PHASA-35: Bezzałogowy samolot zasilany energią słoneczno-eklektryczną zaliczył pierwszy lot. Może latać bez przerwy przez rok [WIDEO]

Tomasz Dereszyński
Wideo
od 16 lat
PHASA-35, bezzałogowy samolot zasilany energią słoneczno-elektryczną, pomyślnie zakończył swój pierwszy lot. Jego rozpiętość skrzydeł to 35 metrów. Może osiągnąć pułap do 19 tysięcy 800 metrów.

PHASA-35 to bezzałogowiec zaprojektowany do operowania w stratosferze powyżej warunków pogodowych i komercyjnego ruchu lotniczego. Jest trwałą i niedrogą alternatywą dla satelitów, charakteryzującą się elastycznością samolotu. Można go użyć do wielu cennych zastosowań, w tym do wykrywania pożarów lasów i obserwacji morza.

Udane próby w locie, sponsorowane przez brytyjskie Laboratorium Nauki i Technologii Obronności (DSTL) oraz Australijską Grupę Nauki i Technologii Obronności (DSTG), odbyły się na poligonie Wolmera Królewskich Sił Powietrznych Australii (RAAF) w Australii Południowej.

Ian Muldowney, dyrektor ds. inżynierii w BAE Systems: „Uzyskaliśmy znakomity wynik wcześnie. Osiągnęliśmy to tempo, łącząc to, co najlepsze z brytyjskich zdolności. Przejście od projektu do oblotu w niecałe dwa lata pokazuje, że możemy sprostać wyzwaniu, które rząd Wielkiej Brytanii wyznaczył branży – dostarczenia przyszłego samolotu bojowego w ciągu następnej dekady”.

Próby te były pierwszymi testami w locie w pełni zintegrowanego systemu PHASA-35. Dowiodły zdolności przejścia od projektu do oblotu w zaledwie 20 miesięcy. Są one zwieńczeniem wysiłków zespołu brytyjskich ekspertów z Prismatic w Hampshire – gdzie w zeszłym roku zbudowano dwa pełnowymiarowe samoloty koncepcyjne - współpracujących z inżynierami BAE Systems z Lancashire, gdzie samolot przeszedł dalsze testy integracyjne przed próbami w locie.

Jako statek powietrzny o dużej długotrwałości lotu, operujący na dużej wysokości (HALE), PHASA-35 jest zasilany przez panele słoneczne w ciągu dnia i z akumulatorów w ciągu nocy. Akumulatory o dużej trwałości użytkowej i wysoce wydajna technologia solarna mogą umożliwić samolotowi operującemu w stratosferze, w wyższych obszarach atmosfery ziemskiej, wykonywanie lotów trwających do jednego roku.

PHASA-35 został zaprojektowany jako trwała, stateczna platforma do zadań monitorowania, obserwacji, łączności i bezpieczeństwa. Po połączeniu z innymi technologiami i zasobami zapewni użytkownikom wojskowym i cywilnym zdolności, jakich nie mają obecnie istniejące statki powietrzne i kosmiczne. Bezzałogowy statek powietrzny może zostać użyty jako element sieci 5G, a także do świadczenia innych usług, jak pomoc ofiarom katastrof i ochrona granic, za ułamek kosztów satelity.

Dalsze próby w locie są planowane pod koniec tego roku. Istnieje możliwość, że samolot może rozpocząć pierwsze operacje dla nabywców w ciągu 12 miesięcy od zakończenia programu prób w locie.

Jak informuje BAE Systems, samolot PHASA-35 został zaprojektowany, zbudowany i oblatany w ciągu niespełna dwóch lat w ramach współpracy między BAE Systems oraz spółką Prismatic Ltd, którą BAE Systems postanowiło nabyć w zeszłym roku.

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

..
19 lutego, 21:14, Gość:

A Polacy jutro oblatają szybowiec z napędem motorowym zasilanym na wodór

kto konkretnie?``

G
Gość

A Polacy jutro oblatają szybowiec z napędem motorowym zasilanym na wodór

G
Gość

Nie "Wolmera" tylko Woomera czyli: " Woomera Test Range".

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl