zachowanie bardzo skraca czas na odpowiednio wczesne i skuteczne zareagowanie przez innych kierowców. Dotyczy to zwłaszcza późnego sygnalizowania skrętu w lewo. Sprawdzonym i dobrym nawykiem jest włączenie kierunkowskazu przed rozpoczęciem hamowania. Taka kolejność zapalania się tylnych świateł jest czytelniejsza i odpowiednio wcześnie wskazuje innym użytkownikom drogi, z jakim manewrem będą mieć do czynienia.

3/13
W przypadku ABS-u i ESP oraz poduszki powietrznej świecące...
fot. fot. Kia

Bagatelizowanie żółtych/czerwonych kontrolek świecących się na desce rozdzielczej

W przypadku ABS-u i ESP oraz poduszki powietrznej świecące się kontrolki informują, że układy te nie działają poprawnie lub w ogóle nie zadziałają w razie potrzeby. Tymczasem w sytuacjach zagrażających naszemu życiu lub zdrowiu są nieodzowne (po to wszak zostały zaprojektowane), a ponadto użytkowanie samochodu w takim stanie jest wykroczeniem i podczas kontroli drogowej dowód rejestracyjny pojazdu może zostać zatrzymany.

4/13
Nawet zapięte pasy bezpieczeństwa mogą nie spełnić swojej...

Niezwracanie uwagi na właściwe ustawienie fotela

Nawet zapięte pasy bezpieczeństwa mogą nie spełnić swojej funkcji, jeśli nie zajmiemy odpowiedniej pozycji. Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Zbyt niskie ustawienie ogranicza widoczność, a zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku. Ustawiając fotel należy wcisnąć pedał sprzęgła. Jest to bowiem najbardziej odległy punkt, do którego musimy sięgać podczas jazdy. Oparcie fotela należy następnie odchylić do tyłu, tak aby kierowca, bez odrywania pleców od oparcia fotela, sięgał nadgarstkiem do godziny 12.00 na kierownicy (przy założeniu, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). Zbyt bliskie ustawienie fotela uniemożliwi swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, natomiast przy zbyt dużym oddaleniu, dynamiczne wykonanie manewrów może okazać się niemożliwe, a operowanie pedałami bardzo utrudnione. Istotnym elementem prawidłowej postawy jest także ustawienie zagłówka. Jego środek powinien znajdować się na wysokości potylicy. Zagłówek stanowi jedyną ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa w przypadku wypadku.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Ślub roku w gwiazdorskim wydaniu. Mamy zdjęcia!

Ślub roku w gwiazdorskim wydaniu. Mamy zdjęcia!

Prezydent Andrzej Duda i min. Tomasz Siemoniak na święcie Straży Granicznej w Gdańsku

Prezydent Andrzej Duda i min. Tomasz Siemoniak na święcie Straży Granicznej w Gdańsku

Zakończył się egzamin ósmoklasisty z języka obcego - ARKUSZ CKE

Zakończył się egzamin ósmoklasisty z języka obcego - ARKUSZ CKE

Zobacz również

Ślub roku w gwiazdorskim wydaniu. Mamy zdjęcia!

Ślub roku w gwiazdorskim wydaniu. Mamy zdjęcia!

Nowa Lewica grozi zerwaniem koalicji w Krakowie. Zaskakujący powód!

Nowa Lewica grozi zerwaniem koalicji w Krakowie. Zaskakujący powód!