1,01 mln zł kosztował Śląsk jeden punkt w lidze. Wnioski z raportu Piłkarska Liga Finansowa Deloitte [RAPORT 2021/22]

Jakub Guder
Jakub Guder
Pawel Relikowski / Polska Press
Śląsk Wrocław ma najgorszy bilans kosztów wynagrodzeń do przychodów - tak wynika raportu Deloitte Piłkarska Liga Finansowa.

Raport Deloitte powstaje od 2007 roku na podstawie danych dostarczonych przez same kluby. Początkowo publikowany był w kolejnych latach kalendarzowych. Od poprzedniego sezonu opracowywany jest dla konkretnych rozgrywek.

Po raz 11 z rzędu wygrała go Legia, która zanotowała przychody na poziomie 155,18 mln zł. To drugi jej wynik w historii. Większa liczba była tylko po awansie do fazy grupowej Ligi Mistrzów. Na drugim miejscu uplasował się Lech Poznań (79,08 mln zł), a na trzecie wskoczyła Raków Częstochowa (47,91 mln zł). Lechia Gdańsk, która do tej pory zajmowała ostatnie miejsce na podium, spadła na szóstą pozycję (41,03 mln zł).

O cztery miejsca w rankingu spadło Zagłębie Lubin - na dziewiątą lokatę. „Przychody Zagłębia wyniosły 33,8 mln zł w porównaniu do 41,4 mln zł w roku ubiegłym. Wpływy do klubu z Lubina w największym stopniu zależą od źródeł komercyjnych, z których pochodziło 61,9 proc. wszystkich przychodów. Niemal jedynym tytułem w tej kategorii były umowy sponsorskie i reklamy, za sprawą właściciela – KGHM Polskiej Miedzi S.A.” - czytamy w raporcie. Wpływy spoza dnia meczowego i sprzedaży towarów klubowych to jedynie 0,5 mln zł.

- Procentowo sezon do sezonu największy spadek przychodów dotyczył źródeł telewizyjnych. Z tytułu transmisji Zagłębie otrzymało 11,3 mln zł przy 17,8 mln zł w zeszłym roku. Ponadto w przeciwieństwie do roku poprzedniego w zespole „Miedziowych” wystarczająco często nie grali młodzieżowcy, aby otrzymać premię z Pro Junior System - napisało Deloitte.

Zagłębie fatalnie wypada jeśli chodzi o przychody z dnia meczowego - to tylko 0,75 mln zł. Trudno się jednak dziwić, skoro średnia frekwencja na meczach wyniosła zaledwie 3165 osób. Przypomnijmy, że stadion w Lubinie mieści ponad 16 tys. kibiców.
Śląsk Wrocław utrzymał 10. miejsce w rankingu z poprzedniego sezonu. Jego przychody kształtowały się na bardzo podobnym poziomie - 32,8 mln zł w minionym sezonie, do 31,3 mln zł w rozgrywkach 19/20. „W największym stopniu Śląsk polegał na przychodach z transmisji, które stanowiły 45 proc. budżetu. 10 mln zł pochodziło stricte z Ekstraklasy w ramach kontraktu telewizyjnego oraz za scentralizowane prawa marketingowe. Ponadto 4,5 mln zł klub otrzymał od UEFA za występy w kwalifikacjach do Ligi Konferencji (...)” - analizują twórcy raportu.

Dalej czytamy: „Śląsk uzyskał również 6,1 mln zł z tytułu umów sponsorskich – głównym sponsorem klubu były zakłady bukmacherskie LV BET, z którym umowa obowiązuje do końca sezonu 2024/25. Pozostałe 1,2 mln zł przychodów komercyjnych pochodziło ze sprzedaży towarów klubowych. Śląsk jedyne środki od miasta Wrocław otrzymał w formie podwyższenia kapitału zakładowego - 13 mln zł. Była to najwyższa inwestycja kapitałowa wniesiona do klubu przez samorząd w Ekstraklasie w poprzednim sezonie.”

Największym problemem w Śląsku jest stosunek wynagrodzeń do przychodów. Nie uwzględniając zysku z transferów było to aż 107 proc., co jest najwyższym wynikiem w lidze. Przyjmuje się, że racjonalny poziom to 60 proc. Jeden punkt zdobyty w lidze w sezonie 2021/22 to koszt wynagrodzeń na poziomie 1,01 mln zł! Dla porównania - kwota ta dla Górnika Zabrze wynosi 0,24 mln zł. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie chodzi to tylko o pensje piłkarzy, ale także administracji czy zarządu. Dlatego właśnie Deloitte zwraca uwagę, że WKS „w ostatnim czasie bardzo rozwinął sekcję kobiecą, wprowadził drużynę mężczyzn do II ligi, a także zainwestował w rozwój akademii, co miało przełożenie na ogólny wzrost kosztów wynagrodzeń”. Przychód z dnia meczowego wyniósł 4 mln zł (szósty wynik w lidze). Dla porównania w poprzednim sezonie, gdy rozgrywki utrudniała pandemia, było to zaledwie 1 mln zł.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 1,01 mln zł kosztował Śląsk jeden punkt w lidze. Wnioski z raportu Piłkarska Liga Finansowa Deloitte [RAPORT 2021/22] - Gazeta Wrocławska

Wróć na i.pl Portal i.pl