Nie przegap okazji!

Aleksandra Chomicka
Już niewiele czasu zostało, aby stać się właścicielem nieruchomości bez wielkiego wysiłku finansowego. Przypominamy, że...

- Tylko do 31 grudnia br. osoby, które spełniają odpowiednie kryteria, mogą składać wnioski o rekompensatę za utracone mienie zabużańskie. Właściciel utraconej nieruchomości, spadkobierca lub wskazana osoba uprawniona do rekompensaty dostarcza wymagany dokument do właściwego urzędu wojewódzkiego (patrz ramka poniżej).

Uwaga! Wydane dotychczas decyzje i zaświadczenia potwierdzające prawo do zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych za Bugiem zachowują moc i nie ma potrzeby ich dodatkowego potwierdzania. Prawo do rekompensaty (potwierdzone na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów) jest niezbywalne. Uprawniony może m.in. nabyć bądź przekształcić posiadaną nieruchomość z prawa wieczystego użytkowania w prawo własności. Może też starać się o rekompensatę pieniężną ze środków z Funduszu Rekompensacyjnego.

- Tylko do 31 grudnia 2008 roku można tanio wykupić mieszkanie zakładowe. Co warto wiedzieć, gdy mamy ten przywilej? Termin złożenia wniosku o wykupienie lokalu zakładowego obowiązuje lokatorów mieszkań stanowiących własność Skarbu Państwa będących w trwałym zarządzie jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Należą do nich m.in.: Straż Graniczna, Straż Pożarna, Służba Więzienna, Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zarządy dróg, szkoły podstawowe i średnie, zakłady budżetowe, placówki zdrowia. Przepisy mają zastosowanie także w stosunku do Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

Lokal może wykupić:
- najemca zajmujący mieszkanie na podstawie umowy najmu, zawartej na czas nieoznaczony lub decyzji administracyjnej o przydziale,

- osoba stale zamieszkała z najemcą w chwili jego śmierci, małżonek, zstępny, wstępny, rodzeństwo,

- osoba go przysposabiająca albo przez niego przysposobiona oraz osoba pozostająca we wspólnym gospodarstwie domowym,

- pracownik zbywcy, z którym przed 12 listopada 1994 r. zawarto umowę najmu na czas oznaczony związaną ze stosunkiem pracy.

Sprzedaż mieszkania dokonuje się przy uwzględnieniu następujących bonifikat w stosunku do jego wartości:

6 proc. za każdy rok pracy osoby uprawnionej,
3 proc. za każdy rok najmu tego mieszkania,
łączna obniżka nie może przekroczyć 95 proc. ceny sprzedaży mieszkania.

Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt, rencista lub wdowa (wdowiec) po nim (po niej), cena nabycia mieszkania ustalana jest w wysokości 5 proc. jego wartości. Wniosek o wykup mieszkania może złożyć osoba zajmująca mieszkanie Skarbu Państwa, które jest w trwałym zarządzie wymienionych wyżej jednostek. Wnioski składa się do jednostek, które dysponują lokalem (m.in. Straż Graniczna, Straż Pożarna, Policja, ABW, zakład budżetowy, placówki zdrowia, zarząd dróg, Lasy Państwowe).

Uwaga! Ten przepis nie nakłada jednak na instytucje i przedsiębiorstwa posiadające w swoim władaniu mieszkania zakładowe obowiązku ich odsprzedania osobom uprawnionym, które złożą wniosek. Jednostka dysponująca lokalem może wyrazić zgodę na sprzedaż mieszkania lub też nie.
Jeżeli zdecyduje się nasprzedaż lokalu mieszkalnego, to musi to uczynić na rzecz osoby uprawnionej, która złożyła wniosek o wykup, nie może tego zrobić na rzecz osoby nieuprawnionej do zakupu mieszkania. Warto więc pospieszyć się ze składaniem wniosków.

Wróć na i.pl Portal i.pl