Kryzys energetyczny. Biedronka opracowała plan ograniczenia zużycia energii. Co się zmieni w sklepach?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Sieć Netto ma skrócić godziny otwarcia kilkudziesięciu swoich sklepów w Polsce – podał kilka dni temu portal wiadomoscihandlowe.pl. Nowe godziny otwarcia w kilkudziesięciu sklepach sieci obowiązują od początku listopada. Z kolei Biedronka miała rozesłać do swoich sklepów nowe wytyczne, które mają pomóc w mniejszym zużyciu prądu. Co te zmiany oznaczają dla klientów?

Spis treści

Biedronka zaoszczędzi na oświetleniu

Sieć Biedronka rozesłała do swoich sklepów nowe wytyczne, które mają pomóc w mniejszym zużyciu prądu.

– Głównym założeniem programu jest racjonalne i efektywnie wykorzystanie energii, dzięki czemu nasze sklepy będą także bardziej przyjazne środowisku. Przygotowaliśmy dla pracowników wytyczne oraz dedykowane szkolenia, które określają konkretne zachowania, wskazówki oraz standardy efektywnego wykorzystania energii w Biedronkach, a także wprowadziliśmy szereg technicznych optymalizacji. Warto wiedzieć, że zmiana przyzwyczajeń w używaniu energii pozwala ograniczyć jej koszty od 5 proc. do 15 proc. rocznie – wyjaśnia cytowana w komunikacie Natalia Rompska-Żuk, menedżerka ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.

Jak informuje biuro prasowe sieci, "w sklepach sieci optymalizowane są właśnie narzędzia i metody odpowiedzialnego zużywania energii, co jest kolejnym etapem działań Biedronki w ramach odpowiedzialności społecznej i strategii zrównoważonego rozwoju". Jak wyjasniono dalej, celem programu jest optymalne wykorzystanie energii w sklepach.

Stąd w ramach programu zostały zebrane obowiązujące wytyczne:

  • oświetlenie w sklepach sieci działa w godzinach pracy sklepów, w czasie towarowania jest przygaszane,
  • oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych działa tylko po zmroku,
  • oświetlenie jest wyłączone poza godzinami pracy sklepu i towarowania,
  • kierownicy placówek otrzymali zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane,
  • systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania będą działały w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia,
  • drzwi regałów chłodniczych i mroźni pozostają zamknięte, gdy nie są używane.

Kilkadziesiąt sklepów sieci Netto od listopada otwarta krócej

– Centra handlowe ponoszą ogromne koszty z tytułu ogrzewania i klimatyzacji, a sklepy spożywcze – z powodu ogromnej liczby sprzętu chłodniczego, pochłaniającego najwięcej prądu. W efekcie w obliczu kolejnych podwyżek cen i ryzyka ograniczenia dostaw energii firmy na wyścigi wdrażają programy oszczędnościowe – pisała niedawno "Rzeczpospolita".

Portal wiadomoscihandlowe.pl poinformował, że sieć sklepów Netto od listopada skróci godziny otwarcia kilkudziesięciu swoich sklepów. Przedstawicielka sieci w rozmowie z portalem podkreśliła, że w zależności od lokalizacji, placówki mogą być zamykane wcześniej lub otwierane później.

Cytowana kilka dni temu przez "RZ" Patrycja Kamińska, rzecznik Netto Polska wyjaśnia, że wdrażane są rozwiązania, które "pozwalają obniżać rachunki, ale pozostają bez wpływu na pracę sklepów, a także komfort pracowników i klientów".

– Mowa między innymi o wygaszaniu oświetlenia zewnętrznego sklepu wtedy, gdy jest on zamknięty dla klientów. Rozważamy też skrócenie godzin otwarcia wybranych placówek, w przypadku których wiemy, że klienci nie robią w nich zakupów do późnych godzin wieczornych – dodaje cytowana.

Zmiana temperatury i ograniczenie oświetlenia

"RZ" podaje, że Polska Rada Centrów Handlowych przygotowuje specjalny poradnik energetyczny, z którego członkowie dowiedzą się, w jaki sposób centra handlowe mogą oszczędzać energię i redukować straty ciepła.

– To między innymi zmiana temperatury w pasażach i sklepach, ograniczanie i czasowe wyłączanie oświetlenia elewacji, reklam, parkingów czy korytarzy technicznych – wyjaśnia cytowany przez gazetę Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Odbudowa obrotów i ruchu w galeriach handlowych w trudnym otoczeniu

Raport Retail Research Forum za pierwsze półrocze 2022 r., przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych, pokazał, że dla branży był to czas powrotu do wyników sprzed pandemii i odrabiania strat. Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA, a kolejne 390 tys. mkw. GLA było w budowie.

Ponadto jak podano, sfinalizowano kilkanaście transakcji inwestycyjnych na łączną kwotę 800 mln Euro. Jednocześnie obroty centrów handlowych były w tym okresie o 6,3 proc. wyższe niż w pierwszym półroczu 2019 r., a ruch wyniósł 98,6 proc. tej z 2019 r.

– Z analizy raportu Retail Research Forum wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii. Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99% tej sprzed pandemii – komentuje Poznański.

Zdaniem autorów raportu, przedstawione dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej kondycji. Jednocześnie zwracają uwagę na trudne otoczenie makroekonomiczne. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów jak i niestabilnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kryzys energetyczny. Biedronka opracowała plan ograniczenia zużycia energii. Co się zmieni w sklepach? - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sroka
teraz wszyscy stawiają na oszczędność i apka H-OUR Store i centrum handlowe m1 w Poznaniu wpisuje się w ten tren dając możliwość przedsiębiorcom i producentom a także innym twórcom wynajęcia sklepu na godziny
Wróć na i.pl Portal i.pl